Delta Green på 90-talet: The Conspiracy

Det här var ruskigt intressant. Jag har aldrig stött på detta, men man får aldrig glömma att vissa vill ha mer pekpinnar - ibland även vara rälsade - eftersom dom spelarna är mer intresserade av atmosfär och leva sig in, snarare än klura gåtor.
Rent konkret är min erfarenhet av detta lite såhär:

Jag spelar generellt rätt så öppet och lägger tonvikt vid att spelarna skall driva händelseutvecklingen framåt. Olika spelare är olika, och tycker att olika saker är intressanta i spelet, men beroende på sammansättning av gruppen mm så kan dynamiken ofta bli den att de spelare som kanske trivs bättre med pekpinnar och tydlig riktning hakar på de spelare som är mer för klurande, problemlösning och kommer med mycket idéer. "Pekpinnen" behöver inte komma från mig som SL. När gruppen sedan förändrats kanske några sådana spelare försvunnit (vilket hände just för Delta Green i min spelgrupp), och de spelarna som var kvar tyckte det blev för komplext.

Samma spelare kan spela väldigt lösningsorienterat om valmöjligheterna är färre (exempelvis i en tidsperiod med lägre teknikgrad). Exempelvis, att ta reda på information och vilken information som är tillgänglig är väldigt mycket enklare, mer analogt och mer taktilt på 1920-talet än på 2020-talet. Därför trivs vissa av mina spelare mycket mer i den miljön, medans andra älskar just dynamiken som kommer med mer avancerad teknik. I rätt gruppkomposition funkar det för alla, men är spelarsammansättningen fel så blir det sämre.

Lösningen skulle ju kunna vara att jag "rälsar" hårdare, men då blir ju spelledandet tråkigt för mig eftersom jag måste planera mer.

Eller, värre, du hittar äkta mythos material relaterat till grejen du söker på hos typ ett pedofil nätverk eller folk som säljer knark. Det hjälper inte utredningen och kostar dig sanity.
Källkoden till en blockkedja som används för kryptovalutor just i de sammanhangen där ovanstående material säljs är i sig mythosmaterial.
Att förstå koden och hur den fungerar driver dig till vansinne.

Nyarlathotep Funghi Tokens

Brödbane

Kristallkrönikör
Det jag kan tycka är tråkigt med att köra i nutid är att det verkar som att rollpersoner med Computer science blir mer och mer nödvändiga i en grupp ju närmare vår tid man kommer, då man kan få mer och mer kontroll över det amerikanska Panopticonet. Kör man 90-tal blir spionskills och tradecraft mer användbara.
Vissa scenarion/kampanjer spelar ju hårt på det som Iconoclausts som utspelar sig på 2010-talet.
Där är ju typ hela kampanjen förutol vinjetten och "slutstriden" ett digitalt maraton med rätt begränsad taktila inslag

Sen spelar det väl också in att moderna USA är en helt orimlig dystopi utan mythosen och att i Delta Green så uppgår ju organisationen mer i the deep state efter 2010-talet. Upplever att det inte lika mycket Arkiv X utan mer Dogs in the Vineyard.

Übereil

Swashbuckler
  • Allt man hittar är en sex år gammal reddit-tråd där en anonym användare ber om hjälp med exakt samma sak som man själv letar efter. Tråden har ett enda svar – samma användare som svarar "never mind, found it" utan att utveckla sig eller lämna några övriga uppgifter.
Det är botch-resultatet eftersom att man måste slå ett sanity-slag eller förlora en SAN varje gång det händer.

Übereil