Nekromanti Deconstructing PBFs

Rising

Vila i frid
Jag har checkat in lite PBF:er de senaste dagarna.

Jag måste säga att jag inte riktigt är så exalterad över hur de brukar se ut. Tekniken i sig är ju lovande, men jag har aldrig sett någon befintlig PBF som gjort mig särskilt sugen.

För det första är det typ aldrig man ser någon historia berättas färdigt. Det bara harvar på, på på på på i all evighet utan att någonting egentligen intressant någonsin händer. Karaktärerna håller en massa tungsinta inre monologer på radhuspoetnivå och det är inte sällan det blir "ekorrvarning" på det hela. Man når aldrig något klimax, man ser aldrig någon dramatik och det är svårt att engagera sig i handlingen.

Sedan blir det ofta svårt för karaktärerna att göra något. Spelledaren sitter på alla handlingsbärande element och det gör det lätt lite navelskådande. Spelledaren för hela handlingen och sedan tar spelarna och reagerar på vad spelledaren skriver. Alltså tvärtom mot hur det är i traditionellt rollspel! Med många personer som reagerar och enbart en person som för storyn framåt så är det inte konstigt att det går lite knackigt.

Så nu är frågan, är det jag som hittat usla PBF:er, eller skulle man kunna tillämpa tekniken på fantasifullare och ballare sätt?

Jag har nämligen lite egna trick som jag tycker skulle vara balla:

Involvera Publiken!
Om vanliga användare kan få vara med på ett hörn så har man större anledning att skärpa sig, och då blir det också lite mindre inåtvänd stämning i berättelsen. Publiken kan få vara med på massor av olika sätt; dels kan de få agera såsom "gud" och ändra förutsättningarna för handlingen genom omröstningar osv, men man kan också låta publiken få bära en viktig roll i storyn. Om man exempelvis spelade pookafiktum i ett PBF så kunde publiken få vara juryn i spelets slutskede. Man skulle också kunna låta publiken få agera såsom ledarna över Den Stora Konspirationen och endast få läsa brottstycken av handlingen som spelarna berättar upp. De får en stor lista över alla deras hantlangare och vet att fyra av dessa (typ) är infiltratörer (=spelarnas rollpersoner, alltså) och får då rösta om vilka personer som verkar misstänkta och som skall sättas under en utredning, m.m. Om man på det där viset låter publiken få ta hand om ett spel-moment i rollspelet, så tror jag faktiskt att de inblandade i själva berättelsen skulle uppleva den som mycket mer spännande och inlevelsefull.

Målsättningar!
Om spelarna skulle få lite info förutom det vi alla kan läsa i introduktionstexter och liknande kanske det skulle ge mer stuns åt handlingen. Istället för att spelarna skall behöva läsa något från spelledaren (eller varandra) innan de kan ta ett nytt djärvt intiativ i handlingen, så skulle alltså karaktärerna ha drivkrafter redan från början, trots att dessa inte är helt klara för publiken. Ungefär som man har spår i pookafiktum att följa, så skulle spelledaren kunna ge någon sorts hemliga instruktioner åt deltagarna innan berättelsen började. Tänk om en av spelarna i själva verket är en infiltratör från den onda sidan som skall försöka övertala de andra att göra något speciellt (som främjar de ondas intressen, alltså)

Det skulle helt klart öka läsarens engagemang i berättelsen om inte bara berättelsen hittades på allteftersom den skrevs, utan om aktörerna kunde ligga ett steg före hela tiden, alltså genom att historien hade fler parametrar än vad som var helt uppenbara för läsaren.

Avsluta någon gång!
Det vore skönt att kunna se hur långt man hunnit i ett PBF. Tänk om man kunde dela in en berättelse i sex olika akter och tydligt visa detta så att alla kunde se "aha. de har hunnit till akt 4. Jag har ju orkat läsa så här långt, så jag kan lika gärna fortsätta och se hur det slutar". Känslan av att spelledaren ansvarar för att det kommer bli ett någotlunda vettigt slut känns ganska nödvändig för att man inte skall känna sig frustrerad om man kommit en bit in i en pågående berättelse och det inte finns något klimax i sikte.

När man leker leken "vi skriver varannan mening på en saga!" så brukar man ha väldigt roligt medan man håller på, men det blir sällan särskilt roligt för någon annan att läsa spektaklet. Man skulle helt klart tjäna på att det fanns en tanke, ett mål och en mening redan från början, så att man kan knyta ihop berättelsen när det är dags att sluta.

---

Det där var några av mina funderingar, har ni något klur på hur man skulle kunna leka med PBF-mediet? Eller tycker ni att PBF-er är bra som de är?

/Rising.

Ooh!

Intressant att det är någon som verkligen funderar över PBF:s. Helt klart tycker jag som du, att de behöver utvecklas på ett eller flera sätt. Största problemet är helt klart att få ett SLUT på äventyren (som gärna ska innehålla ett vettigt klimax och roliga förvecklingar).
Jag har endast EN gång slutfört ett PBF som jag deltagit i, och tyvärr var vi endast två hyfsade skribenter som deltog där, medan de andra skrev inlägg utan skiljetecken och inte längre än två-tre rader. Det var inspirationsdödande.
Hursomhelst gick det så att min dvärg (är någon förvånad?) lyckades rädda resten av gruppen genom att offra sig när gruppen stötte på en drake, och på något sätt lyckades både drakens och dvärgens själ fångas in i ett svärd. Klyschigt? Kanske det... men åtminstone riktigt trevligt.

Till saken då: Just detta med att involvera publiken vet jag inte om jag skulle sätta fram som ett slående bra inslag i PBF, med tanke på att det springer en massa [personlig åsikt]omogna fjortisar[/personlig åsikt] på forumen som inte borde få chans att förstöra ett riktigt trevligt äventyr, i omröstningar eller på något annat sätt.

Dock har jag aldrig varit med om ett PBF med spelledare. Detta öppnar en hel del nya vägar, ifall spelledaren skulle funka som pådrivare och som händelseutvecklare, samt ha planerat äventyren innan och kunna ge ut direktiv lite efterhand.
Eftersom spelarna då varken skulle veta om vad som komma skall, eller vad de andra rollpersonerna är för några (iom att det är spelledaren som vävt samman historien innan, och därmed också dragit in rollpersonerna på något sätt), skulle detta kunna leda till en hel del gott skrivande, på samma gång som det uppmuntrar till att ta egna initiativ.
Detta var i princip de målsättningarna du pratade om.

Att dela upp spelandet i akter kunde vara en riktigt bra idé, så länge det återigen är spelledaren som har hand om uppdelningen av dem.
Han kunde meddela spelarna endast vad målet med nästa akt är, och spelarna skulle själv få ta sig dit, medvetna om att det endast är en akt, och inte hela äventyret. Delmålen kunde kanske snabba upp det hela något(?).

Det börjar nästan kännas som om man borde prova detta. PBF någon? SL någon?

/BD, blev riktigt sugen på att spela PBF igen.

Ulfgeir

Swashbuckler
Hmm, intressanta teorier.

Spelar själv lite via internet: Dels ett klassisk play-by-forum där det inte finns någon spelledare, och där maler vi ju bara på utan att någonsin komma till slut, dels spelar jag i en shadowrun-kampanj via email. Man tappar ju en del mot vanligt bordsrollspel där men å andra sidan så vinner man ju att man överhuvudtaget kan spela.

Tror dock inte riktigt att iden med publik som tar extraroller är så hemskt bra. Däremot så kan det ju i ett vanligt sådant forum vara bra omman kommer överens om någon form av mål.

/Ulfgeir

Rising

Vila i frid
"Tror dock inte riktigt att iden med publik som tar extraroller är så hemskt bra."

Det var mest för att visa att man skulle behöva vara mer lekfull och respektlös i PBF-hobbyn. Om jag gav mig in i ett PBF där jag misstänkte att något riktigt konstigt och oväntat skulle kunna hända, då skulle jag nämligen tycka att det vore väldigt mycket roligare att delta. Så jag skulle gärna vilja se lite mer experimenterande och leklusta. En del trick kommer förstås inte fungera något vidare, men andra försök kanske blir rena dundersuccéerna! I vilket fall som helst så tycker jag att man ändå skulle kunna försöka sig på lite tokigheter.

/Rising
har redan storskaliga planer för det PBF som han vill hålla här på forumet, när (om) vi skall få sådana:

(Fast jag ska rita en egen bild tills dess och inte bara manipulera en gammal Whelan-bild.)

Sodivra

Champion
Oooah

Ser ganska hett ut!

Jag, Feliath och Quan'talis har spånat lite på ett Staden: PBF, vilket också vore en förevändning att få ett bra forum till projektet överhuvudtaget, eftersom.. ja.. Spelet är ju liksom klart, det är ju bara ett koncept, men dom smaskiga bitarna är exempel på VAD som kan finnas, vilket man då kan skriva i berättelseform.. :gremwink:

Jo, det här med PBF på forumet börjar kännas som en riktigt läcker idé..

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Oooah

Jag, Feliath och Quan'talis har spånat lite på ett Staden: PBF
Men där skulle ju Risings annars så vettiga påpekanden om struktur, spelledare, slut och andra saker som börjar på ‘s’ inte vara särskilt aktuella. Själva poängen skulle ju vara att det är ett mer eller mindre spelledarlöst forum för berättarrollspel.

Faktum är att de fåtaliga PBF jag tittat in på (jag har aldrig spelat i ett, så det här är bara teoretiska invändningar) har lidit av att de försökt efterlikna “vanligt” rollspel alldeles för mycket. Det verkar inte bli spelledarlöst på riktigt, utan något slags “spelledaren är inte här, så nu kan vi göra vad vi vill”-situation. Men det kan ju hända att jag har haft otur, helt enkelt.

Att införa en spelledare är ju otvivelaktigt en lösning, speciellt här då någon hur som helst måste ta på sig ansvaret att moderera de olika PBF-forumena (“Play By Forum”-forumena? Låter inte särskilt smidigt... nåja).

Men i vissa fall (läs: Staden :gremgrin: ) tror jag det fungerar bättre om man i stället försöker gå längre bort från den “traditionella” rollspelsmodellen. PBF har sina egna styrkor och svagheter, och jag är mer intresserad av att utforska dem än av att försöka spela “vanligt” rollspel i ett medium som inte passar för det. Nåja, det blir väl dags att diskutera den saken senare.

Hur som helst: håller med om att PBF på forumet börjar se intressant ut. Så länge inte Gardener kraschar och servern blir gråhårig i förtid av ansträngningen, så...

JPS

Lambi

Swordsman
wild-and-crazy-idé

Spelledaren (om man nu ska ha någon sådan) kan ju lägga upp alternativ för olika saker på något ställe (som spelarna dyrt och heligt lovat att inte spana in), och så kan vem som helst rösta. Det alternativ som vinner kör spelledaren efter... man får väl ha 2 dagars röstning eller så... så det hela inte blir så nedsinkat...
En skum idé... men ändå en idé :gremcrazy:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Inget Staden utan Walium

Ni vet väl att det inte går att starta något Staden-projekt utan lilla mig? Min PBF erfarenhet är visserligen lika med noll, men jag hade hemskt gärna varit med på ett Staden PBF.

Jag hoppas att det står klart.

... att mitt tidigare inlägg på tråden inbegriper mig i vilket PBF-spel som än dyker upp.

/BD, ville bara klargöra.

Sodivra

Champion
Var inte fånig, walium.

Jag gillar dig bättre när du inte är fånig. :gremwink:
Nä, men seriöst: Självklart får du vara med, heck, alla som vill ska väl få vara med?