Necross said:
Jag brukar ofta försöka gå på ordboksdefinitionen när jag använder ord iaf. Typ den här
http://sv.wiktionary.org/wiki/seri%C3%B6s
Det är inte alltid det går att applicera på sammanhanget. Vi kan ju prova ordboksdefinitionen och applicera den på rollspel:
wiktionary said:
1. allvarlig, obenägen att skämta och bete sig uppsluppet; som alltid beter sig strikt och korrekt
Kan du aldrig vara seriös?
Måste du vara så seriös hela tiden? Du måste flamsa till dig då och då!
Den här skulle kunna appliceras på ett rollspel på två sätt: dels vad gäller innehållet, och dels vad gäller språket. Det är också en rätt glidande skala, så även om exempelvis Panty Explosion har ett par skämt så är språket i sig rätt faktamässigt.
Det känns dock lite långsökt. Jag tycker att den här definitionen handlar mer om rollspelsskaparen än om dennes skapelse.
wiktionary said:
2. allvarlig, som inte skämtar utan menar vad hon säger
En helt modern dator för 2500 kr? Är du seriös?
Den här vet jag inte om man kan applicera alls.
wiktionary said:
3. professionell, som man kan lita på, och som inte antas utföra omoraliskt handlande och bedrägeri
Är det en seriös försäljare?
Också en som jag inte tror att det går att applicera den på rollspel.
Således, en betydelse är lite långsökt och de andra två är inte rätt. Så det känns faktiskt som att "seriös" i rollspelssammanhang har en
fjärde definition, en fackterm för just rollspelare som är så speciell att den inte har letat sig in i ordböcker.
Och det är egentligen inget konstigt med det. Språk utvecklas hela tiden, i synnerhet just när det gäller facktermer. Nackdelen är dock att det finns ord som i vissa sammanhang inte har någon ordboksdefinition, och därav min fråga.
Necross said:
Ja. Du spelar ju rollspel.