Ooo, låt oss se om jag har fattat något av de tidigare trådarna.MTW2junkie;n328805 said:Är det korrekta antaganden att blorb handlar om:
1. genomlyslighet - att spelarna känner till alla regler som spelledaren känner till?
2. Att de också kan kreera?
3. Att det måste finnas ett visst mått av dödlighet?
Nä, nu har du inte läst på ordentligt. Ingen prepp av händelser, var ju principen.MTW2junkie;n328805 said:Det leder mig till själva preppandet, och vad spelarna kan tycka om det. Är det verkligen rätt av spelledaren eller någon som skrivit scenario eller kampanj, att arbiträrt säga något om vad ska hända, när spelarens uppfattning kan vara att hen istället vill kolla på England i cricketens ODI semifinal den 11?
Vi hade många debatttrådar här såsom vad vi säger när vi pratar om rälsning osv osv och sen fick jag några specifika frågor:MTW2junkie;n328805 said:Med tanke på dina tankar om Oldtimers inlägg känns den här trådstarten konstig.
Uppskattar det mycket!MTW2junkie;n328805 said:Hur som helst, och för att bryta isen.
Nej. Genomlyslighet har varit ett jättebra verktyg för att få spelgruppen att förstå att vi har en blorb och att det inte är jag som hittar på efter hand. Exempel:MTW2junkie;n328805 said:genomlyslighet - att spelarna känner till alla regler som spelledaren känner till?
Njaej. När spelet väl börjat och rollpersonerna är väl klara så har dom ett enda sätt att interagera med spelvärlden, och det är att utföra handlingar i den. Spelvärlden blir som ett system i sig att utforska och dra i spakar och vända på stenar och döda robotar i.MTW2junkie;n328805 said:Att de också kan kreera?
Nej, det är egentligen helt frivilligt, det går att konstruera regler som är blorbiga men där det ändå inte går att dö. (Exempel: i vårt nuvarande system så kan man ju dö genom att, bland annat, få slut på hit points eller på exhaustion levels. Det går att konstruera system där dom två sakerna är obegränsade men har någon annan konsekvens när dom används.) Men dödlighet och blorb är en match made in heaven därför att man blir av med problemet som oblorbiga spel har kring dödlighet: “Dumma, dumma SL! Varför dödade du min rollperson?” I blorbiga spel är det inte SL som dödar rollpersonen. Det är gloraklet (dvs tärningarna, reglerna, preppen) och spelarens egna handlingar.MTW2junkie;n328805 said:Att det måste finnas ett visst mått av dödlighet?
Blorb borde fungera eftersom det enda dom behöver/får göra är att utföra handlingar i spelvärlden. Obs jag har ingen egen erfarenhet av att spelleda med barn. Fast jag tror det skulle bli ganska lyckat! “Hej alla barn nu ska ni se vad tant 2097 tar fram! En prinsessa som brinner och klagar, är inte det spännande! Oj nu ska dom fäktas också, spännande spännande! Hoppsan du dog visst. Barn, nu ska jag förklara det här med döden. Du är alltså död. Det betyder att du inte får andas eller röra dig nånsin nånsin mer. Vet du vad vi gör? Vi river sönder ditt rollformulär. Så alla förstår att prinsessan aldrig, aldrig, aldrig mer kommer tillbaka.”MTW2junkie;n328805 said:Det är ett helt annat spel än det jag spelat. När jag började var spelledaren ofta 10-30 år äldre, och vi var inte ens tonåringar. I en sådan situation finns det inte mycken chans till att barnen skall bidra med något djupare.
Ja precis. Mycket bra analogi. Och i blorbspelande är det gloraklet som är guden som både spelledaren och spelarna behöver förhålla sig till.MTW2junkie;n328805 said:Är det inte alltid så att det finns en gud i ett spel? Ingen gospelare kan bygga tiefighters och skjuta ned motståndarens stenar, ingen schackspelare kan säga, nu chargar jag både igenom bonden och kungen.
Oavsett var man sätter den här gudanivån, kommer den alltid att finnas där.
Exakt (precis som Bolongo säger), det är inte rätt. Det är fel.MTW2junkie;n328805 said:Det leder mig till själva preppandet, och vad spelarna kan tycka om det. Är det verkligen rätt av spelledaren eller någon som skrivit scenario eller kampanj, att arbiträrt säga något om vad ska hända, när spelarens uppfattning kan vara att hen istället vill kolla på England i cricketens ODI semifinal den 11?
Exakt så. Spelledaren måste hålla sig till reglerna. Och med blorben tillkommer det dessutom regler som bara gäller spelledaren.MTW2junkie;n328805 said:Måste inte också dödlighet vara något som spelarna och spelledaren har kommit överens om? Och att spelledaren i preppandet håller sig till slumpade regler om det? Annars dyker väl guden upp igen?
Jag håller med. Separation av information är en stor anledning till att vi öht har en spelledare. Genomlyslighet är bra men det finns också saker som ännu inte har avslöjats. Och det finns också saker som är sanna som varken spelledaren eller spelarna känner till än.MTW2junkie;n328805 said:En annan fråga utifrån spelarens perspektiv, finns det inte en möjlighet att spelaren tycker det är tråkigt om hen är med på en sådan nivå att spelets magi försvinner? Tänk på alla nutida sekter. Vad är det för roligt för antiapollodårarna ifall alla redan känner till det de tror? Här tror jag att spelarens bidrag i en kampanj omöjligen kan vara väldigt stort. Det skulle bli som att läsa en bok man själv skrivit.
Nu måste jag bara få protestera! Under mina 45 år som spelledare har jag inte sett röken av detta "totala urholkande" av "allt förtroende för spelledaren". Du för fram din uppfattning som en absolut sanning, men den stämmer inte alls med min uppfattning. Jag var varit spelledare för tusentals människor under dessa år och aldrig sett någon brist på förtroende för mig som spelledare.2097;n328816 said:...hade funnits 45 år av illusionism som totalt urholkat allt förtroende för spelledaren...
Varför tar du en svepande generalisering som ett personligt angrepp?Oldtimer;n328827 said:Nu måste jag bara få protestera! Under mina 45 år som spelledare har jag inte sett röken av detta "totala urholkande" av "allt förtroende för spelledaren". Du för fram din uppfattning som en absolut sanning, men den stämmer inte alls med min uppfattning. Jag var varit spelledare för tusentals människor under dessa år och aldrig sett någon brist på förtroende för mig som spelledare.
Jag vill skriva tre totalt olika svar på detta…Oldtimer;n328827 said:Nu måste jag bara få protestera! Under mina 45 år som spelledare har jag inte sett röken av detta “totala urholkande” av “allt förtroende för spelledaren”. Du för fram din uppfattning som en absolut sanning, men den stämmer inte alls med min uppfattning. Jag var varit spelledare för tusentals människor under dessa år och aldrig sett någon brist på förtroende för mig som spelledare.
Hmm, ja, precis, det här var ett bättre svar än det jag själv skrev.Bolongo;n328835 said:Varför tar du en svepande generalisering som ett personligt angrepp?
Och vad för dig att tro att din anekdotiska erfarenhet motbevisar generaliseringen?
(Sedan är generaliseringen inte underbyggd i just denna post, men det påverkar inte de argumentationsknep du använde dig av.)
Detta tror jag är en nyckel.2097;n328839 said:Tidigare när jag spelade rollspel så hade jag, hur mycket “immersionsknep” vi än körde, en känsla av “ja jo, om du säger det så är det ju så…”. Spelet var en berättelse om det som hände. Men när jag fick reda på att spelledaren körde mer blorbigt eller protoblorbigt så fick jag en känsla av att sakerna faktiskt hände i spelet.
Personligt angrepp? Nu missförstod du mig nog. Jag vände mig bara mot den svepande generaliseringen. Och, jo, en enda anekdot motbevisar ett påstående om "totalt", liksom en enda svart svan motbevisar påståendet att alla svanar är vita.Bolongo;n328835 said:Varför tar du en svepande generalisering som ett personligt angrepp?
Och vad för dig att tro att din anekdotiska erfarenhet motbevisar generaliseringen?
(Sedan är generaliseringen inte underbyggd i just denna post, men det påverkar inte de argumentationsknep du använde dig av.)
Ett sådant beteende kan jag bara beklaga. Och jag tror säkert att det hänt fler än bara dig, men jag ser inte hur det har att göra med påståendet att det har orsakats av 45 år av illusionism.2097;n328839 said:det ena är lite PK-varning men det är att när jag började spelleda för killar så märkte jag att dom började köra över mig och försöka styra och ställa. Jag hade noll auktoritet inför dom. Ja ja jag vet att inte alla killar osv osv. Och anekdoter är inte data osv osv.
Det känns som en cirkelresonemang. Oblorbigt spelande ledde till att förtroendet för blorbigt spelande urholkades? Så det känns som en väldigt specifik betydelse av ordet "förtroende".Det andra svaret är att jag menade något väldigt specifikt med “förtroende” i blorbsammanhanget:
förtroende för att entiteterna inte är injicerade i game state efter att vi börjat interagera med dem.
Förtroende för att den magiska spegeln verkligen är magisk, att spaken vi drar i verkligen har den effekten SL säger att den har, att rummet verkligen har två vargar.
Definitivt det sistnämnda. Till syvende och sist är detta en hobby vi utövar på vår fritid och fritiden, som all annan tid, är begränsad. Så när folk avsätter tid för att spela rollspel med mig som spelledare, vill de ha utbyte från den investeringen. Naturligtvis preppar jag inför ett spelmöte. Men om spelarna, av någon anledning, går utanför min prepp, så har jag inga principer som hindrar mig från att skapa nytt material ("introducera nya entiteter") där och då.Du har själv skrivit vad jag tolkade (eller misstolkade) som att du kan lägga in saker “on the fly” utifrån din genrekunskap och din magkänsla. Så med förtroende menar du då av en av två saker: antingen att det finns ett förtroende för att du inte ska göra dom sakerna som du här på forumet har sagt att du gör, eller, mer charitably, att förtroendet handlar om att du ska göra spelet “bra” snarare om att du ska göra spelet blorbigt.
Har förekommit, ja. (Gygax påstående att "a good DM only rolls dice for the sound they make" är så dumt att man storknar) Och visst påverkar det förtroendet negativt. Det var det där med "totalt" jag vände mig mot.Det tredje svaret är att som du kanske vet, inte av dig men av många många många många spelledare har det funnits ändrande på tärningsresultat, monsterstats osv on the fly och i smyg och som har blivit dolt för spelarna. Det är ett av dom vanligaste råden som spelledare får inklusive i rollspelens egna spelledarkapitel att göra den typen av ändringar. Spelledaren försöker att få det att se blorbigare ut än vad det är. “Tjuven finns i det tredje huset dom går till oavsett vilka hus dom går till och i vilken ordning”, “Magikern kommer överleva det här hugget vad tärningarna än säger” osv. (Men inför spelarna svär spelledaren upp och ner att nej då nej då det var verkligen så många hitpoints eller nej då nej då det var verkligen det tredje huset ni gick till). Det är något som under dom senaste 45 åren har förekommit. Tyvärr! (Även Gygax har snackat om “att skramla med tärningarna för syns skull” osv, och Zeb Cook i Expert Set skriver att spelledaren ska fuska med tärningarna på encounter checks i vildmarken.) Och jag håller med dig om att det kanske inte var, eller inte kan ha varit, tanken från början. Men det har förekommit. Och det har urholkat förtroendet för spelledarrollen.
Fast blorben i sig ändrar ju inte det här. Bara för att man har regler för en SL betyder inte det att man får förtroende för denna. Att en domare dömer fel är ju inte direkt ovanligt. Du tycker att din stil funkar för att annars fuskar SL, jag tänker att om SL inte fuskar behövs inte blorben. Det känns som att ditt grundantagande är att alla som inte spelar blorb har oärliga SL, vilket jag inte upplever som sant.2097;n328842 said:Hmm, ja, precis, det här var ett bättre svar än det jag själv skrev.
Jag har sett väldigt många fall av spelare som inte haft förtroende för sin spelledare, på nätet, i tusen anekdoter, i online sessioner, och så jag själv många många många gånger på båda sidorna av skärmen.
Jag har också sett en hel del fall av att det funnits förtroende men förtroendet har varit felplacerat för att spelledaren har varit oärlig.
Att en person upplever att det aldrig någonsin hänt just denne är visserligen otroligt (och därför intressant&tänkvärt) men säger noll och nada om fenomenet i stort.
Utan att försöka märka ord här, så tolkar jag "urholkat" som en förändring från ett komplett ting till ett ting med ett stort hålrum. Enligt den tolkningen har du alltså haft förtroende för mig som spelledare, men mitt agerande har fått dig att tappa det helt.2097;n328861 said:Men jag har ju inget förtroende för dig som spelledare…? så hur kan du säga att förtroendet inte är urholkat?! det är ju urholkat?
Ja, då missförstod jag ditt känsloutbrott samtidigt som du hänvisade till dig själv som att du var personligt förnärmad. Mea culpa.Oldtimer;n328855 said:Personligt angrepp? Nu missförstod du mig nog. Jag vände mig bara mot den svepande generaliseringen. Och, jo, en enda anekdot motbevisar ett påstående om "totalt", liksom en enda svart svan motbevisar påståendet att alla svanar är vita.
Som en recovering ordmärkare som på senare år fått inblick i att språket och de mänskliga samspelen har fler nyanser än jag tidigare trott, så vill jag bara påpeka att det är lika rimligt att märka ord till 100 % och mena att naturliga språk kan läsas som vore de programkod, som det är rimligt att mena att de kan de inte alls utan innehåller en mängd olika nyanser, och inte minst att det är OK att uttrycka sig hyperboliskt ("Du är alltid klädd i rött!") utan att mena vad hyperbolen avser om man skulle tolka den bokstavligt ("För alla historiska och nutida och framtida tillfällen gäller det som sanning att dina kläder reflekterar ljus inom det spektrum de flesta människor uppfattar som rött").Bolongo;n328875 said:Men då måste du använda rätt all-utsaga. Båda dina inlägg tyder på att du läser det som "alla spelledare". Kontexten gör det mer sannolikt att 2097 avsåg antingen att just hennes förtroende blivit helt urholkat, eller litet mer hyperboliskt att alla spelare vars spelledare tagit till sig de dåliga råden fått sitt förtroende urholkat.
P.S. I ditt sista inlägg larvar du dig bara och ja, märker ord.
Jag skulle säga: om man läser/skriver vetenskapliga artiklar*, ja, absolut. Inte annars.olaberg;n328879 said:det är lika rimligt att märka ord till 100 % och mena att naturliga språk kan läsas som vore de programkod
Han har sagt många saker, väldigt många av dem självmotsägande, samtliga yviga.Oldtimer;n328868 said:(Gygax påstående att "a good DM only rolls dice for the sound they make" är så dumt att man storknar)
Kanske ord som "totalt" och "alltid" och liknande här främst ska ses som ett utslag av språklig yvighet snarare än ett konstaterande?Oldtimer;n328868 said:Det var det där med "totalt" jag vände mig mot.
Ja, exakt, extremt specifik. Så jag kanske borde ha valt ett annat ord.Oldtimer;n328868 said:Det känns som en cirkelresonemang. Oblorbigt spelande ledde till att förtroendet för blorbigt spelande urholkades? Så det känns som en väldigt specifik betydelse av ordet “förtroende”.
Ja, precis. Men det finns spelledare som ändrar på entiteter efter att man börjat interagera med dem.Oldtimer;n328868 said:Sedan, om man skall vara petig och hårdrar det, kan man ju inte interagera med en entitet som inte är injicerad i spelets tillstånd ännu. Men jag tolkar det som om du menar “förtroende för att inte introducera en påse, när man sett sten”.
Ja. Det jag vill göra är att kodifiera den där processen. Som du säger är det rimligt men jag vill göra det enligt, och med hjälp av, regler.Oldtimer;n328868 said:Men om spelarna, av någon anledning, går utanför min prepp, så har jag inga principer som hindrar mig från att skapa nytt material (“introducera nya entiteter”) där och då. […]
Även om monstret introducerades “där och då”, får det form utifrån vad som finns omkring det. En hemsökt skog - nekrotiska varelser, en brinnande skog - eldvarelser, en vintrig glaciär - köldvarelser. På sätt och vis följer det kanske din typ 2-sanning, men jag gör inte en jättemassa tabeller för det.
Ja. Väldigt rätt. Men det har som du säger förekommit.Oldtimer;n328868 said:Men lika naturligtvis ändrar jag inte på saker, bara för att tillfredsställa någon slags känsla av makt. Om mitt värsta monster i striden attackerar med nekrotisk energi och spelarna väljer att låta dvärgkrigaren vars magiska rustning ger motståndskraft mot just nekrotisk energi tanka det monstret, medan de övriga sopar golvet med mina andra monster, så ändrar jag inte på något här. Monstret får inte plötsligt förmågan att attackera med kyla eller blixtar, bara för att spelarna placerade ut sig smart.
Ja men om jag vet att folk här i huset går in in andras lägenheter när dom sover så kommer jag att börja låsa min dörr. Det betyder inte att jag tror att alla grannar går in i min lägenhet på natten, men det gör att jag inte kan lita på någon specifik granne. Vem som helst kan vara natt-gå-in–aren!Oldtimer;n328868 said:Har förekommit, ja. (Gygax påstående att “a good DM only rolls dice for the sound they make” är så dumt att man storknar) Och visst påverkar det förtroendet negativt. Det var det där med “totalt” jag vände mig mot.
Charitably så skulle jag säga att du har din erfarenhet och dina icke-kodifierade principer till hjälp för att göra det på ett schysst sätt. Eftersom jag är i grunden en oschysst och självisk diva så vill jag skriva ner vilka principer jag försöker använda ist för att lita på vad som “känns rätt”. Kom ihåg att jag spelledde urdåligt tidigare så jag behöver lite extra marginaler (kodifierade principer) runt mig själv för att spelleda på ett sätt som jag själv tycker är schysst.Oldtimer;n328868 said:Den här svart-vita beskrivningen att spelledaren inte får vara kreativ under spelet (annat än när det gäller tapeter), för annars urholkas förtroendet totalt, köper jag dock inte. Det går visst att göra med bibehållet förtroende.