Jarl
Hero
När jag suttit och pulat med reglerna till mitt rollspel så har det flytit på rätt bra, ända tills jag kom till vad jag nu kallar De Trista Reglerna, eller DTR. Med detta menar jag skador från eld, fall, köld, syrebrist etc etc. Hur viktigt är det att det finns sådana regler? De verkar oproportionerligt svåra och tidskrävande att konstruera bra jämfört med hur ofta de används. Som spelare, är det viktigt att dom finns utförligt beskrivna? Och som spelledare, behöver man dom?
Men säg att det är viktigt att dom existerar. Hur konstruerar man dom på enklast vis? Snor man från något existarande rollspel? I så fall, vilket rollspel har vettiga sådana regler? Eller sätter man en teknisk fysiker på att räkna värmekonduktivitet och liknande?
Irriterande att så små regler ska bromsa så mycket...
/nippro
Men säg att det är viktigt att dom existerar. Hur konstruerar man dom på enklast vis? Snor man från något existarande rollspel? I så fall, vilket rollspel har vettiga sådana regler? Eller sätter man en teknisk fysiker på att räkna värmekonduktivitet och liknande?
Irriterande att så små regler ska bromsa så mycket...
/nippro