Nekromanti De värsta vidskepligheterna

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Shit, så du är magiker?
Mjo... Fast egentligen kan det mesta förklaras med "självhypnos", "placeboeffekt" och liknande. Riktig magi är att kunna förändra sig själv på ett medvetet sätt...

(Sedan går det att påverka andra också, men det är mest sekundäreffekter och skitsvårt att faktiskt utföra - det kan gå precis hur som helst...)

Det sagt, jag är kristen så jag borde väl egentligen hata dig för det? Om man ska vara riktigt petnoga.
Mja, idag har ju ordet "kristen" blivit såpass urvattnat i och med att snart sagt varenda tok som bekänner sig till någon form av halvhyfsad monoteism kan kalla sig kristen, så det ska nog inte vara nödvändigt. Jag menar, jag känner lite för många New Age-inspirerade "kristna" (a' "jag tror på nånting, typ en livskraft, som bara vill kärlek...") för att helt enkelt utgå ifrån att det trots allt finns en hel del öppensinnade kristna =)

Skämt åsido, har du fått det där att funka så är det fet respekt från mig.
Mjo, men jag skulle ha svårt att bevisa något. Det är inte som att jag kan dra kaniner ur hattar eller spontantrollabort klockor eller så... Det jag gjort har hittills främst handlat om att förändra mig själv till en gladare, mer positiv och kreativ människa som är snällare och bättre på alla sätt - och det har funkar (även om det kanske inte märks här på forumet särdeles ofta - men ni vet inte hur jag var innan =)...

Sanjuro

Warrior
Mjo, men jag skulle ha svårt att bevisa något.
Ja, det förutsätter jag nästan - riktiga bevis hör väl mera den naturvetenskapliga skolan till, med allt vad det innebär av reproducering och sånt. Ibland är det tillräckligt med bevis att det faktiskt har hänt. Man måste inte kunna ta på någonting för att det skall vara verkligt.

Dessutom är det väl starkare magi att utföra sådant som du beskriver än att trolla bort en kanin.

jag känner lite för många New Age-inspirerade "kristna" (a' "jag tror på nånting, typ en livskraft, som bara vill kärlek...")
Mm, det är inte mig du beskriver, men jag förstår vad du menar. Dessutom skämtade jag mest. Dagarna då man brände magiker på bål är väl förhoppningsvis förbi här i Sverige.

Arfert

Facit
...terrorhotet är ju inte en vidskepelse, eftersom det de facto FINNS terrorister, tll skillnad mot tomtar eller spöken. Däremot är ju risken att dödas i en terroristattack rätt försumbar i större delen av världen, ja.

Foggmock

Myrmidon
Det finns folk som de facto har fått otur efter att ha köttat sönder en spegel också... :gremgrin:

Jag är mest av åsikten att man inte ska gå runt och vara rädd (typ som jänkarna gör). Då har terroristerna vunnit.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ister? [NT]

Eller te, men mitt kommer jag att kämpa in till döden för att behålla. :tekopp:

krank

Ja, det förutsätter jag nästan - riktiga bevis hör väl mera den naturvetenskapliga skolan till, med allt vad det innebär av reproducering och sånt. Ibland är det tillräckligt med bevis att det faktiskt har hänt. Man måste inte kunna ta på någonting för att det skall vara verkligt.
Mjo, exakt.
Sociologin i stort brottas ju till viss del med samma grejer - så snart själva poängen med någonting är hur de inblandade upplevde det hela far liksom reproducerbarhet ut genom fönstret... Statistiskt sett kan man ju bevisa huruvida majoriteten upplevde samma sak ungefär (fast även sånt beror ju på hur frågan är ställd och en miljard andra faktorer).

Det jag gör kallar jag "resultatmagi", eftersom det enda som anses spela någon roll är huruvidas målet blev uppnått. Om målet t.ex är att jag ska bli gladare och må bättre, och jag i efterhand kan konstatera att jag blivit gladare och mått bättre, så är det liksom inget snack - exakt varför det blev så skiter jag i. Det är väl fullt möjligt att jag helt enkelt påverkat mitt humör genom att lura mig själv - men so what? Det var ju det som var poängen - att förändra sig.

Mm, det är inte mig du beskriver, men jag förstår vad du menar.
Oh! Jag tänkte inte ens på möjligheten att det skulle kunna ses som en förolämpning eller så mot just dig - så nej, jag trodde inte heller att jag beskrev dig =)

krank

Då har terroristerna vunnit.
Mja, jag skulle väl snarare säga att den amerikanska regeringen och industrin vunnit, i och med jänkarnas rädslor. Det är skitpraktiskt att ha att göra med ett folk som är skrajt. Då kan man få fria händer att göra lite vad man vill, nämligen... Redan Orwell fattade ju hur praktiskt det är att ha evighetslånga krig mot diffust definierade och fjärran fiender.

"When we're talking about war, we're really talking about peace"
- George W. Bush, nuvarande amerikansk president.

//Krank 1984

magoo

Hero
Vilken sorts vidskeplighet hatar du mest?
Den som får folk att lägga ut pengar på rent lurendrejeri, som när en hälsokost-tant försökte sälja på mig lackmuspapper för 95:- för att se om min urin var försurad varpå jag skulle dricka undergörande korallvatten till en ännu högre kostnad. Förmodligen en storsäljare!

Min egen vidskeplighet är kopplad till min symaskin som alltid trasslar eller får slut på tråd när jag har 1 dm kvar att sy. Jag brukar svära, kasta tyget i väggen och sen spolar min tålmodige och sykunnige make upp ny undertråd och fullföljer gardinen eller superhjältekostymen till barnen eller vad det nu är jag syr.

/Magoo, gift med en bättre version av Ernst Kirchsteiger

Johan K

Gammal & dryg
Vilken sorts vidskeplighet hatar du mest? Är det kanske till och med så att den du hatar mest är den som du själv inte kan motstå?
Vet inte om jag just hatar vidskepelser.. Är mest förundrad över att man tror på det hela faktsitk.

/ johan K, som är lite skeptisk till vidskepelser & undrar just mst hur de uppkom