Nekromanti Datorhjälp för SL

xpanthom

Veteran
För den som inte vill köra traditionellt med spelledarskärm och högar av papper kunde man tänka sig att i någon mån datorisera spelledandet. Eftersom så många i dagens läge äger en bärbar dator torde det vara ganska praktiskt. Själv har jag experimenterat med att programmera verktyg för mitt eget spelledande och efterlyser synpunkter och idéer för att utveckla det. Det här har jag redan:

- en tärningsgenerator som fixar oändliga slag à la Neotech, eftersom spelarna märker om man slår om många tärningar och kan gissa sig till ett högt resultat
- en byagenerator som svänger ihop en medeltida by med ett par hundra personer, komplett med namn och fördelade yrken, familjerelationer och dylikt

Vad kunde man ytterligare hitta på? Olika system för att föra organiserade anteckningar står väl högt på agendan, men hur borde sådana se ut? Kunde man tänka sig att ha en SL- och en spelarversion av programmet så att SL kan visa delar av en karta på en laptop som spelarna ser?

Visionera och visionera mera! Jag vet att det säkert finns sådana som inte alls vill blanda in datorer i rollspel, men det behöver inte vara en stämningsförstörare, tror jag.

krank

Går ondskans ärenden
Här vill jag slå ett slag (!) för mitt eget lilla hobbyprojekt Tempest. Det är egentligen mest det jag använder dator till under spelmöten - jag spelar musik.

Tempest, i korthet:

Du har 12 spellistor med 10 låter i vardera. Du kan mao ställa in 120 ljudfiler. DU har (i nuvarande version, troligen inte i nästa) tre ljudkanaler, så att du kan ha musik+regn+åskmuller samtidigt.

I spel kontrollerar du helt enkelt musiken genom att trycka t.ex F3 och sedan 5 (spellista 3, låt 5). Programmet crossfadear snyggt till nästa låt. Sedan trycker du F7 och 8. Spellista 7, låt 8. 120 låtar tillgängliga genom max två knapptryck. Kör igång programmet på en tyst dator, koppla in den till stereon, stäng av skärmen och göm tangentbordet på en pall. Skaffa för den delen ett mindre tangentborde, det hjälper också.

Jag arbetar just nu mest på att lära mig tillräckligt mycket Python för att utveckla programmets nästa version (förre är i Visual Basic, som minst sagt suger). Jag har lekt med tanken på möjligheten att visa förinställda bilder / filmer i fullskärm och rulla tärningar, men jag tror att det, isåfall, får skötas via plugins (ska skriva nästa version så att den är mer flexibel...).

//Krank, som aldrig missar ett tillfälle att promota sina hjärtebarn

EDIT: Jag vill mao förespråka nåt liknande i ditt program, och jag själv för anteckningar i Freemind (googla för djävulen). //DS, som för övrigt inte använt spelledarskärm sen '98, och som brukar ha max 1-2 papper (utskrift från FreeMind + någon handout)

xpanthom

Veteran
Mja, VB är faktiskt vad jag har använt (eller snarare RealBasic, som är en motsvarighet). Jag tycker inte jag saknar något, i varje fall inte något som skulle krävas i en SL-applikation.

Det låter intressant det där. Ska vi slå våra kloka huvuden ihop? Jag hade faktiskt tänkt mig något modulärt. Det går säkert att skapa en ram för alltihopa och ha din mixning som en modul, mina tärningar som en modul, min byagenerator som en modul och alla tillägg vi kommer på som moduler.

Vet inte hur man skulle göra det "äkta" modulärt så att användaren skulle kunna installera nya grejer själv. Men om utvecklarna (vi plus andra intresserade) lade till nya moduler i varje ny version skulle väl slutresultatet vara detsamma.

krank

Går ondskans ärenden
Mja, VB är faktiskt vad jag har använt (eller snarare RealBasic, som är en motsvarighet). Jag tycker inte jag saknar något, i varje fall inte något som skulle krävas i en SL-applikation.
Jag övergav Vb av följande anledningar:

1. Kräver nerladdning av extra "runtime"- filer, samt (i vissa fall) extra nerladdningar av OCX-filer som måste registreras. Pythonfiler kan kompileras (OK, till ganska stora filer på några meg, but still... en-files-program gillas.)

2. Är windows-specifikt. Sedan förra versionen av Tempest har jag blivit någorlunda Linuxfrälst även om jag inte gått över helt ännu (bl.a pga Adobes produkter), och min nya designfilosofi inbegrtiper att jag som programutvecklare inte ska bestämma vilket operativsystem mina användare ska använda... Python har fördelen av att kunna köras på i stort sett varje os som finns. Som allra minst vill jag att Tempest ska kunna köras på OSX, Linux och Windows.

Själv är jag ärligt talat lite skeptisk till ett samarbete. Inte för att jag inte litar på dig, utan för att jag är ett kontrollfreak till ensamvarg vad gäller programmering. Jag har otroligt svårt att släppa kontrollen över det jag bygger, och några års arbete med bl.a andra människors hemsidor har givit mig en djup insikt i att alla andra programmerare är idioter. Eller, lite mer korrekt, att alla har sitt eget sätt att programmera, kommentera kod, strukturera etc. Och, att mitt sätt är bäst (såklart =).

Och - om vi inte ens kan komma överens om vilket programmeringsspråk vi ska använda, hur ska vi då komma komma överens om vilken API vi ska utnyttja, vilka bibliotek för UI vi ska använda, hur vi ska lägga upp den modulära funktionen, eller tusen miljoner andra grejer som behöver bestämmas? =)

Däremot kommer även nästa version (liksom förra versionen) att vara open source och "copyleft", så känn dig fri att stjäla kod, idéer och namn precis hur du vill. Jag tänker göra detsamma. Med lite tur kommer vi att sluta med två sjukt inavlade program som tilltalar olika publik men som ändå berikats av tankeutbytet =)

Själv tänkte jag i allra högsta grad göra Tempest "äkta" modulärt, blir en baggis - modulerna skrivs som python-filer och läggs i rätt katalog. Python är ett scriptingspråk i grunden, och kan sålunda enkelt köra externa pythonscripts som om de vore en del av den egna koden. I know, it's craaazy! =) Jag har en skiss i ett anteckningsblock nånstans...

Hursomhaver, ett stort tack för den här tråden - det var ett tag sedan jag hade tid att tänka på Tempest, och jag har bokstavligt talat ingenting alls jag måste göra innan måndag (ledig tid för första gången på två veckor - underbart). Hade helt glömt bort Tempest...

Dessutom är RealBasic inte gratis. Jag föredrar opensource-programvaror, och definitivt programmeringsspråk. Plus att jag lessnat på Basic som språk, och glömt bort nästan allt jag kunde =)
Men, VB-koden kanske kan portas till ditt projekt? jag varnar dig - den är en jädra härva. Och den kräver att användaren har Windows Media Player 9 eller senare. Görfult, jag vet.

Rickard

Urverk speldesign
En fisktanksgenerator som slumpar ut en massa personer och sedan slänger in en massa relationer emellan dem. Man skulle kunna dra nytta av de 36 dramatiska situatioenrna för att beskriva relationen. Helst ska det hela presenteras som en tydlig mindmap (annars hade jag kunnat gjort det själv).

/Han som skulle behöva detta för sina entimmesförberedelser

xpanthom

Veteran
1. Kräver nerladdning av extra "runtime"- filer, samt (i vissa fall) extra nerladdningar av OCX-filer som måste registreras. Pythonfiler kan kompileras (OK, till ganska stora filer på några meg, but still... en-files-program gillas.)
Jag vet. Dumt gjort av dem.

2. Är windows-specifikt. Sedan förra versionen av Tempest har jag blivit någorlunda Linuxfrälst även om jag inte gått över helt ännu (bl.a pga Adobes produkter), och min nya designfilosofi inbegrtiper att jag som programutvecklare inte ska bestämma vilket operativsystem mina användare ska använda... Python har fördelen av att kunna köras på i stort sett varje os som finns. Som allra minst vill jag att Tempest ska kunna köras på OSX, Linux och Windows.
Om jag fick välja skulle jag inte tveka att använda något som stöder alla plattformar. RB gör det, men min lagliga version (köpt för över 6000 kronor i tiderna) är så outdated att det inte är någon vits. Nu ger Microsoft tydligen ut möjligheten att hobbyprogrammera lagligt med en nerbantad version av VB gratis, så jag hakar på det.

Själv är jag ärligt talat lite skeptisk till ett samarbete. Inte för att jag inte litar på dig, utan för att jag är ett kontrollfreak till ensamvarg vad gäller programmering. Jag har otroligt svårt att släppa kontrollen över det jag bygger, och några års arbete med bl.a andra människors hemsidor har givit mig en djup insikt i att alla andra programmerare är idioter. Eller, lite mer korrekt, att alla har sitt eget sätt att programmera, kommentera kod, strukturera etc. Och, att mitt sätt är bäst (såklart =).
Tro mig, jag är likadan. Därför skulle ett modulärt system där du närmast bara länkar till andras verk vara optimalt. Du behöver inte befatta dig med deras undermåliga kod eller dumma kommentarer.

Och - om vi inte ens kan komma överens om vilket programmeringsspråk vi ska använda, hur ska vi då komma komma överens om vilken API vi ska utnyttja, vilka bibliotek för UI vi ska använda, hur vi ska lägga upp den modulära funktionen, eller tusen miljoner andra grejer som behöver bestämmas? =)

Däremot kommer även nästa version (liksom förra versionen) att vara open source och "copyleft", så känn dig fri att stjäla kod, idéer och namn precis hur du vill. Jag tänker göra detsamma. Med lite tur kommer vi att sluta med två sjukt inavlade program som tilltalar olika publik men som ändå berikats av tankeutbytet =)
En strötanke: är det för mycket begärt att jag ger dig min VB- eller RB-kod och du konverterar den till Python? Det skulle vara det mer naturliga sättet att att integrera. Om du nu alls vill integrera - jag kodar säkert som en kratta! :gremgrin:

xpanthom

Veteran
Problemet med de 36 dramatiska situationerna är att de är *dramatiska*. Tänk dig en mindmap där varje persons relation till den andra involverar ett giftmord, ett dubbeläktenskap eller att den ena parten bolar med djävulen.

Om man kunde så att säga tämja ner det till mer naturliga förhållanden med ett antal mer dramatiska alternativ skulle det vara en väldigt bra idé för en slumpgenerator.

Rickard

Urverk speldesign
Du missförstår poängen med generatorn. Det är inte att kartlägga en hel stad, utan slumpa fram personer som har något med handlingen att göra. I princip räcker det med mellan 5-15 personer, beroende på hur många spelmöten som du vill att den framslumpade scenariostrukturen ska sträcka sig över.

Tänk dig en mindmap där varje persons relation till den andra involverar ett giftmord, ett dubbeläktenskap eller att den ena parten bolar med djävulen.
/Han som med andra ord mycket väl skulle kunna tänka sig det, fast då ska inte alla personer har relationer till alla andra

Troberg

Sinister eater
Olika system för att föra organiserade anteckningar står väl högt på agendan, men hur borde sådana se ut?
Enklast och bäst är en wiki, vilken man antingen kan installera på en server eller lokalt.

krank

Går ondskans ärenden
En strötanke: är det för mycket begärt att jag ger dig min VB- eller RB-kod och du konverterar den till Python? Det skulle vara det mer naturliga sättet att att integrera. Om du nu alls vill integrera - jag kodar säkert som en kratta!
Uhum... Tja, jag vet inte. Det beror lite på hur du programmerar. Objektorienterat? Modulärt? Strukturerat?

Frågan är vad man vinner på fullständig kodintegrering (förutom extrajobb). I mina ögon borde det lika gärna kunna bli så att program A kan användas för att köra igång program B som separat process - exempelvis kunde man tänka sig att Tempest får kunna köra igång andra program. Då kan t.exhelt enkelt F4+7 kopplas till "SL-anteckningar" (om du t.ex gör så att man i ditt program kan komma åt en specifik del med hjälp av "exefil.exe -del=sl_anteckningar"). Och i ditt program kan du integrera möjligheten att köra andra program. Tempest kommer att utrustas med möjligheten att göra specifika saker med hjälp av commandline (om jag lyckas få till det som jag vill, då).

solvebring

Superhero
Vår Neotech-SL gjorde så med äventyren. Istället för att skriva upp allting på ton av papper så skrev han istället en del stödord i word bara, och hade laptoppen framför sig med det underspelkvällen.
Han sparade massvis tid och prassel och man får ju plats med så mycket mer på en sida i word med mindre text än om man skriver för hand. Har man inte tillgång till skrivare är det om inte annat väldigt bra.

Så att sitta bakom en laptop som SL är något jag skulle rekommendera dem som har tillgång till det.

krank

Går ondskans ärenden
Så att sitta bakom en laptop som SL är något jag skulle rekommendera dem som har tillgång till det.
...eller bredvid en laptop, om man (som jag) inte gillar att ha saker mellan sig och spelarna. =)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag gillar tanken på att slänga in ljudeffekter.

/Niklas som gör en Han och som inte läst hela tråden

Rickard

Urverk speldesign
Det är inte att kartlägga en hel stad, utan slumpa fram personer som har något med handlingen att göra. I princip räcker det med mellan 5-15 personer,
Jag kan ju visa med ett exempel också, där Dewil testade att göra en enkel tankekarta med framslumpade relationerförbindelser.

/Han som borde progga en struktur till det hela

Pilzefrau

hon/henne
Haha!
Under kategorin Manga/Anime finns en "Anime Power Generator" med namn på coola krafter/attacker.
True Flying Flight!
Hacking Slice Slicer!
Vile Midnight Demon Death!

Johan K

Gammal & dryg
Well, det jag skulle tänka mig först & främs ä att skriva en krönika om vad som händer i rå:nas värld. Vad som har gjorts & sådant. Vi gjorde det när vi lirde EON för en jädra massa år sedan
Sedan så har ju Zadrith gjort ett smidigt program, kolla hanns inlägg där.

I övrigt så anser jag att det där med datorer är mest i vägen. Har fullt upp med att sl;a

PAX

Jordisk Äventyrare
Varför inte en SL skärm uppbyggd av 3 st Widescreenskärmar i lämplig storlek.

Regmolar

Swashbuckler
I Eon och Neotech (antar jag, har inte spelet) är ju tabellprogram väldigt praktiskt att ha (se programmet i Eon-forumet som Johan K nämnde för ett exempel), och olika program för strid över huvud taget kan vara praktiskt när man har mycket att hålla reda på (vet inte om det gäller för andra spel, men i Eon är det så).

Annars skulle jag inte ha något emot ett program som på ett bra sätt höll reda på SLP-er eller något som slog ihop diverse olika slumpgeneratorer (händelser, personer, karaktärsdrag, föremål, byggnader, vadsomhelst...), så man sitter sitta och hitta på saker själv; det är ju jobbigt ^^

Får man förresten veta var du fick tag i den där "byageneratorn", för jag skulle gärna vilja se hur den fungerar och om den är så pass användbar som den låter...