Jodå, jag förstår hur en brandvägg fungerar. Att blocka port 137, till exempel, eller port 80 inkommande, eller vilken som helst av en massa andra in/utportar som ofta används av skitprogram folk kan få för sig att ladda ner och starta, hindrar programmen från att få kontakt utåt. Och det är bra.
Blockar du port 80 kan de inte sätta upp en webserver. Blockar du port 139 kommer inte datorn att kunna dela resurser med andra datorer inom det egna nätet. Hindrar du folk från att ladda hem program och köra dem så minskar du nyttan av att ha en dator för dem.
Det är inte bra.
XP har många fler drivrutiner för saker än vad 2000 har. XP fungerar oftast out-of-the-box.
Möjligen unattended-distributionerna, såvida man inte har halvgammal hårdvara.
Påstår du nu att Wine är bra på att hantera Windowsprogram, och att det sker helt automatiskt (som i, dubbelklicka EXE-fil och den körs, stoppa i skivan så startas aoutorun)?
Prova att associera Wine med .exe-filer. Dubbelklicka och kör. Autorun har jag inte testat (stänger alltid av den), antagligen måste du dubbelklicka på filen på CDn.
Det finns väldigt få windowsanvändare som vill ha linuxprogram, varför vändningen av argumentet inte fungerar. Det är användarvänligt att kunna köra de program man vill med så lite krångel som möjligt.
Säger du det? Jag skulle tex vilja ha Amarok, exiftrans, Beryl, KDE, programmet som ger support för kameror, Konqueror (med rättstavningspaketet som jag inte kommer ihåg vad det heter) med flera. Utöver det så använder jag flera program som finns för båda plattformarna, tex Apache, MySQL, PmWiki, OpenOffice, VLC, Opera, Firefox, 7zip, MAME mfl.
Det är dessutom Linux som driver teknikutvecklingen idag, vilket innebär att vi kommer att se fler och fler program som saknar motsvarighet i Windows.
...och jag håller inte med. Även om man bortser från de hinkvis av drivrutinsproblem jag haft med Ubuntu (och framförallt äldre ljudkort), de sugiga felmeddelanden jag fått vada genom etc, så måste man fortfarande se bortom själva operativsyste,met i sig och se till vad man kan göra med operativsystemet. I dagsläget kan de flesta program folk vill ha inte köras i Linux. I dagsläget kan de flesta program folk vill ha köras i Windows. Om Linux ska bli mer användarvänligt än Windows, måste man börja med att kunna köra de program folk vill ha eller behöver. På ett enkelt sätt. Och Wine är fan inte enkelt att ha att göra med.
Jag kör Kubuntu (Ubuntu med KDE istället för Gnome) på två bärbara datorer, och det finns inga datorer som är så jävliga att installera som bärbara. En av dem saknar dessutom drivisar för Windows2000 för grafik, nätverk och ljud. Jag kör Xubuntu (lättviktsversion) på en gammal maskin, och ska installera den på några till. Jag kör SmoothWall på en gammal P1. Alla har fungerat klockrent, direkt efter installationen, utan konfigurering.
Jag håller inte alls med om din marknadsbedömning. Visst, Windows har en del spetsprogram, tex PhotoShop, Poser eller Visual Studio, men å andra sidan så har Linux motsvarande spetsprogram som saknar motsvarighet, tex Beryl, Amarok, Blender osv. Det kommer alltid att gå att hitta exempel som säger att ena eller andra har bättre program, men ska man se hur det verkligen ligger till så är det tyngdpunkten man måste titta på, inte enstaka exempel.
Ovanpå det så har vi sedan drösvis med program som är Linux, men som kan köras i Windows också, tex Apache, MySQL och PHP som driver merparten av världens websiter. Vi har OpenOffice, vi har AbiWord och så vidare. Även om dessa finns för Windows, så märks det att de är gjorda för Linux.
Om Linux inte var användarvänligt, varför har man då valt det för OLPC-projektet (One Laptop Per Child, vilket har som mål att varje barn i hela världen ska förses med en dator som ska funka under deras omständigheter och på deras nivå, samt ha tillgång till internet utan att kräva en infrastruktur för det), vilket troligen är det stora projekt i världen där användarvänlighet är viktigast? Där har man genomgående valt att bygga på öppna lösningar, och allt som tas fram i projektet läggs under GPL eller öppna patent som vem som helst ska kunna använda (tex har man tagit fram en helt ny typ av skärm med minimal energiförbrukning som funkar även i solljus och som är harmlös om ett barn skulle ha sönder den, en teknologi som vi kommer att se på mobiltelefoner och sånt om något år).
Titta på min kommentar ovan för Wine. Och även utan den, vad är så krångligt med att köra "Wine prog.exe"?