Nekromanti Datorspelet Magic the Gathering

Rickard

Urverk speldesign
Spelet finns för nedladdning här: http://www.the-underdogs.info/game.php?id=1550
Direktlänk

Jag har spelat det... rätt mycket nu. Har mest lekt med att sätta ihop lekar och kört sju matcher mot slumpvist antal lag. Otroligt beroende. Jag hoppas att folk tankar ner spelet (som är gratis i form av freeware) och testar kampanjspelandet.

Själv klarade jag slutbossen i kampanjspelet med följande lek:

2 Mesa pegasus (bra att banda med Saran)
2 Pikemen (bra att banda med Saran - first strike blir ett hinder för motståndarens 1/1:or)
4 Onulet (blocker som ger liv)
4 Sara Angel (att kombinera med Spirit link)
3 Dragon Whelp (kan boostas med mana, så därför vill jag inte ha många)
2 Shivan Dragon (att kombinera med Spirit link)

3 Spirit link (speltest visade att fyra var för många)
3 Visions (vill inte få manatorsk eller för mycket länder)
3 Discenchant
4 Healing Salve (ger liv MEN är asbra att använda när motståndaren blockar för att döda de stora flygande varelserna, så att ens egen varelse överlever men motståndarens varelse dör. Är även ett stopp för bolt-lekar.)
3 Disintegrate
3 Fireball
3 Lightning Bolt

10 Plains
9 Mountains
4 Plateu

Min tanke var att slutbossen hade 300 liv, vilket innebar att jag var tvungen att skaffa mig liv (i spelet :gremwink: ) på något sätt, så att jag kunde överleva. Det är också skönt att få mer liv då vissa borgar lät en spara resterande liv till nästan kamp. Därför så baserade jag min lek på Spirit link. Jag ville ha 23 länder, för man vill inte ha manatorsk med den här leken. De tre bolttyperna används för att ta död på motståndarens varelser och i vissa fall ge dödsstöten till motståndaren. Tvärtemot hur man ska spela boltlekar, med andra ord. Fast det här är ingen boltlekt, utan en som ska ge liv åt den som spelar med kortleken.

I kampanjspelet så kunde man få en artefakt så att card limit höjdes till fem, istället för fyra. Jag utnyttjade dock inte den, med ett undantag - jag hade fem Plateu.

/Han som funderar på att lägga upp lite framgångsrika kortlekar som han skapat i spelet (med deck builder)

Rickard

Urverk speldesign
Några lekar

Det här är 4ED-lekar som jag har gjort med deck builder och speltestat mot datorn. Jag har märkt att mina lekar brukar ta en stund innan de kommer igång på riktigt och då är oftast motståndaren helt försvarslös.

Svampigt (svart)
4 Cyclopean Tomb (gör om ett land till en Swamp)
4 Bog Wraith
4 Lost Soul
3 Demonic Hordes (förstör länder)
4 Royal Assassin (försvar)
3 Will-O'-The-Wisp (försvar)
4 Dark Ritual
4 Drain Life
4 Sinkhole
4 Strip Mine
1 Black Vise
1 Sol Ring
1 Demonic Tutor

20 Swamp

Ruskigt effektiv lek. Landförstörarsakerna samt Royal Assassin ger tid, så att man får ut Cyclopean Tomb. Då kommer Bog Wraith och Lost soul och traskar rakt igenom försvaret. Man (demon)tutar oftast upp Black Vise. En tanke är att byta Will-o'-the-wisp mot Dancing Smithar för att kunna blocka protection against black-varelser.

Tappa modet (blå, grön, svart)
4 Royal Assassin
4 Prodigal Sorcerer
4 Khabal Ghoul
3 Fungusaur (bra i kombination med Prodigal)
3 Icy Manipulator (bra i kombination med Royal)
4 Paralyze (bra i kombination med Royal)
4 Winter Blast (bra i kombination med Royal)
4 Instill Energy (bra i kombination med Royal eller Prodigal)
2 Clone (antingen Royal eller Prodigal)
2 Animate Dead (antingen Royal eller Prodigal)
1 Time Walk
1 Ancestral Recall
1 Demonic Tutor
1 Regrowth
1 Timetwister

1 Sol Ring
1 Mox Jet
1 Mox Sapphire
1 Mox Emerald
2 Swamp
1 Forest
2 Island
4 Tropical Island
4 Bayou
4 Underground Sea

Ruskigt bra lek, men den har en hel del powerkort också. Motståndarens varelser dör som flugor och Khabal Ghoul växer explosionsartat.

Tager du (grön, röd, vit)
4 Earthquake
4 Hurricane
4 Inferno
4 Balance (dödar alla varelser.)
4 Living Artifact (bra kombo med Earthquake, Hurricane och Inferno)
3 Reverse Damage (bra i kombo med Inferno)
3 Jade Statue (Försvarare. Anfaller efter man dödat allt)
2 Onulet (Temporär försvarare som ska dö)
4 Fountain of Youth (i väntan på länder)

4 Fellwar Stone
1 Sol Ring
7 Forest
8 Mountain
8 Plains

Ja, man får skada av sina egna attackvapen, men hela leken regenererar. Ju mer tid motståndaren väntar, desto mer liv får du. En riktigt cool lek och bra är den också.

Turbaserat (blå, vit)
4 Serra Angel
4 Zephyr Falcon
4 Control Magic
4 Icy Manipulator (bra i kombo med Howling mine. Du får dra kort, men inte motståndaren. Kan användas till försvar.)
1 Relic Barrier (bra i kombo med Howling mine)
4 Howling Mine
3 Library of Leng
4 Island Sanctuary (Försvar. Endast de med flying för anfalla.)
4 Lance (bra i kombo med Serra)
4 Disenchant
1 Time Walk
1 Ancestral Recall
1 Feldon's Cane (borde nästan ha en till)

1 Sol Ring
1 Mox Sapphire
1 Mox Pearl
7 Island
7 Plains
4 Tundra

Hela lekens svaghet är att den har väldigt få varelser. Kul leka att spela med, då det går snabbt. Den behöver mycket mana för att komma igång.

Witch (svart)
4 Nevinyrral's Disk
4 Scavenging Ghoul (bra att slänga ut efter Nvinyrral's Disk är använd.)
2 Khabal Ghoul (bra att slänga ut efter Nvinyrral's Disk är använd.)
2 Wall of Bone
4 Drudge Skeletons
3 Will-O'-The-Wisp
2 Clay Statue
4 Unholy Strength
3 Greed
4 Drain Life
3 Syphon Soul (behövde ha mer saker som genererade liv, eftersom Greed slukar liv.)
1 Demonic Tutor
24 Swamp

En väldigt effektiv lek som bygger på regenerering, eftersom disken säger "destroy all creatures". Man sitter mest och väntar på diskarna, så Greed snabbar på leken en hel del.

Cirkellek (blå, vit)
4 Circle of Protection: White (om man hackar om Karma till att gälla någon av sina egna landtyper)
4 Greater Realm of Preservation (cirkel mot rött och svart)
4 Sleight of Mind
3 Karma (som ska hackas - vinnarkortet)
3 Lifetap
4 Magical Hack
4 Spirit Link
3 Wrath of God
4 Balance (tar bland annat bort alla motståndarens varelser)
3 Energy Flux (bra kombo med hackad Lifetap)
4 Visions (speedar upp kombinationerna)
1 Timetwister
1 Ancestral Recall

9 Plains
9 Island

Leken är skitseg och kräver att man till slut får en kombination av Karma + Magical Hack,

Counterlek (blå)
4 Counterspell
3 Remove Soul (alla lekar har inte varelser)
4 Power Sink
3 Spell Blast
4 Boomerang
4 Unsummon
4 Howling Mine
2 Time Elemental
2 Cursed Rack (bra kombo med Howling mine)
4 Millstone
4 Control Magic (om man inte lyckas kontra bort).
2 Feldon's Cane
1 Time Walk
1 Ancestral Recall

1 Sol Ring
1 Mox Sapphire
16 Island

Det behövs inte mer än 16 länder i en lek med fyra Howling mine. Mycket av leken bygger på just det kortet, eftersom leken är byggd för att ta slut på motståndarens kort. Nackdelen är att den här leken tar skitlång tid att spela.

Lågsniffare (vit)
4 Meekstone
4 White Knight
4 Amrou Kithkin
4 Thunder Spirit
4 Pikemen
4 Tundra Wolves
4 Tawnos's Weaponry (bra att låsa motståndarens varelser med via Meekstone)
3 Holy Strength (bra att låsa motståndarens varelser med via Meekstone)
4 Blessing (bra i kombo med Amrou Kithkin)
4 Swords to Plowshares
3 Disenchant
4 Land Tax

13 Plains
1 Mox Pearl

"14 manaproducerande saker", tänker du? Ja, men jag har 4 Land tax också. Med Land tax ska man alltid ta upp tre länder, även om man måste slänga kort. Det minimerar chansen att få upp länder i draw phase. Hela leken bygger på att man får ut en Meekstone. Det är en av anledning som nästan alla varelser har first strike. En väldigt effektiv lek.

Nä, du (blå, röd)
4 Disintegrate
4 Earthquake
4 Fireball
4 Lightning Bolt
4 Power Sink
4 Counterspell
4 Remove Soul
4 Spell Blast
3 Boomerang
3 Detonate
1 Timetwister
1 Wheel of Fortune
1 Ancestral Recall
1 Time Walk

11 Island
10 Mountain

Det jag inte kan countra, kan jag bolta. En hjärnlös lek.

Res dig (svart, vit)
4 Pestilence
4 Khabal Ghoul (perfekt i kombo med Wrath of God och Pestilence. Kan även dödas av dig och resas och ge +1 direkt.)
4 Nether Shadow (dessa kan dö)
4 White Knight (skadas inte av Pestilence)
4 Black Knight
4 Onulet (dessa ska dö och ge liv)
4 Animate Dead
3 Raise Dead
2 Disenchant
1 Demonic Tutor
3 Wrath of God (gör om, gör rätt)

11 Plains
12 Swamp

Hela leken bygger egentligen på Pestilence. Små varelser kan komma ut snabbt och skada och sedan kan Pestilence göra dödsstöten. Motståndarens stora varelser kan dödas och sedan återuppväckas av dig. Khabal Ghoul får +1 / +1 i slutet av rundan för varje varelse som dött under rundan.

Sak samma (röd, färglös)
4 Atog (offra en artefakt och varelsern får +2/+2 till slutet av rundan)
4 Orcish Mechanics (offra artefakt och ge 2 i skada på valfri target.)
3 Aladdin (bra kombo med Atog eller Orcish Mechanics)
3 The Hive (bra kombo med Atog eller Orchish Mechanics)
3 Brass Man
4 Dancing Scimitar (blocker)
4 Yotian Soldier (blocker)
4 Meekstone (försvar)
3 Tablet of Epityr (liv)
3 Fountain of Youth (liv)
1 Black Vise (för bra för att åsidosättas - restricted)
4 Lightning Bolt

1 Sol Ring
1 Mox Ruby
18 Mountain

Leken bygger på Atog till stor del. Det blir en hel del länder ute, så The hive blir väldigt effektiv efter 8-10 rundor). Energy Flux är rena döden för leken.

Skogspromenad (grön)
4 Gaea's Liege
3 Hidden Path (bra i kombo med Gaea's Liege)
3 Force of Nature
4 Giant Spider (blocker)
4 Birds of Paradise (BoP)
4 Llanowar Elves
4 Instill Energy (bra i kombo med Gaea's Liege, Llanowar Elves och BoP)
4 Giant Growth (ett måste i gröna lekar)
3 Desert Twister
2 Jayemdae Tome
2 Tranquility (förödande för leken, men bra att ha)
1 Berserk (bra i kombo med Force of Nature . kan även användas i försvar)
1 Regrowth (om något dör eller försvinner oväntat.)

1 Sol Ring
20 Forest

Hela leken bygger på Gaea's Liege, som gör om motståndarens länder till Forests. Hidden Path (alla gröna varelser får forest walk) används för att avsluta matchen, om den inte avslutats redan när Force of Nature kommit ut. Instill Energy på Gaea's Liege gör att landsförvandlingen sker snabbare, samtidigt som varelsen alltid finns som en kraftfull blocker.

/Han som kan säga att om någon vill kopiera några av sina lekar, så sparar spelet dem i [spelkatalog]/Playdeck

Rickard

Urverk speldesign
Re: Några lekar

Stasislek
4 Stasis (allting skippar sin untap phase)
4 Kismet (bra i kombo med Stasis)
3 Meekstone (bra i kombo med Kismet)
4 Zephyr Falcon
3 Serra Angel
4 Yotian Soldier (mest en blocker)
4 Unsummon (används mot powervarelser)
3 Disenchant (för att ta bort Stasis i motståndarens runda, så att du får tappa upp alla dina länder och - vid perfekta fall - slänga ut en ny Stasis)
4 Land Tax (för att plocka upp massor av islands. Plocka alltid upp tre länder, även om du måste slänga dem för då minskar du chansen att dra ett land senare. Plocka upp Plains om du måste slänga kort. Du behöver bara ha två Plains ute)
3 Howling Mine (Snabbar upp leken. Du kan få Islands, Discenchant eller Stasis medan en Stasis ligger ute)
1 Time Walk (för bra för att inte ha med)
1 Feldon's Cane (ett måste med så många howling mine. Dessutom kan man med gott samvete slänga massor av länder, som man plockar upp med Land tax)
1 Black Vise

1 Sol Ring
9 Island
4 Tundra
7 Plains

Som du ser så bygger hela leken på Stasis. Tjugo länder är nästan lite för lite för den här leken, men jag valde att ha Land Tax istället för fyra länder. Under speltest så valde jag bort Libary of Leng och Ivory Tower, för då de var mest "i vägen".

/Han som kan säga, om det är någon som vill testa på spelet, att det lönar sig att läsa hjälpen för spelet och på så sätt lära sig grunderna

Dimfrost

Special Circumstances

Finns det någon lista på vilka kort som är tillgängliga och vilka som är begränsade? Och bör lekarna kunna hantera märkliga saker som 300-livsmotståndare och så i allmänhet? Annars bör jag nog kunna snickra ihop något ordentligt trasigt... 4 Land Tax i alla lekar bör vara en bra början, till exempel. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign

Det finns en lista i hjälpen (och programmet deck builder) över vilka kort det finns. Angående begränsningar så finns bara fyra-korts-begränsningen. Man får ha fyra stycken Time walk, Moxar, Black lotusar och fyra stycken Channel om man vill det.

/Han som kan säga att de färdiggjorda lekarna har rättat sig efter de regler som fanns när spelet gjordes

Dimfrost

Special Circumstances

Så vad är ditt mål när du bygger lekar? Inte bästa möjliga, uppenbarligen, eftersom du inte har fyra av alla powerkort etc?

Rickard

Urverk speldesign

Jag försöker hålla mig till de 4ED-regler som jag kommer ihåg (att Land tax var restricted visste jag inte). Är saker och ting banned (som Channel, Mind twist och liknande) så kör jag med att dessa är restricted eftersom det finns lekar som har med de korten.

Jag gör typ lekar som jag har samvete till. :gremsmile: Trefärgersleken Tappa modet är exempelvis en fusklek som inte skulle vara alls bra om man tog bort alla moxar och dubbelländer. Trefärgersleken "Tager du" skulle exempelvis må bra av sådana kort.

Lekarna som jag föreslår är för övrigt om man vill spela Gauntlet.

Om man vill spela kampanjspel, så kan man i princip bara hitta en av varje powerkort (om man tänker 4ED). Där kan man möta allting ifrån 8 till 24 liv. Endast slutbossen har abnormt mycket liv (även om den lika gärna kunde ha haft 1000, för jag hade kunnat spöa den ändå med leken jag gav i trådstarten).

/Han som tycker datormotståndaren kan vara rätt korkad, men har lärt sig några nya tankegångar när han har sett datorn spela

Ram

Skev

Spelet är faktiskt rätt bra upplagt. I vanliga fall så är random encounters rätt menlösa, men i det här spelet så "droppar" besegrade motståndare ett eller flera kort i stället för XP. Därtill kan man handla kort lite här och var har jag för mig. Det är fakitiskt riktigt kul i spelets inledningsskede när man får en startlek att fnula med och försöker bygga det bästa man kan med det och jag minns att jag blev löjligt glad när motståndarna släppte preciiis de korten man verkligen ville ha i sin lek.

AI:n är däremot vrålkorkad. Svårigheten att besegra ondingar består snarare i att de har mer liv än man själv har och att man i vissa dungeons har "life loss carried over" vilket betyder att man har exakt 20 liv (eller vad man nu hade när man klev in) på sig att spöa flera motståndare. Lite life gain är att föredra i dessa dungeons...

Rickard

Urverk speldesign

Dimfrost said:
Så vad är ditt mål när du bygger lekar? Inte bästa möjliga, uppenbarligen, eftersom du inte har fyra av alla powerkort etc?
Jag gjorde en fusklek i deck builder och testade mot datorn. Den var rätt tråkig, men jag kan typ säga att endast om jag fick dåliga dragningar så fick motståndaren ut fler än två länder.

4 Howling Mine
4 Ancestral Recall
4 Time Walk (Bra i kombo med Howling Mine)
4 Timetwister
2 Wheel of Fortune
4 Fireball
4 Disintegrate
4 Channel
4 Regrowth (för att ta upp Time walk eller Timetwister.)

2 Black Lotus
4 Mox Ruby
4 Mox Emerald
4 Mox Sapphire
4 Taiga
4 Tropical Island
4 Volcanic Island

/Han som beundrar arbetet som programmerarna ändå lagt ner på Magic

Johan K

Gammal & dryg
Kunde väll ge mig tusan på att det fanns ett spel till Magic... =)
/ Johan K, som inte finner magi så skojat man skule palla tröska igenom ett dataspell