Blockar du port 80 kan de inte sätta upp en webserver. Blockar du port 139 kommer inte datorn att kunna dela resurser med andra datorer inom det egna nätet. Hindrar du folk från att ladda hem program och köra dem så minskar du nyttan av att ha en dator för dem.
Det är inte bra.
Ingen av mina släktingar vill sätta upp en webserver. Skulle de mot förmodan vilja det, så är det en smal sak för mig att
då informera om vilka webservrar som är bra, vilka som är dåliga och osäkra, och sedan själv låsa upp port 80 när jag är säker på att de gjort allting rätt.
Om de har ett hemmanätverk förändras situationen vad gäller port 139, men då bör de fortfarande ha en brandvägg som hindrar 139 från att vara öppen ut mot internet.
Jag hindrar folk från att använda program som är dåliga. Vill de använda program för specifika syften, så får de meddela mig vad det är de vill göra, så fixar jag det. Det blir fortfarande färre turer och mindre jobb sammanlagt för min del.
Möjligen unattended-distributionerna, såvida man inte har halvgammal hårdvara.
Halvgammal (och helgammal) hårdvara har jag upplevt MYCKET bättre stöd för i XP och FLP än jag har i t.ex Ubuntu, exempelvis.
Prova att associera Wine med .exe-filer. Dubbelklicka och kör.
Mycket få windowsprogram jag testat har inte krävt extra commandline switches, specialkonfigurering av wine, etc etc.
Att manuellt associera saker med andra saker är inget jag skulle sätta en linuxnybörjare på, för övrigt.
Säger du det? Jag skulle tex vilja ha Amarok, exiftrans, Beryl, KDE, programmet som ger support för kameror, Konqueror (med rättstavningspaketet som jag inte kommer ihåg vad det heter) med flera. Utöver det så använder jag flera program som finns för båda plattformarna, tex Apache, MySQL, PmWiki, OpenOffice, VLC, Opera, Firefox, 7zip, MAME mfl.
Tänker du på allvar hävda att du är en normalanvändare nu?
Jag skulle inte rekommendera någon att köra Amarok så länge det finns foobar2000, för övrigt. vad gäller Konqueror med rättstavning, så har Firefox alldeles utmärkt rättstavning (om det nu var den delen du var ute efter). Program som finns på båda plattformarna hör överhuvudtaget inte hit.
Något du tyckt ovillig att skilja på är "dig själv" versus "normalanvändaren". Både du och jag tillhör minoriteter, och det är något vi får leva med.
Jag kör Kubuntu (Ubuntu med KDE istället för Gnome) på två bärbara datorer, och det finns inga datorer som är så jävliga att installera som bärbara
Jag vet. Det var därför jag efter fyra dagar av gråt och tandagnisslan gav upp försöket att lägga in Ubuntu på min egen bärbara. Det mesta ville helt enkelt inte fungera eller ha drivrutiner.
Jag kör Xubuntu (lättviktsversion) på en gammal maskin, och ska installera den på några till.
Jag har två 350:s, och båda fick en enorm speedboost av att få xubuntu borttaget och utbytt mot Windows FLP eller 2000.
Jag kör SmoothWall på en gammal P1.
Jag blev ombedd att sluta använda Smoothwall (som jag använt utan conf) eftersom skiten av någon för mig obegriplig anledning fick för sig att köra DHCP utåt och därmed fuckade upp hela stadsnätet. Nej, jag kopplade inte fel bland kablarna, det dubbelkollades upprepade gånger.
Jag håller inte alls med om din marknadsbedömning. Visst, Windows har en del spetsprogram, tex PhotoShop, Poser eller Visual Studio, men å andra sidan så har Linux motsvarande spetsprogram som saknar motsvarighet, tex Beryl, Amarok, Blender osv.
Du tänker bara på "stora" program nu, vilket inte funkar. Min morsa vill kunna köpa program som SPCS, eller Backpacker, eller andra programvaror som är udda men finns i handeln, och köra dem
direkt ur lådan. Om du hävdar att Wine klarar av det utan krångel, så måste jag helt enkelt säga att jag inte tror dig. Jag kan överbevisas, men jag har försökt. En hel del program funkar helt enkelt inte.
Amarok vill jag som sagt inte rekommendera till någon så länge Foobar finns som alternativ, och Blender finns till Windows (och fungerar ypperligt, jag använder det själv till och från).
Titta på min kommentar ovan för Wine. Och även utan den, vad är så krångligt med att köra "Wine prog.exe"?
De flesta hemansvändare vill inte skriva kommandon. Alls. Det låter överlag på dina kommentarer som att det var väldigt länge sedan du hade att göra med en vanlig användare, något jag märker hos väldigt många linuxproponenter.
Den dag övergången till Linux från Windows kan göras omärklig för min morsa, som är för stressad och har för lite tid för att lära sig ett helt nytt system, den dagen kommer Linux att hamna på deras dator. Inte en dag tidigare.
De
enda program jag kan komma på som är bättre i linux än sina motsvarigheter i Windows, är programmeringsverktyg och servermjukvara.
EDIT: För en absolut nybörjare, som inte ingår i ett socialt sammanhang där Windows är standard, skulle jag
utan att tveka rekommendera Xubuntu eller någon annan Ubuntudistro.
Däremot för normalanvändaren, som har vant in sig någorlunda i Windows, som får tips om Windowsprogram av sina arbetskamrater, som får hjälp med datorn av sina Windowsanvändare till vänner när jag inte har tid eller ork, så är Linux endast problem.