Nekromanti DDM-tips

walium

Ganska töntig, faktiskt
Så jävla fett!

Men jag misstänker att en vanlig skabbig bläckstråleskrivare knappast klarar skivan. Och var fan ska man förvara ett sådant här praktbygge? Risken att någon sätter sig på det av misstag känns överhängande.

Krille

Super Moderator
Re: Så jävla fett!

" Och var fan ska man förvara ett sådant här praktbygge? Risken att någon sätter sig på det av misstag känns överhängande."

Å andra sidan, skulle praktbygget bli suttet på så kan man alltid skriva ut en ny.

Förutsatt att ens skabbiga bläckstråleskrivare klarar av skivan, vill säga. :gremgrin:

Johan K

Gammal & dryg
Sweeet !
Skulle mycket väl kunan köpa lite sådant, bara för att de var så jäkla snygga !!!

/ Johan K, som bara undrar vart man skulle sätta denna modell isåfall.. :gremtongue:

Rising

Vila i frid
Yeah, de var asfina. Särskilt häftiga var de böjda väggarna.

Det är synd att DnD-minis-fanskaran är så lama. Alltså, spelet är ascoolt, men på forumen pratar man bara om turneringsspel och optning hit och dit. I början försökte iaf wizards själva vara lite roliga med små missions och liknande på särskilda kartor, men nu har det gått så långt som när någon skriver lite lekfulla trådar (som vilka minis som skulle vara med i en motsvarighet till Magic's Unglued-set (=ett rent blajset med bara komiska och oseriösa kort)) så svarar tjugo dweebar på en gång med "nä, det skulle inte vara kul, för sådana figgar skulle ju inte vara tillåtna i turneringsspel" och "jag tror inte att någon sådan gubbe skulle passa i mitt 3xChraalband" och ba' mops mops mops!

Hela hobbydelen av spelet; oavsett om det handlar om att göra egna tiles, måla gubbar eller liknande, verkar det inte ha hänt så mycket med alls - trots att det ju borde ligga nästan lika nära till hands som i warhammerhobbyn.

Krille

Super Moderator
"Det är synd att DnD-minis-fanskaran är så lama. Alltså, spelet är ascoolt, men på forumen pratar man bara om turneringsspel och optning hit och dit. I början försökte iaf wizards själva vara lite roliga med små missions och liknande på särskilda kartor, men nu har det gått så långt som när någon skriver lite lekfulla trådar (som vilka minis som skulle vara med i en motsvarighet till Magic's Unglued-set (=ett rent blajset med bara komiska och oseriösa kort)) så svarar tjugo dweebar på en gång med "nä, det skulle inte vara kul, för sådana figgar skulle ju inte vara tillåtna i turneringsspel" och "jag tror inte att någon sådan gubbe skulle passa i mitt 3xChraalband" och ba' mops mops mops!"

Suck. Jag menar, där det här med Chunky Dungeons och CaveWorks är fräckt nog för att få mig att börja vilja fippla med DDM, så är det den där attityden som får mig att helst vilja gå och dra nåt gammalt över mig. På nåt sätt känns det som att DDM är Warhammer för folk som är för lata för att måla. Finns det ingen som spelar DDM bara för att det är kul att spela och fippla med figurer och terräng?

Nå, jag kommer väl skaffa mig en klase DDM på BSK ändå, och har jag plats och tid så ska jag nog ta med mig en klase Chunky Dungeons dit också så att man kan impa lite på Vulf och Dante.

...fast det förutsätter, förutom att jag har tid att mickla med Chunky Dungeons under helgen, att Vulf och Dante faktiskt åker på BSK.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Don't bother …

Antingen är jag på Malta (om min kompis resebyråmannen faktiskt hittar en resa som inte kostar skjortan, brallorna och ett skålpund av mitt kött) eller så bevistar jag Miskatonicon.

BSK blir utan Dungeon of Doom i år. (Hoppas att någon talat om det för dem.)

P.S. Jag, Rising och Vulf lirar mest för att det är kul att fippla med minis och bygga coola, corny och knasiga warbands snarare än superoptade.

Rising

Vila i frid
Finns det ingen som spelar DDM bara för att det är kul att spela och fippla med figurer och terräng?
Man hittar dem inte på forumen iaf, men å andra sidan är de warhammerforum jag besökt också rätt dweebiga, så det kanske bara är så att de tillbakalutade spelarna inte har så mycket att diskutera på forum.

Vitulv är min förebild när det gäller hemmapulandet, för han har ju iaf gjort sina egna tiles (=kartbrickor) och brukar tänka mycket på teman med sina gubbar, och så har han en del sköna idéer, såsom den gången då han gjorde ett litet äventyr för några av mina gubbar; vi fick utforska en liten dungeon uppbyggd av hans kartbrickor och skulle in och spöa nekromantikern längst in. Ashäftigt. (Att det finns tusentals människor som skulle kalla det "vanligt rollspel, ju" tänkte jag inte på. För mig var det ju jätteexotiskt)

Krille

Super Moderator
Re: Don't bother …

"Antingen är jag på Malta (om min kompis resebyråmannen faktiskt hittar en resa som inte kostar skjortan, brallorna och ett skålpund av mitt kött) eller så bevistar jag Miskatonicon."

Men... bwaaaah! Då sitter jag väl och bygger chunky Dungeons till helgen bara för att det är kul! Ska inte du till BSK så tänker jag fanimej inte slita för din skull! :gremgrin:

Ram

Skev
Vitulv är min förebild när det gäller hemmapulandet, för han har ju iaf gjort sina egna tiles (=kartbrickor) och brukar tänka mycket på teman med sina gubbar, och så har han en del sköna idéer, såsom den gången då han gjorde ett litet äventyr för några av mina gubbar; vi fick utforska en liten dungeon uppbyggd av hans kartbrickor och skulle in och spöa nekromantikern längst in. Ashäftigt. (Att det finns tusentals människor som skulle kalla det "vanligt rollspel, ju" tänkte jag inte på. För mig var det ju jätteexotiskt)
Någonting som är skitkul om man har ett par timmar att slå ihjäl och ett par färdiga karaktärer (eller minis att spela) är att knäcka upp en booster och spela "sealed adventure", dvs spelledaren bygger sitt äventyr baserat på gubbarna som poppar upp ur asken. Mycket kul, faktiskt.

Dimfrost

Special Circumstances
Suck. Jag menar, där det här med Chunky Dungeons och CaveWorks är fräckt nog för att få mig att börja vilja fippla med DDM, så är det den där attityden som får mig att helst vilja gå och dra nåt gammalt över mig. På nåt sätt känns det som att DDM är Warhammer för folk som är för lata för att måla. Finns det ingen som spelar DDM bara för att det är kul att spela och fippla med figurer och terräng?
Nu behöver man väl inte direkt vara lat för att tycka att det finns roligare saker att göra än att måla figurer. Jag ser DDM som ett strategispel, och är inte det minsta intresserad av terräng, fåniga uppdrag eller egna tiles, lika lite som jag vill hitta på egna brickor till Carcassonne. Kreativiteten får jag utlopp för när jag pular med rollspel på olika sätt istället. Det är utmaningen hur man bäst ska bygga sitt warband och hur man gör listiga drag på slagfältet, som att utmanövrera motståndaren, som jag tycker är kul. Och vad är det nu som är så fel med det? (Svaret riktar sig även till Risings dweeb-inlägg.)

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Och vad är det nu som är så fel med det?
Efter ett tag börjar man lukta illa. Vi har sett det med magicspelarna...

Nämen seriöst så tycker jag att det bara är bra med lite påhopp. Seriösa spelare är verkligen tråkiga dweebar, precis som vi i rollspelshobbyn har självgoda friformspretton (jag), stämningslösa kobolder (jag), flummiga samberättare (jag) flåshurtigperversa kultspelare (jag) och så vidare...

Så försök inte komma här och fiska efter några sympatipoäng för att du bara vill ha ett utmanande strategispel och en anspråkslös hobbyverksamhet, din monokelkobra, utan sätt igång och börja driv med klipp-och-klistrarna och mjäkspelarna istället.

Exempelvis genom att säga "räcker det inte med att jag förnedrar er i själva spelet?"

Se där, så kul kan det vara att basha varandra i goda vänners lag inom en hobby!

Nightowl

Champion
Attityd & hobbies

Det känns igen från andra sammanhang, ja - inte minst från oss rollspelsgoonies, förstås. Fast jag har stött på syndromet så ofta i WoW-sammanhang att jag nästan slutat snacka med andra än gillesmedlemmar; ALLA spelar inte för att PvP-a så ashårt som möjligt. Det är därför jag inte spelar på en ren PvP-server, t.ex., eller som jag avböjer gillets PvP-events. Jag har inte direkt optat mina figurer, så jag skulle mest vara ivägen.

Att på något sätt utspana attityden i ett inlägg (som ju är ett försök till konversation ) är väl närmast en fråga om vanligt hyfs. Om någon börjar prata om en form av spelande som man själv inte är intresserad av kan man ju hålla käften.

Liksom, det är inte ens som om någon som skulle komma in till mig nu där jag sitter på jobbet (ett folkbibliotek) och bli arg för att vi inte har böcker av typ Bill&Ben i Vilda Västern. Det är om någon skulle komma in med en elgitarr och bli arg för att vi inte kan låna honom en förstärkare och för att akustiken suger.

Erik :gremmad:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Snällpelle?

Här stod det tidigare en massa trams (rätt ohövligt också) som byggde på en feltolkning av ett ganska luddigt inlägg. Inget som egentligen var läsvärt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Dimfrost är hobbyn!

Alla D&D minis-spelare i Sverige vet vem det är som dikterar villkoren. Det är Dimfrost, denne trångsynte vettvilling, känd för sitt heta temperament och sina väldiga horder av tjänstvilliga medhjälpare. Alla har vi väl hört legenden om hur Vitulvs familj blev korsfästa framför Riddarholmskyrkan när han ifrågasatte härskarens metoder? :gremsmile:

Hursomhelst så är det inte en attityd som jag tror att du kommer att återfinna i lika stora mängder ibland svenska minisspelare.

Storuggla

Champion
Re: Dimfrost är hobbyn!

"Jag antar att det är väldigt svårt att helt enkelt köra sitt eget race och strunta i de personer som inte har samma spelstil som en själv? Det är ju inte precis så att "den där attityden" är fullständigt omöjlig att ignorera"

Men vänta nu, hur ska du ha det? Nyss var DDM-spelarna i Sverige så få att de skulle få plats i Risings hall och nu så ska man välja och vraka vilka man ska snacka/spela med? Bristen på spelare avgör ju i högsta grad vilka man kan ignorera.

Storuggla, ber om munkar till jul

Rising

Vila i frid
Re: Gnällpelle

Om du ens hittar tio dweebar som regelbundet spelar minis på det här forumet
Ptroo! På det här forumet? Jag pratar ju om Wizards egna minisforum. Det var där jag såg en kille skriva ett förslag på ett roligt unglued-set i en tråd. Tråden var bara menad som en skojig tramstråd där forumiterna skulle komma med egna förslag på skojiga figgar - och så kom det en massa dweebar och kritiserade hela tanken på en sådan expansion och hänvisade till just turneringsspelandet.

Alltså, hade det varit en officiell tråd (från Guy, till exempel) i stil med "vill ni se ett unglued-set?" så skall man förstås få säga nej om man nu inte vill det. Då är ju tråden på allvar.

Och om man tycker att idén är löjlig och om man därför låter bli att delta i tråden, då tycker jag även det är okej. Alla ska ju inte tvingas delta i tråden bara för sakens skull. (Jag skrev ju inget i den, texempel, mest för att jag saknar D&D-skillsen som krävs för de snygga metaskämten)

Men jag har ett problem med de som går in i en sådan tråd och mopsar. Det var bara en lekfull tråd på skoj, liksom. Är det så himla farligt att någon försöker ha lite kul? Om man inte gillar det så kan man väl skriva en egen tråd om hur man vill att spelhobbyns entusiaster bör bete sig och sedan låta bli att löka.

---

Jag gissar att du trodde jag talade om något helt annat sammanhang, så jag svarar inte på mer än så.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Dimfrost är hobbyn!

"Men vänta nu, hur ska du ha det? Nyss var DDM-spelarna i Sverige så få att de skulle få plats i Risings hall och nu så ska man välja och vraka vilka man ska snacka/spela med? Bristen på spelare avgör ju i högsta grad vilka man kan ignorera."

Touché!

Jag menar givetvis att det är löjligt att bli upprörd över något som inte är ett problem. Det finns inte så många minisspelare i Sverige till att börja med och ännu färre som slaviskt bekänner sig till någon viss spelstil. Alltså är det fel att slå på stora trumman och börja prata om hur hemskt det är med spelare som har andra skäl till sitt engagemang än de som man själv föredrar. Det är rätt stor skillnad på att vara någon som spelar minis på skoj och säg en israel i Teheran. I Sverige är minis fortfarande så obskyrt och nördigt att man egentligen inte ännu kan tala om en glasklar och stenhård uppdelning i olika läger.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Gnällpelle

"Ptroo! På det här forumet? Jag pratar ju om Wizards egna minisforum."

Vilket inte var helt tydligt med tanke på vad du skrev och var du postade ditt inlägg. Du har haft konstiga åsikter förr liksom. Att de som skriver på Wizards forum (till exempel Caligula) inte har alla lingon i korgen har jag inte svårt att köpa dock. Men vi svenskar har väl alltid varit lite mer lagom?