Nekromanti De fyra ryttarna

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Vad är uppgiften?

Uppgiften är att förmedla upplevelsen så att spelaren kan skapa sig en inlevelse.

Det är faktiskt inte konstigare att olika kodspråk som talspråk, kroppspråk och regelspråk används för att förstärka upplevelsen i rollspel, än vad det är att bildspråk, talspråk, kroppspråk och ljudspråk - med lagoma manipulationer av allihop - används för att förstärka upplevelsen i film. Visst kan man köra dogma-film om man nu vill det, men till och med i dogma-film förenas fortfarande flera olika samverkande kodspråk till en upplevelse.
Grejen är fortfarande den att man måste längre från sin rollperson när man ska tolka regler än när man t.ex lyssnar på en vanlig berättande beskrivning. En beskrivning av ett område skulle ens rollperson kunna tolka, om han eller hon hörde den. Regeltermer är en helt annan sak.

Om denna lilla del spel som de där tärningarna utgör nu inte ger något, varför är de med över huvud taget?
För att jag som SL är för inkompetent för att klara av att köra friform fullt ut.

Mina dolda tärningar går dessutom inte ut över spelarna. Regeltermer är portförbjudna, om jag får som jag vill. Man har inte +23% på att sikta, man "siktar bättre". Man löper inte 76% risk att ramla om man försöker hoppa över klyftan, det är "riktigt jädra farligt". Sålunda skapas inte den situation där spelarna tvingas tänka utifrån metaperspektivet. Där har vi också en skillnad mellan "kodspråken". Regeltermer förutsätter ett utifrånperspektiv där variabler som t.ex exakta bonusar etc är kända. berättande skildringar förutsätter ingen metanivå alls, utan görs med utgångspunkt från karaktärerna.