Jag tror att du slår huvudet på spiken här faktiskt.Jag tycker att "Vampire" är för spretigt och ofokuserat eftersom jag föredrar smalare och mer fokuserade spel. När jag läser igenom grundboken så blir jag osäker på vad WW egentligen vill med sitt spel. Är det kampen mot den inre besten som är det primära eller är det intrigerna inom vampyrernas värld? Vad är det meningen att man ska göra med sina imponerande krafter? Det är klart att WW av kommersiella skäl inte vill göra för snäva spel, men jag hade föredragit att de begränsade sig mer.
WW vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt på sina produkter och vill därför nå ut till en så stor och bred publik som möjligt.
Discipliner, kewla bloodlines och liknande attraherar folk som lutar mer åt D&D hållet (rent generellt) där powergejming och häftiga förmågor rular fett. Fokus ligger på mer "hårda" historier där man skall hitta skatten, besegra skurken osv.
Sedan har de ganska mycket text (och även vissa regler) som berör setting, mood och liknande som jag tror är till för att fånga in de som vill lägga lite mer krut på att fördjupa sina karaktärer eller spela ut kampen mot besten och mer "mjuka" historier.
Gissningvis är det därför du finner spelet spretigt?
Själv tycker jag att reglerna och de värden som finns på formuläret är ganska få och fokuserade. Särskilt om man jämför med många äldre spel (hur många färdigheter fanns det egentligen till Drakar och Demoner om man räknade in alla handböcker och liknande?) där extremt specfika färdigheter kunde vara del av den reguljära färdighetslistan.
C.