Mogger
Hipsteranka
Naturligtvis. Det jag menade.med obefintlig budget är att detta i allmänhet bakas in i KS. Ex är ju tishor ofta en addon. Kopparhavet har f.ö bockat av två av punkterna och de var ingen stor summa. Film var sjukt billigt!Fiktionslek;n339679 said:Om jag skulle försöka marknadsföra ett spel i Sverige skulle jag t.ex. vilja skaffa två-tre stora vepor med hållare till konvent, köpa helsida i Fenix i ett par nummer, skaffa t-shirtar som jag och medsäljare kan gå runt i, trycka påsar för folk att lägga böcker i, trycka flyers att dela ut/hänga med i lådor/be SF-bok ha liggande, låta göra video till en kickstarter (grafik och ljud) och kanske rentav försöka ha ett representationstillfälle av något slag med relevant branschfolk (typ releaseparty). Det skulle förvåna mig om inte poster av den här sorten fanns med i förlagens budgetar. Det skulle också förvåna mig om kostnaderna var så pass låga att enskilda indiemakare hade råd med dem.
Hälsar
Christian
Det är nog inga utom möjligen FL som kan/vill avsätta 20-30 000 på marknadsföring innan KS.
Men givetvis är det enklare för stora förlag att ro iland ett större spelprojekt. Det är det ju inget snack om.
Men den stora vinsten med ett förlag är att det består av många insatta personer och som redan har inarbetade rutiner och lösningar som indieskaparen måste dra själv. Det är ett jäkla slit att dra det lasset helt själv!
Ps. Sedan, om jag hade varit chef på marknad, så hade jag starkt ifrågasatt om tygpåsar med logga genererar sälj