Nekromanti De som inte längre finns bland oss

Troberg

Sinister eater
Re: Enkla system [MNTIT]

Många frågor som man måste ta ställning till, men reglerna måste inte vara invecklade, snarare kan man väl säga att reglerna bara skall vara invecklade om det verkligen tillför nått positivt till spelkänslan.
Precis.

Problemet ligger bland annat i att man idag reflexmässigt löser regelbuggar och luckor med mer regler, utan att fundera på att man kanske löser det bättre genom att kapa bort något.

Detta är naturligtvis kopplat till försäljningsavvägningar. Det håller inte att släppa ett supplement som i huvudsak klipper bort befintliga regler, hur vettigt det än är. Konsumenten förvänar sig nya regler i ett supplement, vare sig det behövs eller ej. Det är här vi måste bli bättre och lära oss att ställa rätt krav.

Don Kennetho

Warrior
Re: DoD siempre!

Nä. Jämför reglerna med t.ex. ELRIC! så märker du hur en BRP-klon i fantasymiljö borde se ut.

Jag tycker definitivt att EDDs regelsystem är bra. Visst finns det saker som jag stör mig på, men jämfört med många spel som ges ut idag så är dessa relativt få. I min mening är EDDs system överlägset Eons och DoD6, t ex.

Sen tycker jag iofs att Stormbringers system är betydligt bättre än EDD men det är nog min absoluta favorit.

Snow

Swashbuckler
Re: Kanske inte rollspel men...

Vår förening införskaffade Twilight Imperium för bara några veckor sedan utan problem. Håller med om att det är bra.. Däremot roborally *kräks*

Storuggla

Champion
Gravöl för rollspelen som varit...

Ackackack, det är ju nästan så att en tår rinner ner för min skabbiga kind (minnesanteckning - raka dig, äcklo!) när man minns den gamla goda tiden...

Spel jag vill se igen:

Paranoia - Alla andra har sagt det som sägas kan om detta redan.
Teenagers From Outer Space - Oj vad sjukt det är... :gremlaugh:
Swords of the Middle Kingdoms - Mig veterligt finns det tre spelgrupper i Sverige som spelar detta lysande spel: Duddmannen, Mikael Petersén och jag själv. Your Kung Fu is pityful, you cannot defeat me!
Hong Kong Action Theatre - Den första utgåvan, där man fick fördelar som "Bad dubbing" och "Training Sequence" :gremsmile:
Gemini - Seriöst, om de bara skulle fixa reglerna och haft några böcker till ute så...

Det är väl det, det finns spel som jag skulle vilja se i tryck men som inte finns ännu... tyvärr.

Storuggla, dropkickar en get

Eksem

Champion
Re: DoD siempre!

" I min mening är EDDs system överlägset Eons och DoD6, t ex."

EON är inte riktigt i samma skola och är i det här sammanhanget en smaksak. Jag skulle tro att EON inom sin nisch är bättre än vad EDD är inom sin (jag kan ju ha fel, jag klarar inte av EON och har spelat det en gång så jag har inte testat det).
DoD6 är inte heller så himla bra kanske, det kan jag gå med på.

Men EDD har inte mycket att komma med mot dagens fräscha BRP-kloner. Stormbringer/ELRIC! smiskar EDD hårt över gumpen, nya fina Mutant UA är också långt bättre. CoC har varit krämen av krämen redan från början.

Alltså, EDD är fullt spelbart och lätt att modifiera. Det var bra för sin tid plus en andra massa fina kvaliteter. Däremot ÄR det åldrat, och det skulle inte duga idag*. Det är väldigt mycket nostalgi och minnen som håller spelet uppe.

* Eller vafan, DoD6 och D&D3E säljer ju :gremtongue:

Eksem

Champion
Re: Enkla system [MNTIT]

Gah! Du skriver som hon krönikören i Sex and the City!

Nåväl, tillbaks till tråden:

"Ibland får man en känsla av att ett nytt system måste ha sin egen särprägel... ...Är detta verkligen bra?"

Jepp. Suveränt, IMHO. Jag är inte så himla intresserad av en BRP-klon till (fast jag blev mycket nöjd med Mutant UA). Jag vill se nya, roliga, konstiga saker!

"Är det inte ofta så att ett enkelt system är tillräckligt?"

Jodå, men det finns ingen motsättning mellan "nytt" och "enkelt". Att ett nybörjarspel bör använda sig av lättbegripliga termer, begrepp och koncept håller väl dock vem som helst med om.

"Borde man försöka förenkla befintliga system?"

Det borde man! Strömlinjeforma spelen! Ju färre mekaniker och skumma tillägg som finns, desto bättre. Även komplexa och realistiska spel kan strömlinjeformas utan att tappa sin prägel.

"Görs en sådan behovsanalys innan man gör system idag? Börjar man bara från en ide till ett system och ser var man hamnar?"

Jag vet inte... jag funderade på det igår faktiskt. Det tråkiga, fåniga och självklara svaret är förstås att det varierar.

Med andra ord så borde en regelbok kunna hållas på under 40 sidor utan problem. Varför ser man inte fler sådana regelböcker?

Hmm... i de flesta spel jag läst på sistone kan regelkärnan, och ibland mer, sammanfattas på långt under 40 sidor. Resten av sidorna är reglerna satta i snygga sammanhang och samklang med spelvärlden.

"Går spelsystem för långt i sin strävan att åskådliggöra världen? "

Nä. Det är nån slags GURPS-mentalitet du har. Jag fullkomligen älskar när världen och reglerna är närmast oskiljaktiga (heja Nobilis!). Det ger vart spel en ny fin smak och man slipper känslan av att spela samma spel som tidigare fast med andra vapen och monster.