Nekromanti DefCon-mekanik

Ram

Skev
Jag funderar på att till Britannia 1914 ha med en mekanik för hot, hur farlig situationen är och direkt eller indirekt hur nära slutet man är eller hur nära man är målet just nu.

Den idé som jag spånat mest på som även lyckas dra lite åt det håll som jag vill ha vad avser ett förhållandevis swashbuckligt system är följande:
Varje spelare har ett antal poäng (något tiotal) som jag inte tänker kalla Ödespoäng bara för att jag inte vill. Dessa kan användas till lite olika saker. Man kan offra en poäng för att få slå om, man kan offra två poäng för att få ett omslag med lite bonus och man kan offra tre poäng för att få ett omslag med mycket bonus typ.

Detta kommer att vara extra kraftfullt i strid då ett slag skall representera hur mycket skada man tar av en attack. Detta är något som systemet skall designas för och man förutsätts använda dessa poäng för att inte hamna i trångmål. De är en resurs som skall gå upp och ned, inte sparas om ni förstår vad jag menar. Poängen kommer att återvinnas vid givna tidpunkter i ett scenario.

Så vad händer då när hotnivån ökar? Jo, möjligheterna att använda dessa poäng begränsas.

<ul style="list-style-type: disc">[*]På hotnivå noll så får man använda dem fritt och man får även använda flera på samma slag samt låta andra inom gruppen använda ens poäng.[*]På hotnivå ett så får man bara använda upp till omslag med den mindre bonusen men man får fortfarande använda gruppens gemensamt. Man får också fortfarande slå om hur många gånger som helst.[*]På hotnivå två så får man bara använda sina egna poäng och bara upp till den mindre bonusen och man får bara slå om en gång.
[*]På hotnivå tre så får man bara använda det till rena omslag och bara en gång per slag. [*]På hotnivå fyra så får man inte använda dessa poäng alls.[/list]

Ett normalt äventyr skall sällan gå över två, ett större och komplext scenario kan gå upp till tre och på nivå fyra så pratar vi i princip statsomstörtande händelser.

Denna hotnivå skall finnas synlig på spelbordet via lämplig representation och spelledaren har det som ett tydligt verktyg för att visa för spelarna hur läget är och uppmuntra dem att agera därefter.

Hur smakar det?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Först tyckte jag att det skulle vara någon koppling till hur utsatta rollpersonerna var. Typ att på lägsta nivån kan de inte ens bli allvarligt skadade i strid, men på högsta nivån finns inga skyddsnät.

Men så klurade jag lite, och det system du föreslår innebär ju redan något åt det hållet. Fast genom en omväg, dessutom är det ju den bra sortens poäng som man får använda EFTER att man slagit. Det här blir jättebra, tuta och kör.

Ram

Skev
Den odödlige kejsaren said:
Först tyckte jag att det skulle vara någon koppling till hur utsatta rollpersonerna var. Typ att på lägsta nivån kan de inte ens bli allvarligt skadade i strid, men på högsta nivån finns inga skyddsnät.

Men så klurade jag lite, och det system du föreslår innebär ju redan något åt det hållet. Fast genom en omväg, dessutom är det ju den bra sortens poäng som man får använda EFTER att man slagit.
Precis. Min allra första tanke var att det bara skulle användas i strid, men jag har långtgående funderingar på ett par andra mekaniker som kommer att ha konsekvenser som liknar de i strid i några aspekter (typ bannlysning, social pariah etc.) samt att jag inte ville att dessa poäng skulle vara en tafflig ersättning till KP. Rerolls betyder att man kan tjurrusa en gubbe med en hagelbrakare utan att behöva vara så värst orolig så länge man har poäng kvar och kan använda dem som man vill. Därtill så kan slagen användas för att rulla om misslyckade attacker vid eventuella slutstrider på högre hotnivå. Jag är faktiskt helt utan blygsamhet rätt nöjd med systemet, men jag måste fundera mer på hur de skall återfås...

Den odödlige kejsaren said:
Det här blir jättebra, tuta och kör.
Tackar, kul att höra!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Har du något rollerna/spelarna kan vinna på att vara i hög fara? Någon regelteknisk morot för att inte bara tvärbromsa och dra sig ur så snart det börjar hetta till?

Ram

Skev
Både ja och nej. Det finns ingen regelteknisk morot (ännu i alla fall), men däremot så vill jag att hela spelet skall andas viljan att vinna, lusten att besegra sin motståndare, For God and country!, Rule Britannia! osv.

Jag har funderat på att lägga med någon social statusmätare av något slag, men jag är inte helt förtjust i att man i spelet skall jaga efter social status som i poäng eller att man "bestraffas" genom fråntagande av sådana poäng. Det är inte det som jag vill att spelet skall handla om.

Denna hotmätare skall i första hand signalera till spelarna den känsla som man kan få av bakgrundsmusiken i filmer om du förstår vad jag menar. Även på hotnivå tre skall man kunna agera swashbuckligt även om man kanske inte kan show:a riktigt lika mycket. Det är allvar då helt enkelt.

Nivå 4 kanske inte ens skall finnas, jag vet inte om den fyller något syfte... Den är mer med som ändpunkt. När Shaitan invaderar Buckinham palace eller när Hitler står segrande på Trafalgar square ungefär.

Edit: Alltså: Hot skall i lika hög grad vara en signal till spelarna att man närmar sig ett mål eller en "höjdpunkt". När hot går upp så skall spelarna veta att de är på rätt väg, att de föser in målet i ett hörn, att de har vänt på rätt sten etc. Det är inte i första hand en "bestraffning" utan en signal.

Kräkla

Veteran
Alltså är det inte spelledaren som bestämmer hotnivån då bara? För att så trodde jag att det var.

Kräkla

Veteran
Jo alltså, att han frågade ju vad som hindrade dom från att bara dra sig tillbaka när det började hetta till, så att dom slapp att spela på höga hotnivåer. Och då så menade jag att detär ju inget problem, eller? Eftersom att som jag fattade din regel så skulle ju du som är spelledare bestämma vilken hotnivå som det var beroende på vad som du tyckte passade, inte vad dom gjorde. Och då så kan ju inte spelarna taktikspela med hotnivåerna.

Ram

Skev
Lite både och. Hotnivån kan sättas både av en hotfull plats och en hotfull situation (eller annat). Om du har information som kan misskreditera någon i kungahuset så har du en konstant hög hotnivå tills det hela har lösts på ena eller andra sättet. Om man jagar efter Eachy i Windermere så kan man alltid välja att (försöka) gå därifrån (och hoppas att de inte kan följa efter om man lyckas...).

Ram

Skev
Efter lite eftertanke i går så har jag en fundering över att tweaka ned systemet lite. Jag gillade inte riktigt att man hade så många poäng att spendera och är lite orolig att de skall ta för stor plats. Jag vill att de skall stödja, inte dominera.

Nytt skott:
* Man har fem poäng.
* Man kan betala en poäng för att slå om.
* Man kan betala två poäng för att slå om med en liten bonus.
* Man kan betala två poäng för att en annan skall få slå om utan bonus.

Poängen "växer tillbaka":
* En efter varje strid/konflikt
* En efter spelets motsvarighet till "extended rest".
* En till fem vid definierade platser i scenariot ("success points").
* Eventuellt vid någon form av Perfekt slag eller dyl.

Vid de olika hotnivåerna gäller:
Noll - Får använda Omslag, Omslag med bonus och Omslag för annan
Ett - Får använda Omslag och Omslag med bonus
Två - Får använda Omslag
Tre - Får använda omslag men för dubbel kostnad
Fyra - Får inte använda något alls

Jag är inte nöjd med nivå tre och fyra så det kommer nog att komma ytterligare en version av detta.

Förslag, andra idéer och kommentarer mottages tacksamt.