Kan assistera något för jag håller på med samma sak men du ska veta att du är på väg ned i avgrunden. Alltså avgrunden där du får en mängd relativ information som bara ger fler och fler frågetecken. Tillslut anar du att du inte kommit någonvart.
Denna kan du försöka införskaffa:
http://www.amazon.com/The-Compendium-Weapons-Armour-Castles/dp/091621138X.
Lite i budget format men innehåller säkert en 4-500 medeltida vapen och rustningar med teknisk data ned till hektot. Dock har de ju givetvis själv bara tagit det nödvändigaste och inte tittat på vissa djupare detaljer, annars hade den varit som en telefonkatalog. Dessutom har de inte 100% koll på namn och liknande men det har tydligen ingen som har tid till rollspel.
Själv är jag på avståndsvapen.
Man kan tex börja med att stryka kortbågen. Det är ett ”fantasy” vapen applicerat av viktorianska tolkningar av Bayeux tapeten där bågskyttarnas låga status bildar symboliska minigubbar med små pilbågar jämfört med riddarna och är inte proportionellt avbildade. Finns alltså inget arkeologiskt bevis för dess existens, likaså ”ringbrynjan” alltså ring mail, inte brynja eller kjedje brynja som vi lekmän idag kallar ringbrynja, ja du vet 4 in 1... hmm… är också baserad på misstolkningar av broderiteknien man använde för att just avbilda brynjor. Anyway. Kompositbågen är närmst, något kortare på höjden än den europeiska ”pilbågen” men den ska vi inte underskatta utan hamnar i minst tre kategorier.
När det gäller avståndsvapen är det största problemet att bara ett ytterst fåtal finns kvar, resten har ruttnat bort. De som finns kan man bara göra runda uppskattningar om deras effektivitet då de är av uppenbara skäl för dåligt skick för att ”testa.” Vi talar alltså om att skapa en bild baserat på kanske 2% autentiskt material.
Moderna kopior saknar de där 100åren extra av tillverkningsfärdighet och är oftast av lättare material eller andra moderna genvägar för att underlätta för reproduktören. Dessutom är tex bågar mycket klenare då man idag vill unvika permanenta ledbandsskador i axlar, skuldror eller div. kotskador för de som använder dem. Räknar löst på att man ligger runt c. ½ till ¾ av kraften som de medeltida egentligen producerat.
Armborsten, överskuggad av ”långbågen”, är ännu värre för det verkar inte finnas några pålitliga moderna reproduktioner överhuvudtaget som kan ge test resultat. Allt är gjort av amatörer med moderna metoder och material. Det som finns är beräkningar och datorsimuleringar (mängd grafer och formler runt 5-6 test objekt eller avfyrade pilar under sådana och sådana atmosfäriska förhållande, alltså inga lätta grejor om man förväntar sig att få ut något nyttigt som har med tärningar att göra). Och dessa kanske ligger nära verkligheten men är som sagt bara baserat på de där 2% av medeltida fynd.
Eftersom bågar och armborst kunde produceras på lokal nivå förväntar vi oss (rollspels forskare) teoretiskt att kvalitet och effekt egentligen är väldigt brett, som ex. dagens 3200 olika pistoler och revolvrar, basically samma vapensystem, men ändå inte. Bara så du har det i åtanke om jag ger dig någon siffra lite senare… som sagt jag vill bara ge folk en bild över komplikationerna bakom allt ”rätt och fel” som överflödar nätets forum innan jag lägger upp någon info.
Oink.