adrian_of_arcane_lore
Swordsman
- Joined
- 20 Oct 2023
- Messages
- 748
Rent konkret är min erfarenhet av detta lite såhär:Det här var ruskigt intressant. Jag har aldrig stött på detta, men man får aldrig glömma att vissa vill ha mer pekpinnar - ibland även vara rälsade - eftersom dom spelarna är mer intresserade av atmosfär och leva sig in, snarare än klura gåtor.
Jag spelar generellt rätt så öppet och lägger tonvikt vid att spelarna skall driva händelseutvecklingen framåt. Olika spelare är olika, och tycker att olika saker är intressanta i spelet, men beroende på sammansättning av gruppen mm så kan dynamiken ofta bli den att de spelare som kanske trivs bättre med pekpinnar och tydlig riktning hakar på de spelare som är mer för klurande, problemlösning och kommer med mycket idéer. "Pekpinnen" behöver inte komma från mig som SL. När gruppen sedan förändrats kanske några sådana spelare försvunnit (vilket hände just för Delta Green i min spelgrupp), och de spelarna som var kvar tyckte det blev för komplext.
Samma spelare kan spela väldigt lösningsorienterat om valmöjligheterna är färre (exempelvis i en tidsperiod med lägre teknikgrad). Exempelvis, att ta reda på information och vilken information som är tillgänglig är väldigt mycket enklare, mer analogt och mer taktilt på 1920-talet än på 2020-talet. Därför trivs vissa av mina spelare mycket mer i den miljön, medans andra älskar just dynamiken som kommer med mer avancerad teknik. I rätt gruppkomposition funkar det för alla, men är spelarsammansättningen fel så blir det sämre.
Lösningen skulle ju kunna vara att jag "rälsar" hårdare, men då blir ju spelledandet tråkigt för mig eftersom jag måste planera mer.