Nekromanti Decentraliserad auktoritet och faktisk verklighet

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, krångligt namn på tråden. F'låt. Jag sitter ju och funderar på mitt lilla situationsgenereringshäfte för Hongkong. Jag gillar att spela rollspel som utspelar sig i den vanliga världen, nutid. Grejen är att jag vet en hel del om Hongkong. Jag kan snacka kantonesiska, min flickvän är från och bor i Hongkong och jag har spenderat en hel del tid där, samt sett fler hongkongrullar än vad som kan anses hälsosamt.

Samtidigt diggar jag decentraliserad auktoritet i spel. Jag gillar inte att vara spelledaren som har ensamrätt på att säga vad som är och inte är sant i spelet (centraliserad auktoritet). Så hur kan jag kombinera detta? Hur kan jag spela spel som utspelar sig i Hongkong tillsammans med spelare som inte har så bra koll och få det att funka? Helst vill jag ju även få nytta av och dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter för att göra spelet rikare. Jag skulle tycka att det vore jättekul att spela med Troberg som har stenkoll på Jordanien och genom spelet få lära mig mer. Samtidigt vill jag inte att spelet ska lida av att man är låst som spelare och känner att man är rädd att hitta på grejer eller måste fråga hela tiden.

Kan man lösa det med en smart fördelning av auktoriteten (centrerad spelvärldsauktoritet men decentraliserad ståryauktoritet) och få det att flyta? Kan man fixa det på något annat bra sätt? Någon som har idéer eller erfarenheter att dela med sig av? Har ni varit med om spel där den här dynamiken har fungerat väl? Dåligt? Berätta!

Xyas

Swashbuckler
Jag tror absolut att det går att skilja mellan auktoritet på story och på värld.

Men jag funderade också på en annan variant, som i och för sig kanske kan uppfattas som ganska arbetstung. Att den kunnige spelledaren i förväg förbereder information till spelarna om settingen som de får läsa igenom innan spel. Informationens form och exakta innehåll kan såklart anpassas efter spelarna, men i sin enklaste form skulle den väl bestå av en sida eller två med allmän information om olika aspekter av settingen

Baserat på den informationen kan spelarna sedan, i spel, ta avstamp och utveckla och vara kreativa. Det för visserligen med sig att det kommer förekomma avvikelser från hur det egentligen är, men med förhandsinformationen som bas för hittepåandet kan det kanske samtidigt kännas mer verklighetsförankrat. Samtidigt som spelledare bistår med mer detaljerat input.

För ytterligare skräddarsyddhet kan information som fås i förväg anpassas efter vad för roller som spelas, så att spelarna sitter på information om områden relaterade till sin karaktär, men det kanske snävar in kreativiteten för mycket.

Man Mountainman

Storsvagåret
Kan man lösa det med en smart fördelning av auktoriteten (centrerad spelvärldsauktoritet men decentraliserad ståryauktoritet) och få det att flyta?
Jag skulle tro att det skulle gå rätt bra. Det gäller bara att gruppen enas om att foga sig efter "expertens" auktoritet. Man kan lösa det genom att experten står redo att fylla i luckorna i de beskrivningar som övriga spelare ger. Typ

Spelare: "Okej, skurken springer ut på, typ, en packad butiksgata, öh..."
Expert: "Ja, låt se, det skulle kunna vara Nathan road, i Kowloon"*
Spelare: "Ok, cool... han försvinner i folkvimlet och rollpersonerna ba' 'fan!'"

Så där kan man ju jobba med olika expertisdomäner, inte bara geografiska sådana. Typ, låta dataexperten förklara hur hacking går till, osv.

* Källa google

Mogger

Hipsteranka
Jag gillar också det, och har spelat en hel del i nutidsmiljöer. Utöver "problemet" med varierande kunskap har jag upplevt en kreativ låsning som innebär en osäkerhet kring vad som får etableras, eller om man måste kolla wikipedia först. Typ.

Min lösning är New Amsterdam. New Amsterdam är New York. Och Detroit, och Washington, och Baltimore, och Chicago, och filmerna vi har sett, och böckerna vi har läst osv. Där spelar jag. Alla vet tillräckligt mycket om stan för att kunna bidra.

Mukwa

Swashbuckler
Funkar inte det här:

A: Vi befinner oss i de lite skummare kvarteren norr om centrum. Det regnar. Xiao och Zhung (draget ur röven) springer på varandra bredvid några smala gator.
B: Ahh, då är det XXX, och det finns en hel del gatuliggare här, för de blir bortkörda från centrum, och det här är deras hangout. De där smala gatorna, hutonger, i den här stadsdelen är för övrigt kända för att ha ohälsosamt många skomakare och rödbetsförsäljare.
A: Gött. Jag gillar rödbetor.

Den världsvana spelaren B kan fylla ut lite luckor och ge platserna större djup.

Vad spelare B behöver tänka på är att inte avbryta eller förändra det spelare A har sagt. Det här är viktigare än att det blir korrekt i 99% av fallen.

Det spelare A behöver tänka på är att ge utrymme för spelare B (och C och alla andra som sig bör) att bygga vidare, introducera nya grejer och ska därför ge lite vagare beskrivningar av området så att framförallt spelare B kan täcka in det.

När spelare B sätter scenen kan den smyga in kuriosa såsom "Jag beställer en [hamburgertallrik a la sushi-soya-nudelsoppa]. Vad ska ni andra ha? Deras [bambuskott med ris] är en riktig höjdare, men håll er borta från [citrongräsbiffen] för den har de aldrig riktigt fått till här."

Sådana grejer brukar ofta bli återkommande och om de andra spelarna är lyhörda kommer de sannolikt beställa [citrongräsbiffsbambuskottshaloumin] nästa gång det är dags för käk. Detsamma gäller för etablerade platser, viktiga nätverk osv.

Lyssna och våga lämna över beskrivningsansvaret, samt lyssna och gå inte emot det de andra har hittat på (twister är förstås schysst). - 'Bygga på', inte 'bygga om' Det räcker väl egentligen?

Nässe

Myrmidon
I textlätta spel är det svårt att göra annat än bygga på hyfsat gemensamma generaliseringar, eller, jag kommer i alla fall inte på något smartare.

I texttunga spel-sammanhang så är oraklets fyra ögon ett bra exempel för mig. Man spelar ettäventyr där kunskap om världen är centralt för att ta sig vidare. Samtidigt får man en bok med kunskap och fakta om världen, och spelarna har fri tillgång under kampanjen. I pauser och mellan spelmötena bläddrar och läser man efter lust och förmåga. Vår spelgrupp hade askul med oraklets fyra ögon och vi spelare lärde oss hela världen utan att det kändes det minsta som jobb. Samtidigt var vi unga och oförstörda, så det hade kanske inte funkat nu...

Genesis

Ni dés ni maître
Måns said:
Min lösning är New Amsterdam. New Amsterdam är New York. Och Detroit, och Washington, och Baltimore, och Chicago, och filmerna vi har sett, och böckerna vi har läst osv. Där spelar jag. Alla vet tillräckligt mycket om stan för att kunna bidra.
Fast spelar man i USA är ju problemet mindre, för den genomsnittliga svenska rollspelaren kan mer om USA än om Sverige. Själv är jag typ lika trött på staterna som på fantasy. I fallet Hongkong går det liksom inte att uppfinna en sådan stad, för Hongkong är en stad. I ett mer generellt fall (säg Jordanien) så löser man inte problemet så mycket, eftersom folk fortfarande saknar referenser. Man kan ju hitta på platser i sta'n (även om namnen kommer att låta galna), men man saknar fortfarande kulturella referensramar.

Hm, kan man komma runt en del av problematiken med listor? Listor med saker som personnamn, gatunamn, stadsdelar, maträtter och sån't. När man behöver hitta på något snor man ett namn från listan. Då får man i alla fall saker som låter hyfsat trovärdiga.

Spelare A: Okej, vi sticker till … Sham Shui Po och knallar in på mitt gamla favvohak … Kam Po Restaurant, och käkar … hotpot. Vem vill ha lite schyssta tupptestiklar?

Äh, det blir lite hackigt, kanske. Och för att det ska ge nå't behöver man ju kanske veta vad Sham Shui Po är för ett sorts ställe (en rätt sunkig stadsdel med gamla och fattiga innevånare) och vad hotpot är för nå't (kokande gryta på bordet, man beställer in grejer man slänger i och äter efterhand).

Ymir

Liten kantbaron
Well, en bra -start- vore väl att -lära- övriga spelgruppen lite om Hongkong. Typ visa dem en karta, bilder och sånt. När jag sl:ar IRL-settingar är stadskartor och stadsbilder obligatoriskt material, just för att hjälpa spelarna att visualisera settingar annars kanske bara jag har koll på.

Är spelarna mer ambitiösa kan man tvinga dem att läsa typ hela HK-kapitlet i Lonely Planet: China, eller dyl, men det är mer hemläxa än mina spelgrupper hade pallat.

Tilläggas bör att Lycan, som spellett mer irl-settingar än jag, oftast kör en helt annan och minst lika genomtänkt approach, och väljer att förlägga kampanjernas huvuddel till fiktiva mikrostater eller dylikt; 'Det här är typ Lichtenstein, men med i EU', 'det här är ett multikulturellt piratrike på en ö i Indiska oceanen'.

Med detta sagt tenderar våra kampanjer inte i någondera fallet att involvera mycket spelarmakt; hur vi än gör verkar det finnas nån slags bestående idé att spelledaren definierar settingen. De gånger vi lyckats bäst har uteslutande varit i helt fiktiva settingar, vilket föranleder mig att tro att irl-settingar är något supoptimalt, handen på hjärtat, för den spelstil du föredrar, som verkligen mår bra av att alla kan idéspamma på lika villkor.

Edit: liksom, vad är poängen med att spela i en setting som du är extremt bekant med men spelarna inte vet något om? Sannolikt handlar det väl om att du vill dela med dig av dina känslor för settingen ifråga, men därmed blir det också naturligt att du försätts i rollen som regissören, och att det faller på dina axlar att för spelarna levandegöra settingen de är obekanta med, så att du kan använda dina kunskaper om den och erfarenheter av den för att få den att osa awesome och liv även runt spelbordet.

w176

Förlorad dotter
Man tar ock lägger till något element som tydlig visar att även om det är Hong Kong så är det inte exakt vår Hong Kong. Det ÄR Hong Kong, men det finns skillnader. En markör för att visa att det finns en kreativ frihet.

Säg att ni skulle vilja spela en rollspelskampanj som utspelar sig Göteborg. Ett sätt att markera att även om ni spelar i Göteborg, så spelar ni i ett Göteborg med kreativ frihet vore att säga.

"I vårt Göteborg så finns det en tunnelbana."

Det både visar att vi är i ett Göteborg. Men inte Göteborg, exakt som det är, utan som det skulle kunna varit.

Mukwa

Swashbuckler
Genesis said:
och vad hotpot är för nå't (kokande gryta på bordet, man beställer in grejer man slänger i och äter efterhand).
höhö, den här var till mig va? :gremsmile: Jag har varit med om en kulturkrock med den häringa hotpoten... Jag visste inte vad det var, de tvingade oss att beställa "soup", men då förklarade vi tusen gånger att vi inte ville ha nån jävla soppa utan det och det köttstycket, den och den grönsaken. "No soup"... "You must" hette det. Vi beställde till slut den billigaste soppan och undrade varför i helsike man var tvungen att göra det... Till slut fattade vi såklart att de skulle koka allting i kitteln som stod på bordet, och att det var hela idén med restaurangen. Då kände vi oss som riktigt dumma turister.

Troberg

Sinister eater
Genesis said:
Jag skulle tycka att det vore jättekul att spela med Troberg som har stenkoll på Jordanien och genom spelet få lära mig mer.
Tackar!

Hmm, det kanske är ett trevligt sätt att lära känna ett land innan man reser dit?

Genesis said:
Samtidigt vill jag inte att spelet ska lida av att man är låst som spelare och känner att man är rädd att hitta på grejer eller måste fråga hela tiden.

Kan man lösa det med en smart fördelning av auktoriteten (centrerad spelvärldsauktoritet men decentraliserad ståryauktoritet) och få det att flyta? Kan man fixa det på något annat bra sätt? Någon som har idéer eller erfarenheter att dela med sig av? Har ni varit med om spel där den här dynamiken har fungerat väl? Dåligt? Berätta!
Jag skulle lösa det genom att ha karaktärer som har en viss outsiderroll, att de inte heller är från platsen. De kanske är turister som fastnat mitt i något stort skeende, hemliga agenter som inte varit där förut osv. Det ger lite naturligt utforskande där de inte behöver veta allt, samtidigt som det fortfarande ger frihet att komma med egna saker.

Det gör också att det är naturligare för dem att komma med sina idéer i form av frågor, exempelvis "Det är tokvarmt här, det måste finnas någonstans där man kan köpa en pilsner?" istället för "Jag går upp på KitKat Bar och köper en pilsner.". De har fortfarande inflytande och har drivit spelet, men man har lämnat det öppnare för spelledaren att fylla i ("Ja, det finns en skylt där det står KitKat Bar en bit längre fram. De har nog pilsner.", eller att säga "Nej, det verkar inte finnas någon pilsner här, men de säljer kall fruktjuice rakt över gatan, inklussive någon skum sockerrörsjuice som ni inte sett förut.".

Not: Om ni är i Amman, så är KitKat Bar det enda stället i downtown som serverar öl vad jag vet. Var dock beredd på en massiv överdos av sunkighet där, och skyll inte på mig om det var för sunkigt. Ni har blivit varnade. Deras öl är dock god. I övriga stadsdelar så är pubar, barer och hotell bästa chansen att bli serverad öl.

Mogger

Hipsteranka
Genesis said:
...hyfsat trovärdiga.
Om det bara ska bli hyfsat trovärdigt så tror jag att du dels överskattar Hongkongs exotism och dels underskattar folks referensramar.

Så jäkla stor skillnad är det inte på Hongkong och Bangkok, och där har alla svenskar varit. :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Måns said:
Om det bara ska bli hyfsat trovärdigt så tror jag att du dels överskattar Hongkongs exotism och dels underskattar folks referensramar.
I just dcet citatet snackade jag iofs mest om namn som ska låta hyfsat trovärdiga.

Så jäkla stor skillnad är det inte på Hongkong och Bangkok, och där har alla svenskar varit. :gremsmile:
Det är väl jättestor skillnad kulturellt? Thailand tillhör indosfären och Hongkong sinosfären. Traditionerna och kulturen kommer från helt olika källor.

---

I alla fall: Tack för alla bra svar, hörni. Mycket tänkvärt.

Mogger

Hipsteranka
Genesis said:
Måns said:
Det är väl jättestor skillnad kulturellt? Thailand tillhör indosfären och Hongkong sinosfären. Traditionerna och kulturen kommer från helt olika källor.
Du missförstår mig. Städer världen över skapar en egen gemensam kultur. Jag har träffat folk från Tel Aviv, Moskva, Hongkong och Taipei som jag kan sätta mig ner och ta en bärs med, snacka skit med för att vi delar referensramar. Vi har sett samma filmer, ätit samma mat, håller på samma fotbollslag, lyssnar på samma musik etc. Människor i stora städer träffar folk från hela världen, handlar internationella märken o.s.v.

Givetvis finns det områden i städerna som visar upp betydligt större skillnader, och människor som inte alls delar den här stadskulturen, men det behöver inte vara så. Det är det jag menar när jag säger att det inte är så stor skillnad på Bangkok och Hongkong. Eller New York.

Våra referensramar definieras inte bara av vår kulturs ursprung, utan även av vilka kulturer vi möter, och hur ofta det sker.

Ankedotiskt: Jag har viss insyn i vår språkundervisning när det gäller nyanlända och det är inte alls ovanligt att människor från Bagdad och Ho Chi Minh har mer gemensamt med varandra än egna landsmän från landsbygden.

Genesis

Ni dés ni maître
Måns said:
Du missförstår mig. Städer världen över skapar en egen gemensam kultur. Jag har träffat folk från Tel Aviv, Moskva, Hongkong och Taipei som jag kan sätta mig ner och ta en bärs med, snacka skit med för att vi delar referensramar.
Min erfarenhet har varit tvärtom. Jag har hängt i Hongkong och Foshan (också storstad, men på fastlandet). Kulturella referensramar har varit ett problem. Ny amerikansk kultur har väl gått hyfsat, om det handlar om de största Hollywoodfilmerna (i alla fall i Hongkong, men inte i Foshan). Men man kan inte nämna Elvis eller Abba utan att mötas av en frågande blick. Däremot blir folk väldigt entusiastiska om man nämner Stephen Chow eller Jay Chou. Natuligtvis finns det gott om folk i Hongkong som har "internationella" referensramar. Det är de som jobbar i Central, som åker på utlandsresor och pratar engelska. Men det är inte majoriteten i Hongkong och i en stad som Foshan (och, misstänker jag, Bangkok) är det en pytteminoritet.

Mogger

Hipsteranka
Så är det naturligtvis, men min poäng var den omvända - att svenskar kan extrapolera utifrån sina erfarenheter av städer som Singapore, Shanghai, Bangkok m.m och på så sätt få en hyfsaded grundläggande förståelse för Hongkong. För även om de inte vet hur en testikelsoppa smakar så är ju konceptet begripligt (om än kanske inte aptitligt :gremsmile: )

Ögat

Hero
Ett sätt att kombinera det här är genom detaljer som du ger till spelarna, men som de sen "äger".

Till exempel. Jag vill att min rollperson ska ha med sig mat (för att jag ska dungeoncrawla eller är en sugen jävel).
Då säger du (eller, om du tänker dig en fysisk produkt, spelboken) "det är tupptestikelsoppa från Chows vid Shing Mun Valley"
Nu har jag helt plötsligt tre detaljer: ett ställe, ett område och en sak. Om jag behöver något att säga kan jag alltid använda mig av dem - "Jaså du kommer därifrån, är det nära Shing Mun?"

Det är alltså som en lista, fast istället för att man letar upp saker när de behövs använder man de detaljer man redan känner sig flytande (fluent) med.