Tja, du har gett mig ett gott skratt, iaf. Men visst, det här är offtopic så det skriker om det. Dyker diskussionen upp igen kan jag förklara varför jag tycker att ditt argument är löjeväckande =)Teobald said:sedan droppar vi det:
Tja, du har gett mig ett gott skratt, iaf. Men visst, det här är offtopic så det skriker om det. Dyker diskussionen upp igen kan jag förklara varför jag tycker att ditt argument är löjeväckande =)Teobald said:sedan droppar vi det:
Ja, det var det, och det kändes så upplagt för det eftersom peta undrade om en space marine borde räknas som ett "det" efter all genförändring och med tanke på trådens innehåll och "allmänhetens" rådande upprördhet om ordet "hen".2097 said:Men krank, Krille skrev ju »det är en hen« (parafras).
Hoppas det var ett skämt.
Jag kanske har läst en gammal beskrivning, det är nog 15 år sedan jag läste det, de kan ha ändrat kanon sedan dess.Möller said:Va? Inte klonas väl space marines? De kapitlen jag är bekant med brukar åka iväg till primitiva världar och hämta gängledare för genmanipulation.
Är det?Pendragon said:Haha! Vi gör dem till bögar för att vara mindre manliga! För homosexualitet är ju fruktansvärt omanligt! /sarkasm
Nej, det där är nog ett bra sätt att göra hela saken sämre faktiskt.
Instämmer. Å andra sidan har jag inte problem med att vissa grupperingar (i en spelvärld!) är könssegregerade. Jag är alltså också helt OK med att det inte finns kvinnliga Space Marines, inte finns manliga Sisters of Battle, eller, för den delen, inte finns manliga amazoner i ett fantasyspel.Max Raven said:Personlig åsikt: kvinnliga Space Marines är okej, men ingen boob armour.
Den hegemoniska manligheten är förstås heterosexuell.Möller said:Är det?Pendragon said:Haha! Vi gör dem till bögar för att vara mindre manliga! För homosexualitet är ju fruktansvärt omanligt! /sarkasm
Nej, det där är nog ett bra sätt att göra hela saken sämre faktiskt.
Homosexuella män är förvisso inte samma sak som kvinnor.
Jag håller med, men endast om det är medvetna val. Inte endast för att rollerna uppfattas vara självklara.Teobald said:Instämmer. Å andra sidan har jag inte problem med att vissa grupperingar (i en spelvärld!) är könssegregerade. Jag är alltså också helt OK med att det inte finns kvinnliga Space Marines, inte finns manliga Sisters of Battle, eller, för den delen, inte finns manliga amazoner i ett fantasyspel.
Teobald said:Jag har ingen ambition att bygga utopia när jag spelar, tvärtom, i mina världar förekommer orättvisor, slaveri, våld, fattigdom och en massa andra saker som ger bra konflikter för spelet. Jag ser till att det finns roller för alla, men inte nödvändigtvis att alla roller är öppna för alla i alla lägen. Har jag tex "män-only-riddare" så har jag kanske amazoner eller shamaner som är förbehållna kvinnor.
Oh, det är mycket medvetna val, designade för att skapa användbara konflikter, och, för den delen, användbara stereotyper (och då menar jag inte könsstereotyper, utan som ett sätt att presentera en gruppering med en viss ekonomi i ord).Cassius said:Jag håller med, men endast om det är medvetna val. Inte endast för att rollerna uppfattas vara självklara.
Jag lägger egentligen inte värderingar i det, åt någotdera hållet. Oftast blir ju sådana orättvisor automatiskt något som spelarna slåss mot, men jag gillar samtidigt inte en spelvärld som är strikt uppdelat i gott och ont.Cassius said:Jag håller med, men endast om det just uttrycks som svinerier. Att det inte är en utopi att alla män är super krigare och alla kvinnor är storbröstade sjuksystrar.
Nej, det gör dom som bäst till virus, även om det också är en väldigt konstig liknelse.Teobald said:Intressant definition. Den gör ju space marines till kvinnor, eftersom de klonas och hela den processen sköts av space marines.
Nja, som jag kom ihåg det så tog man DNA från en marine som dog och klonade en ny av det, så man kan väl kanske säga att den som dog var fadern och den som skötte kloningsutrustningen var modern.Tony.M.Meijer said:Nej, det gör dom som bäst till virus, även om det också är en väldigt konstig liknelse.Teobald said:Intressant definition. Den gör ju space marines till kvinnor, eftersom de klonas och hela den processen sköts av space marines.
Space marines ger inget nytt till arvsmaterial till processen om jag har förstått saken rätt, ergo att säga att de har ett biologisk kön är problematiskt. De kan inte fortplanta sig, ergo de är rent biologiskt sterila och hyfsat könlösa i och med sin feta biomodifikation, gissningsvis i alla fall.