vhicta;n242052 said:
Förlåt om jag varit otydlig!
Problemet är alltså inte att jag inte förstår hur man regeltekniskt sätter upp svårighetsgrader utan hur svårt olika saker är att utföra om man skulle försöka sig på det på riktigt. Vad är svårt att ta reda på om man har t.ex. Geografi som färdighet? Är det omöjligt för någon med Färdighetsvärde 4 i Geografi att veta åt vilket håll alvriket ligger? Den med FV 18 vet det kanske definitivt?
OK, ja det tog ett tag innan jag började fatta att det var här skon klämmer (speciellt mina första inlägg i tråden, sen började jag gradvis fatta).
Om de alltid lyckas med att allt från att övertyga kungar till att be om en portion till i kantinan bara för att de är “tränade” så finns det ingen orsak för dem att lägga sina surt förvärvade poäng på färdighetsvärden liksom!
Isf kan ju att omräkna färdighetsvärden till B-färdigheter enligt Drakar och Demoner 91 vara en bra idé, borde passa utmärkt även för Trudvang. Ska skriva av det kapitlet längre ner i det här inlägget.
Tack för hjälpen 2097, gillar det här med “ta betalt i tid” istället för att rulla, men det här ovanstående förstår jag inte alls!
Jo, i Dungeons & Dragons fem finns något som heter passives. Som att man alltid går om kring med en för-rullad tia. Så kan man upptäcka falltrådar och sånt. Och om jag då alltid hade DC 15 så skulle det vara perfekt att ha +5, men helt värdelöst att ha typ +4 (då kunde du lika gärna ha +0) eller +8 (då kunde du lika gärna ha +5). Därför gör jag DC:n 7+4d3 ist för alltid 15, för att få lite variation där. Det går inte lika lätt att översätta till Trudvangs slå-under-system. Där skulle man istället kunna ha lite för-slagna slag (tror 3d6 skulle passa, för en gångs skull vill man ha en klockkurva) vara en bra idé; när man skriver sin dunga slår man 3d6, säg att det blir 3d6 = 11 och skriver ner det (helst innan man får se RPs formulär, så man inte riskerar att bli partisk). Då kommer alla med minst 11 i FV Upptäcka Fara upptäcka den faran.
Ska nu skriva av den utlovade texten från Drakar och Demoner 91:
Kategori B.
Hos färdigheter kategori B omvandlar man ibland det vanliga FV:t till en
färdighetsnivå på en skala från 0 till 5 där ‘0’ betecknar absolut okunnighet och ‘5’ betecknar att man är en fullärd mästare.
Kategorin används för vissa färdigheter där kategori A inte är lämplig. För färdigheter inom kategori B gäller ofta att antingen kan man göra en sak, eller också kan man det inte. Slumpen spelar liten eller ingen roll och tärningsslag är därför överflödiga. Ett bra exempel är färdigheten Tala Språk; antingen kan man göra sig förstådd eller också kan man det inte. Vid de enstaka tillfällen då slumpen verkligen avgör om rollpersonen lyckas eller misslyckas så använder man färdighetsvärdet på samma sätt som för kategori A. Sådana tillfällen kan t.ex. vara när rollpersonen:
- är sinnesförvirrad, t.ex. av en drog eller ett slag i huvudet
- ska använda färdigheten under stress eller press
- lider av minnesdefekter, t.ex. vid hög ålder eller sjukdom
Färdighet i kategori B förbättras och fungerar precis som i kategori A, men när man skall använda dem så omvandlas färdighetsvärdet till ett B-färdighetsvärde (B-FV) enligt tabellen nedan.
0:
B0, inga kunskaper alls.
1-4:
B1, obetydliga kunskaper. Rollpersonen känner endast till det allra mest grundläggande och några få detaljer.
5-10:
B2, små kunskaper. Rollpersonen har fortfarande stora kunskapsluckor och måste slå i böcker för att kunna få fram detaljer. Han har dock ganska god inblick i de stora dragen.
11-15:
B3, goda kunskaper. Rollpersonen är välorienterad om de stora dragen men kommer inte upp till överkursnivån. Mindre välkända detaljer och speciella kunskapsområden är fortfarande diffusa.
16-19:
B4, mycket goda kunskaper. Har man uppnått denna nivå kan man bli lärare i färdigheten. Rollpersonen är i det närmaste fullärd och endast detaljer som tros vara glömda för omvärlden ligger utanför kunskapsområdet. Det som finns kvar att lära finns inte att tillgå utan omfattande forskning.
20+:
B5, expertkunskaper. Rollpersonen är helt fullärd och kan utan vidare svara på alla frågor som rör ämnet.