Nekromanti DDM-tips

Storuggla

Champion
Re: Dimfrost är hobbyn!

"I Sverige är minis fortfarande så obskyrt och nördigt att man egentligen inte ännu kan tala om en glasklar och stenhård uppdelning i olika läger."

Jag trodde uppdelningen var Alla Som Vunnit Minst En Match och sen Vulf. :gremgrin:

Storuggla, cosplay like you mean it!

Rising

Vila i frid
Re: Gnällpelle

Men vi svenskar har väl alltid varit lite mer lagom?
Det finns knäppa svenskar också, men vi wrnu-forumiter är helt klart inga dumskallar enligt min åsikt. Jag har absolut inga invändningar mot de ministrådar som postats på det här forumet (här har förresten andelen lekspelstilar och hobbypulinlägg varit rätt hög). Det enda inlägget som varit i närheten av dweebighet är nog när Dimfrost sade att Vitulv inte borde få spela med sina egna tiles på den första forumstävlingen, och det tycker jag att man kan klassa mer som ett utslag av förnuft, eftersom det vore alldeles för lätt att powerspela med egengjorda tiles och eftersom det skulle paja lite av vitsen med en riktig tävling.

Men alltså, det jag menar med dweebighet - det är om Vitulv skulle posta några av sina hemgjorda tiles i en tråd och om det då skulle komma någon och bara klaga på hela grejen med att göra egna tiles.

Det finns mopsare på andra sidan staketet också, förresten. Lek&flum-mopsare. På Hecatombs forum gjorde någon jeppe egna lekar innan spelet ens var ute och bad folk kommentera dem. Några kom in och skrev "dude, chilla... Spelet är inte ens ute" och "hey, det viktigaste är att man har kul" osv. Det är ju helt meningslösa inlägg. Låt han få prata taktiksnack om han nu vill det, och låt bli att spamma med en massa hippie-bogus om att "de som spelar med proxylekar inte vill ha kul eftersom spelglädjen delvis sitter i att få använda de riktiga korten" osv.

Jag gillar inte det här mopsiga, alltså. Vi har det inte här på wrnu, men det finns en del av det i minishobbyn.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Godtaget [NT]

För att avsluta ett av forumets mesta meningslösa sidospår. Hoppas att du har lärt dig att vara tydligare i framtiden Rising för jag skyller allt på dig. :gremtongue:

Nightowl

Champion
Re: Dimfrost är hobbyn!

Bristen på spelare avgör ju i högsta grad vilka man kan ignorera.
Dessutom gällde ju Risings gnäll, mer specifikt, folk som trängde sig på i en diskussion uppenbarligen inte menad för folk med samma smak som dem. I sådana fall är det ett klart fall av att de andra borde ignorera Rising och hans gelikar. Iom att Dimfrost är hobbyn borde de ju inte ha någon brist på möjligheter och utrymme att syssla med vad de tycker är kul, utan att börja gnälla om nån kuf väljer att inte spela med optimaxade styrkor.

Erik

Foggmock

Myrmidon
Men guu va retro!

När jag var mindre (nä, jag är rätt töntig så detta höll jag inte på med när jag var "liten") brukade jag och en kompis till bygga "dungeons" åt varandra, sen satte vi upp lite regler och sen fyllde "spelledaren" den med utmaningar och lite annat.

Så sysselsatte man sig på min tid, innan datorn, teve och internet! Eller vänta...

Hursomhelst tycker jag det är skitgulligt av Vitulv att bygga D&D-äventyr åt dig att gejma igenom. Spelet är ju för fan skitanpassat för det... Ibland låter det lite som att Vitulv faktiskt är en riktig figurspelare och inte en DDM-apa som resten på det här forumet...

(Se, jag fick in lite vänlig bashing av mina medhobbymänniskor också, nu kommer Rising bergis att bli min till slut!)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Men guu va retro!

"Ibland låter det lite som att Vitulv faktiskt är en riktig figurspelare och inte en DDM-apa som resten på det här forumet..."

Alltså, med risk för att såga mig själv, så är jag nog en riktig DDM-apa. Jag provade på Warhammer (Mordheim) och gillade inte det något vidare. Jag vill att mina gubbar ska gå i rutor t.ex. och tyckte inte alls om Warhamers system som i mina ögon var på tok för tidskrävande.

Däremot gillade jag verkligen konceptet Mordheim och vill göra något liknande med DDM. Någon typ av pågående kampanj med en häftig bakgrundshistoria (har hittills funderat på någon sorts pågående gladiatorturnering där vissa warbands är med för att jaga ära och rikedom, medan andra (monster) är tvångsrekryterade).

Ytterligare en sak som skulle göra mig till en riktigt risig figurspelare är att jag aldrig skulle kunna uppmana nog med inspiration till att måla alla figurer. En eller två är väl rätt kul, men sedan skulle jag nog tröttna. Och jag skulle absolut inte vilja spela med omålade gubbar.

Så tack för berömmet, men jag är nog en riktig DDM-apa trots allt :gremsmile:

- Vulf, veckans ord: DDM-apa

Foggmock

Myrmidon
Re: Men guu va retro!

Jag vet inte om du läste min artikel i förra Sverox (den nya kom tydligen idag och jag kommer inte få läsa den förrens på torsdag som tidigast!), men personligen sågar jag Warhammer fett. Det är saves och checks och penalties hit och dit och tusen olika lag med bonusar att hålla reda på. Det finns ett flertal system som är mycket smidigare. Typ DDM.

Vad anbelangar rutsystem så är ju ett vanligt figurspelsbord också uppdelat i rutor, bara att rutorna inte syns (och, man kan flytta en halv ruta om man vill). Vanliga figurspel har inte oändlig räckvidd på vapnena och manövreringen blir lite mer.. ja, vad fan blir den? När man kan ställa sig exakt vart man vill utan rutor så kan ju motståndaren också göra det så att det går på ett ut...

I Warmachine deklarerar man alla handlingar innan man mäter, och når man inte fram så når man inte fram. Det finns lite undantag (till exempel vet alltid hjälten hur långt bort han kan köra ånggolemsen han är mentalt ansluten till innan han tappar kontakten med dem, dvs man får alltid mäta sin "control range", inte helt olikt command range men lite annorlunda.). Detta är också ungefär det enda som skiljer vanliga figurspel från DDM: (förutom uppenbara saker som att man samlar DDM-figgar från boosters och att de redan är målade), avståndsvapens(magi räknas in här också) räckvidd och hur förutsägbara de ska vara.

Jag vet inte om jag är OT och/eller överanalytisk, men i vilket fall som helst borde någon rengöra tangentbordet till Hemliga Bergets vpl-surfdator... :gremcrazy:

Big Marco

Läskig
Re: Don't bother …

BSK blir utan Dungeon of Doom i år.

Noooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo! *I Darth Vader-röst, alá Ep.3*

Damn, jag som åker dit för att dö där........ :gremcrazy:

Krille

Super Moderator
Å nu har jag provat...

Jag har knåpat ihop några av grejorna till Chunky Dungeons och Caveworks, och summan av kardemumman är att det är helskoj att klippa och klistra.

Bitarna är lite småpilliga att få ihop. Det är inte svårt, men det kräver lite meck och tryckande. En bra sax är definitivt ett måste, liksom ett vettigt klister. Normalt vitlim funkar men blir buckligt, och limstift har svårt att hålla ihop i längden, så jag skulle rekommendera ett kontorslim typ RX eller UHU Office.

Jag har byggt klart mycket knepigare modeller genom mina dagar, inklusive en Tornado, så vilken smörfingrare som helst ska kunna pilla ihop de här tunnlarna. Lite kraftigare papper, typ 200 gram eller så, funkar finfint.

Ett tips: skaffa en kulspetspenna och dra sedan en linje på baksidan av papperet där vecken ska vara. Det gör det mycket lättare att vika delarna där de ska vikas.

...nån gång ska jag skaffa en digitalkamera så att jag kan visa upp resultatet också.

Krille

Super Moderator
Re: Å nu har jag provat...

"coolt... hur stor dungeon blev det?"

Ju mer du skriver ut desto större dungeon blir det.Min blev hela två rum och en grotta innan bordsytan tog slut och köksvrån blev överlamrad av små pappilappar.

Rising

Vila i frid

Vad var det för mekanism som såg till att inte väggarna bara fladdrade omkring och ramlade ihop hela tiden? Jag tyckte jag såg på deras sida hur de vände hela dungeonen uppochner - vad var det för finess och hade dina modeller dessa?

Krille

Super Moderator
Den hemliga finessen

"Vad var det för mekanism som såg till att inte väggarna bara fladdrade omkring och ramlade ihop hela tiden? Jag tyckte jag såg på deras sida hur de vände hela dungeonen uppochner - vad var det för finess och hade dina modeller dessa?"

Nej, mina har det inte. Än. Men kanske sen.

Finessen kallas foamcore plus velcro. De hade tagit en stor foamcore-skiva (skumplast mellan två pappskivor) och rutat upp i 1,5-tumsrutor och klistrat en liten velcro-lapp i varje ruta. Sedan hade varje block klistrats fast på en foamcore-skiva av lagom storlek, och på undersidan hade de klistrat fast den andra änden av velcro-lappen.

Chunky Dungeons är byggd för 1,5-tumsrutor. CaveWorks var dock byggd för entumsrutor, så den skulle kanske inte passa så bra. Däremot är det nog en jättebra idé att sätta själva rutorna och basblocken på foamcore, även om man inte ska ha velcro på undersidan. Det lär bli schysst mycket stabilare då.

Snow

Swashbuckler

åhh.. lite sugen blir man allt... och sen tänker man på alla hirstarts-formar och liknande papp-hus man har hemma som aldrig blev något :)