Några lekar
Det här är 4ED-lekar som jag har gjort med deck builder och speltestat mot datorn. Jag har märkt att mina lekar brukar ta en stund innan de kommer igång på riktigt och då är oftast motståndaren helt försvarslös.
Svampigt (svart)
4 Cyclopean Tomb (gör om ett land till en Swamp)
4 Bog Wraith
4 Lost Soul
3 Demonic Hordes (förstör länder)
4 Royal Assassin (försvar)
3 Will-O'-The-Wisp (försvar)
4 Dark Ritual
4 Drain Life
4 Sinkhole
4 Strip Mine
1 Black Vise
1 Sol Ring
1 Demonic Tutor
20 Swamp
Ruskigt effektiv lek. Landförstörarsakerna samt Royal Assassin ger tid, så att man får ut Cyclopean Tomb. Då kommer Bog Wraith och Lost soul och traskar rakt igenom försvaret. Man (demon)tutar oftast upp Black Vise. En tanke är att byta Will-o'-the-wisp mot Dancing Smithar för att kunna blocka protection against black-varelser.
Tappa modet (blå, grön, svart)
4 Royal Assassin
4 Prodigal Sorcerer
4 Khabal Ghoul
3 Fungusaur (bra i kombination med Prodigal)
3 Icy Manipulator (bra i kombination med Royal)
4 Paralyze (bra i kombination med Royal)
4 Winter Blast (bra i kombination med Royal)
4 Instill Energy (bra i kombination med Royal eller Prodigal)
2 Clone (antingen Royal eller Prodigal)
2 Animate Dead (antingen Royal eller Prodigal)
1 Time Walk
1 Ancestral Recall
1 Demonic Tutor
1 Regrowth
1 Timetwister
1 Sol Ring
1 Mox Jet
1 Mox Sapphire
1 Mox Emerald
2 Swamp
1 Forest
2 Island
4 Tropical Island
4 Bayou
4 Underground Sea
Ruskigt bra lek, men den har en hel del powerkort också. Motståndarens varelser dör som flugor och Khabal Ghoul växer explosionsartat.
Tager du (grön, röd, vit)
4 Earthquake
4 Hurricane
4 Inferno
4 Balance (dödar alla varelser.)
4 Living Artifact (bra kombo med Earthquake, Hurricane och Inferno)
3 Reverse Damage (bra i kombo med Inferno)
3 Jade Statue (Försvarare. Anfaller efter man dödat allt)
2 Onulet (Temporär försvarare som ska dö)
4 Fountain of Youth (i väntan på länder)
4 Fellwar Stone
1 Sol Ring
7 Forest
8 Mountain
8 Plains
Ja, man får skada av sina egna attackvapen, men hela leken regenererar. Ju mer tid motståndaren väntar, desto mer liv får du. En riktigt cool lek och bra är den också.
Turbaserat (blå, vit)
4 Serra Angel
4 Zephyr Falcon
4 Control Magic
4 Icy Manipulator (bra i kombo med Howling mine. Du får dra kort, men inte motståndaren. Kan användas till försvar.)
1 Relic Barrier (bra i kombo med Howling mine)
4 Howling Mine
3 Library of Leng
4 Island Sanctuary (Försvar. Endast de med flying för anfalla.)
4 Lance (bra i kombo med Serra)
4 Disenchant
1 Time Walk
1 Ancestral Recall
1 Feldon's Cane (borde nästan ha en till)
1 Sol Ring
1 Mox Sapphire
1 Mox Pearl
7 Island
7 Plains
4 Tundra
Hela lekens svaghet är att den har väldigt få varelser. Kul leka att spela med, då det går snabbt. Den behöver mycket mana för att komma igång.
Witch (svart)
4 Nevinyrral's Disk
4 Scavenging Ghoul (bra att slänga ut efter Nvinyrral's Disk är använd.)
2 Khabal Ghoul (bra att slänga ut efter Nvinyrral's Disk är använd.)
2 Wall of Bone
4 Drudge Skeletons
3 Will-O'-The-Wisp
2 Clay Statue
4 Unholy Strength
3 Greed
4 Drain Life
3 Syphon Soul (behövde ha mer saker som genererade liv, eftersom Greed slukar liv.)
1 Demonic Tutor
24 Swamp
En väldigt effektiv lek som bygger på regenerering, eftersom disken säger "destroy all creatures". Man sitter mest och väntar på diskarna, så Greed snabbar på leken en hel del.
Cirkellek (blå, vit)
4 Circle of Protection: White (om man hackar om Karma till att gälla någon av sina egna landtyper)
4 Greater Realm of Preservation (cirkel mot rött och svart)
4 Sleight of Mind
3 Karma (som ska hackas - vinnarkortet)
3 Lifetap
4 Magical Hack
4 Spirit Link
3 Wrath of God
4 Balance (tar bland annat bort alla motståndarens varelser)
3 Energy Flux (bra kombo med hackad Lifetap)
4 Visions (speedar upp kombinationerna)
1 Timetwister
1 Ancestral Recall
9 Plains
9 Island
Leken är skitseg och kräver att man till slut får en kombination av Karma + Magical Hack,
Counterlek (blå)
4 Counterspell
3 Remove Soul (alla lekar har inte varelser)
4 Power Sink
3 Spell Blast
4 Boomerang
4 Unsummon
4 Howling Mine
2 Time Elemental
2 Cursed Rack (bra kombo med Howling mine)
4 Millstone
4 Control Magic (om man inte lyckas kontra bort).
2 Feldon's Cane
1 Time Walk
1 Ancestral Recall
1 Sol Ring
1 Mox Sapphire
16 Island
Det behövs inte mer än 16 länder i en lek med fyra Howling mine. Mycket av leken bygger på just det kortet, eftersom leken är byggd för att ta slut på motståndarens kort. Nackdelen är att den här leken tar skitlång tid att spela.
Lågsniffare (vit)
4 Meekstone
4 White Knight
4 Amrou Kithkin
4 Thunder Spirit
4 Pikemen
4 Tundra Wolves
4 Tawnos's Weaponry (bra att låsa motståndarens varelser med via Meekstone)
3 Holy Strength (bra att låsa motståndarens varelser med via Meekstone)
4 Blessing (bra i kombo med Amrou Kithkin)
4 Swords to Plowshares
3 Disenchant
4 Land Tax
13 Plains
1 Mox Pearl
"14 manaproducerande saker", tänker du? Ja, men jag har 4 Land tax också. Med Land tax ska man alltid ta upp tre länder, även om man måste slänga kort. Det minimerar chansen att få upp länder i draw phase. Hela leken bygger på att man får ut en Meekstone. Det är en av anledning som nästan alla varelser har first strike. En väldigt effektiv lek.
Nä, du (blå, röd)
4 Disintegrate
4 Earthquake
4 Fireball
4 Lightning Bolt
4 Power Sink
4 Counterspell
4 Remove Soul
4 Spell Blast
3 Boomerang
3 Detonate
1 Timetwister
1 Wheel of Fortune
1 Ancestral Recall
1 Time Walk
11 Island
10 Mountain
Det jag inte kan countra, kan jag bolta. En hjärnlös lek.
Res dig (svart, vit)
4 Pestilence
4 Khabal Ghoul (perfekt i kombo med Wrath of God och Pestilence. Kan även dödas av dig och resas och ge +1 direkt.)
4 Nether Shadow (dessa kan dö)
4 White Knight (skadas inte av Pestilence)
4 Black Knight
4 Onulet (dessa ska dö och ge liv)
4 Animate Dead
3 Raise Dead
2 Disenchant
1 Demonic Tutor
3 Wrath of God (gör om, gör rätt)
11 Plains
12 Swamp
Hela leken bygger egentligen på Pestilence. Små varelser kan komma ut snabbt och skada och sedan kan Pestilence göra dödsstöten. Motståndarens stora varelser kan dödas och sedan återuppväckas av dig. Khabal Ghoul får +1 / +1 i slutet av rundan för varje varelse som dött under rundan.
Sak samma (röd, färglös)
4 Atog (offra en artefakt och varelsern får +2/+2 till slutet av rundan)
4 Orcish Mechanics (offra artefakt och ge 2 i skada på valfri target.)
3 Aladdin (bra kombo med Atog eller Orcish Mechanics)
3 The Hive (bra kombo med Atog eller Orchish Mechanics)
3 Brass Man
4 Dancing Scimitar (blocker)
4 Yotian Soldier (blocker)
4 Meekstone (försvar)
3 Tablet of Epityr (liv)
3 Fountain of Youth (liv)
1 Black Vise (för bra för att åsidosättas - restricted)
4 Lightning Bolt
1 Sol Ring
1 Mox Ruby
18 Mountain
Leken bygger på Atog till stor del. Det blir en hel del länder ute, så The hive blir väldigt effektiv efter 8-10 rundor). Energy Flux är rena döden för leken.
Skogspromenad (grön)
4 Gaea's Liege
3 Hidden Path (bra i kombo med Gaea's Liege)
3 Force of Nature
4 Giant Spider (blocker)
4 Birds of Paradise (BoP)
4 Llanowar Elves
4 Instill Energy (bra i kombo med Gaea's Liege, Llanowar Elves och BoP)
4 Giant Growth (ett måste i gröna lekar)
3 Desert Twister
2 Jayemdae Tome
2 Tranquility (förödande för leken, men bra att ha)
1 Berserk (bra i kombo med Force of Nature . kan även användas i försvar)
1 Regrowth (om något dör eller försvinner oväntat.)
1 Sol Ring
20 Forest
Hela leken bygger på Gaea's Liege, som gör om motståndarens länder till Forests. Hidden Path (alla gröna varelser får forest walk) används för att avsluta matchen, om den inte avslutats redan när Force of Nature kommit ut. Instill Energy på Gaea's Liege gör att landsförvandlingen sker snabbare, samtidigt som varelsen alltid finns som en kraftfull blocker.
/Han som kan säga att om någon vill kopiera några av sina lekar, så sparar spelet dem i [spelkatalog]/Playdeck