Uppdelning av expertisområden
Trollkarlen - den vise och magikunniga som leder sällskapet
Jägaren - en uppmärksam och handlingskraftig person
Krigare - en kämpe och trogen följeslagare
Tjuven - en tvivelaktig person som löser orena problem
Jupp, klassisk spelgrupp (kolla bara på översta exemplet nedan), men jag köper inte alls tolkningen av yrkena. I DoD6 var krigaren ledaren, jägaren var inte alls handelskraftig, magikern den sämste ledaren (eller ja, spelaren bakom magikern var minst ledare i spelgruppen och det slår igenom) och tjuven löste inga problem... han skapade nya. Men visst, oavsett vem som löser vad så handlar det ju om uppdelning av expertisområden.
Här kommer lite RP-konstellationer från olika grupper.
DoD6: Jägare, Krigare, Magiker, Krigare (som var väldigt tjuvaktig).
DoD4: Krigarmunk, Paladin, Spion.
Feng Shui: Martial Artist, Masked Avenger, Ex-special Forces, Karate Cop.
Star Wars: Noble, Smuggler, Soldier, Jedi (eller ja, padawan).
Mutant:UA: Postiljon, Läkare, Tjuv.
Viking: Viking, Viking.
I Feng Shui känns det svårt att få till rollerna, i Viking också och i de fall det var färre än 4 spelare så får man ju hjälpas åt att klara av de resterande rollernas uppgifter. Det jag ville visa med exemplen var att vi hela tiden sprider ut kunskaperna. Jag har aldrig spelat rollspel där hela spelgruppen varit magiker eller krigare som nämndes i tråden. Jag gillar inte att bli för lik nån annans rollperson och enligt exemplen ovan så gör inte folket jag spelat med det heller. Förutom att vara upplevelserollspelare så är jag nog även problemlösarrollspelare, och då är det roligare om rollpersonerna är bra på olika saker.
Sen är det länge sen det spelades stela köpäventyr där man MÅSTE passera en låst dörr och är körd om man inte har en tjuvig typ med sig. Spelledaren har alltid (nästan iaf) skrivit äventyren själv efter att ha vetat spelgruppens konstellation.
Jag trodde jag hade mer när jag började skriva... men jag är visst klar nu.
Trollkarlen - den vise och magikunniga som leder sällskapet
Jägaren - en uppmärksam och handlingskraftig person
Krigare - en kämpe och trogen följeslagare
Tjuven - en tvivelaktig person som löser orena problem
Jupp, klassisk spelgrupp (kolla bara på översta exemplet nedan), men jag köper inte alls tolkningen av yrkena. I DoD6 var krigaren ledaren, jägaren var inte alls handelskraftig, magikern den sämste ledaren (eller ja, spelaren bakom magikern var minst ledare i spelgruppen och det slår igenom) och tjuven löste inga problem... han skapade nya. Men visst, oavsett vem som löser vad så handlar det ju om uppdelning av expertisområden.
Här kommer lite RP-konstellationer från olika grupper.
DoD6: Jägare, Krigare, Magiker, Krigare (som var väldigt tjuvaktig).
DoD4: Krigarmunk, Paladin, Spion.
Feng Shui: Martial Artist, Masked Avenger, Ex-special Forces, Karate Cop.
Star Wars: Noble, Smuggler, Soldier, Jedi (eller ja, padawan).
Mutant:UA: Postiljon, Läkare, Tjuv.
Viking: Viking, Viking.
I Feng Shui känns det svårt att få till rollerna, i Viking också och i de fall det var färre än 4 spelare så får man ju hjälpas åt att klara av de resterande rollernas uppgifter. Det jag ville visa med exemplen var att vi hela tiden sprider ut kunskaperna. Jag har aldrig spelat rollspel där hela spelgruppen varit magiker eller krigare som nämndes i tråden. Jag gillar inte att bli för lik nån annans rollperson och enligt exemplen ovan så gör inte folket jag spelat med det heller. Förutom att vara upplevelserollspelare så är jag nog även problemlösarrollspelare, och då är det roligare om rollpersonerna är bra på olika saker.
Sen är det länge sen det spelades stela köpäventyr där man MÅSTE passera en låst dörr och är körd om man inte har en tjuvig typ med sig. Spelledaren har alltid (nästan iaf) skrivit äventyren själv efter att ha vetat spelgruppens konstellation.
Jag trodde jag hade mer när jag började skriva... men jag är visst klar nu.