Nekromanti [DDM] Wardrums spoiler

walium

Ganska töntig, faktiskt
Mycket Warforged

Är det här en helt komplett lista eller? Om vi har tur med våra inköp så kanske det går att spela lite 500p efter Wardrum. Här finns ju en del Epic-figurer. Innebär förresten "Mounted Melee Attack" att man kan anfalla och sedan röra sig vidare efteråt?

Ram

Skev
Hela expansionen känns lite Meh enligt mig. Bara några gubbar har det där lilla extra.

War troll - En ny, tung fighter för LE. En bra partner för Rakshasa och eventuellt Dark Naga, men som inte är lika beroende av synnergin som t.ex. Thaskor är och ganska lagom prissatt. Gillar mycket.

Mephling pyromancer - Alla borde ha en Pyromancer. Harbringer pyromancern kostar många dollares. Denna är inte lika bra som originalet, men helt ok.

Arcane ballista - Jag vet inte vad jag skall tycka om denna... Den är på sätt och vis precis vad jag efterfrågat, en artilleripjäs till LG och därtill riktigt cool, men... Äh, den är väl bra då.

Combat medic - En helt ok gubbe som ger några nya möjligheter till LG, men inget spektakulärt då vi redan har Cleric of Dol-Arrah.

Elemetal wall - Mycket cool taktikpjäs. Ändrar "spelreglerna", det gillar jag.

Large bronze dragon - Halvskaplig drake med ett ganska bra breath weapon. Ser väldigt snygg ut också.

Warforged scout - 8 p för en gubbe med Scout. Inte illa alls.

Brass samurai - Hur bra är Whirlwind attack egentligen...? En helt ok gubbe.

Lion of talisid - En uncommon beastmaster. Känns dyr dock.

Steelheart archer - En bra gubbe att kombinera med Nentyar hunter.
Warforged barbarian och Wemic barbarian - Helt ok "jag har ingen berserker, detta var vad jag kunde köra som substitut"-gubbe.

Aspect of Hextor - Häftig och ganska bra.

Khurnat - Kan vara något. Skaplig AC och HP, bra to-hit och skada och skapligt pris. Därtill en bra förmåga. Tiden får utvisa om den är bra eller ej.

Shuluth, archvillan - Mycket intressant commander effect. Den lär generera många AoO:s.

Chimera - Riktigt bra, faktiskt. Mycket mångsidig pjäs.

Hill giant barbarian - En stor uncommon med enorm skadepotential. Skitbra gubbe!

Allt som allt: 2,8 trummor av fem möjliga.

Ok, så vad har jafg missat...? :gremgrin:

Ram

Skev
Re: Mycket Warforged

Det är en scan från Scyte magazine så vi kan nog hoppas/tro att den skall stämma.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Arcane ballista - Jag vet inte vad jag skall tycka om denna... Den är på sätt och vis precis vad jag efterfrågat, en artilleripjäs till LG och därtill riktigt cool, men... Äh, den är väl bra då."

Den verkar cool, men inte speciellt bra med tanke på att den är långsam och kräver en spellcaster för att funka. De nya planscherna har väl överhuvudtaget gjort avståndsfigurer ganska mycket sämre?

"Elemetal wall - Mycket cool taktikpjäs. Ändrar "spelreglerna", det gillar jag."

Hade varit intressant att se vad man skulle kunna göra med den och Aspect of Moradin.

"War troll - En ny, tung fighter för LE. En bra partner för Rakshasa och eventuellt Dark Naga, men som inte är lika beroende av synnergin som t.ex. Thaskor är och ganska lagom prissatt. Gillar mycket."

Ja, den är cool. Dessutom har den Epic-stats som inte är att leka med.

"Aspect of Hextor - Häftig och ganska bra."

Förvisso, jag gillar absolut den automatiska flankingen som han ger alla som han basar. Dock har han inte "Reach", vilket känns lite konstigt.

Ganska mycket figurer med Epic-stats till LE verkar det som.

Ram

Skev
Den verkar cool, men inte speciellt bra med tanke på att den är långsam och kräver en spellcaster för att funka. De nya planscherna har väl överhuvudtaget gjort avståndsfigurer ganska mycket sämre?
Jo, det är nog så. Det finns ett par kartor som är bra för ranged dock så det finns hopp. Tomb of Queen Peregrine och Drow outpost är väl de bästa alternativen och LG är rätt bra på att vinna initiativ. Därtill är de två bästa commanders:arna i LG spellcasters (Couatl och Cleric of Dol-Arrah) samt att det räcker med Mialee för att köra Ballistan så det skall nog funka. Det som suger mest med Ballistan är enligt min ringa åsikt Slow ranged attack.

Förvisso, jag gillar absolut den automatiska flankingen som han ger alla som han basar. Dock har han inte "Reach", vilket känns lite konstigt.
Ja, det tycker jag med. Han har också lite väl låg skade-output på första attacken så jag tror inte att han kommer att bli någon jätte-hit.

Lambi

Swordsman
Fler drakar gadämish!

Fler tuffa drakar efterfrågas! ._. Large Bronze har iaf en tuff ability med att commanders får slå om ett missat slag.

Tja, på det hela var det ungefär som Fredrik (Moonglow) sa. Meh. Happ. Jaha. Typ. Sådär.

Det finns en hel del intressanta figurer, men det var inte direkt så att jag gick igång på att läsa pdf'en. Whirlwind-CE i Chaotic Good ska bli spännande. Fler med phalanx fighting gör mina två stackars dvärgar som ligger hemma lite mer användbara.

LG-delen var jag inte särskilt nöjd med, den saknade det där lilla extra. CG och LE verkar få mest nytt och roligt. Hill Giant Barbarian ska bli skoj att se in action.

Man får iaf hoppas att figurerna ser riktigt tuffa ut.

Ska kolla igenom det senare när jag har mer tid.

Rising

Vila i frid
Jag älskar ballistan. Så, den är långsam, who cares? Jag kommer ändå att hålla den bakom en lång mur av ogenomträngliga phalanxkrigare. Vi står stilla - motståndaren får röra på sig. Att den behöver en spellcaster är heller inget problem - antingen får min artificer göra något efter att han har lagt sina spells, eller så kan Quatlen köra den: Ballistan älskar ju Snake's Swiftness (mer eller mindre garanterad 70 skada i ett svep mot något stort och mjukt? Booyah!). Dess begränsningar är vad som gör den överkomlig i pris - och det är naaaaajs.

Vad jag inte vill ha är en fucking dragonne. Snacka om sucko. Kul att se om det går att göra ett renodlat dragonne-band, dock.

Annars: Den stora röda herringen måste vara Mephling Pyro. Först tänkte jag: "aha, men han packar ju inte så mycket punch..." sedan såg jag följande "small outsider" och "Target creature gains Flight, speed 8". Då tänkte jag: Shit, han gör dem inte bara flygande, utan också F8! Det är ganska snabbt. Jag tänkte att han nog inte skall spelas som en pyromancer, utan som en flygomancer.

Snabbt gick jag igenom CG-varelserna och letade efter någon som verkligen skulle tjäna på den hastigheten. Grejen är bara att CG i stort sett saknar långsamma varelser. Alla har typ redan speed 8 eller 6. De riktigt långsamma lirarna är typ Otyugher, och de vill man ju inte spela med ändå.

Men... som sagt; "outsider". Quatlen kan spela med CG outsiders. Och är det någon faktion som tjänar på hög hastighet, så är det fanimig LG. Så, en "flygomancer" till LG (via Quatlen) - där har ni något som kan vara värt att kolla närmare på.

Kom ihåg var ni läste det först: Jag är bäst.

Dimfrost

Special Circumstances
Ok, så vad har jafg missat...? :gremgrin:
Du har missat Orc Wardrummer, som nog är bästa figuren i settet.

Andra coola gubbar är Dragon Totem Hero, Sacred Watcher (bättre cursed spirit i LG), Large Duergar, Zakya Rakshasa (otroligt bra, lätt bästa LE-figuren i settet tror jag), Troglodyte Thug och Obould.

/Dimfrost

Lambi

Swordsman
Mounted Melee Attack

Mounted Melee Attack (eller vad den nu heter) betyder att man får röra sig sin speedx2 som vid en full move och någon gång under rörelsen göra en attack. Mounted Paladin från Angelfire och Mounted Drow Patrol från Underdark har den abilityn.

Ram

Skev
Du har missat Orc Wardrummer, som nog är bästa figuren i settet.
Ja-a... Alltså, jag tycker den är riktigt bra, men den känns underlig för CE. Det är 19 poäng som inte slåss. Quad-band består oftast av Eye (44), Orch champ (39) x2, Raveger/Samurai/Champ (typ 40) plus Tiefling captain (21), dvs. kärnan ligger på minst 182 poäng. Alltså får little drummer boy inte plats om man inte offrar en stor kille eller Tieflingen. Man kan iofs spela bara Ravegers, men det blir många stora baser och ganska kass träffbild då.

Nu är ju inte Quad det enda CE-bandet iofs, men det är väl det som har mest nytta av moralbonusen...

Dragon Totem Hero
Tycker den är för dyr, men har troligen fel.

Sacred Watcher (bättre cursed spirit i LG),
Bättre än Cursed spirit tycker jag inte den är. Bra mycket dyrare och utan Curse aura. Men den slår bra mycket hårdare och har bättre AC så den är helt klart spelbar.

Zakya Rakshasa (otroligt bra, lätt bästa LE-figuren i settet tror jag
Jag skulle vara eld och lågor över den om inte Duergar champion fanns. Klart bra gubbe.

Dimfrost

Special Circumstances
Alltså, jag tycker den är riktigt bra, men den känns underlig för CE. Det är 19 poäng som inte slåss. Quad-band består oftast av Eye (44), Orch champ (39) x2, Raveger/Samurai/Champ (typ 40) plus Tiefling captain (21), dvs. kärnan ligger på minst 182 poäng. Alltså får little drummer boy inte plats om man inte offrar en stor kille eller Tieflingen. Man kan iofs spela bara Ravegers, men det blir många stora baser och ganska kass träffbild då.
Ja, i en standard quad får den inte riktigt plats, men däremot i en Ryldfecta (fånigaste namnet?), även om man bara kör samuraier. Ryld, 3 Red Sam är 175, så man får plats med en wardrummer och 2 orc warriors för totalt 7 aktiveringar. Om man byter ut två samuraier mot en champ och en ravager kan man gå upp till 8 aktiveringar också, fast att ha tre koner som får i praktiken DC 18 är frestande. Sedan finns det naturligtvis möjligheter för andra band också. Death Slaad är frestande, till exempel, liksom Lich Necromancer och LRD. Nitton poäng bör gå att trycka in både här och där.

/Dimfrost