Förstörande beskrivningar
Efter att ha följt denna tråd och sett försöken att rationalisera och systematisera kults verklighet slog plötsligt en sak mig.
Bör man överhuvudtaget försöka sig på det. Vi är enligt Kults världsbild fast i illusionen, ouppvaknade och oupplysta. Vi kan alltså inte förstå Kults verklighet. Våra försök att beskriva och rationalisera den kan inte bli annat än en blek kopia, på samma sätt som exempelvis 'Schindler's list' bara kan ge en glimt om hur det var i koncentrationslägren, men ingen riktig insikt. Genom att rationalisera och kartlägga förringar vi spelets verklighet.
Kanske det är bättre gå på övergripande teman, symboler och känslor, utan att detaljkartlägga samband och förutsättningar, något som ändå är långt bortom en vanlig människas fattningsförmåga?
Gör det något om vi uppfattar det som inkonsekvent, svårfattbart och förvirrande? Är det inte precis så en ouppvaknad människa ska uppfatta det?
Är demiurgens nycklar ens begripliga för oss? Är de fysiska föremål? Personer? Handlingar? Koncept? Frånvaro av något? Tankar? Händelser? Symboler? Eller något helt annat?
För en ouppvaknad så är illusionen enda verkligheten. Spelets verklighet är lika otrolig, lika ofattbar och lika mystisk som en dator är för en myra som kryper i den. Myran kanske kan se datorn, den kanske får stötar här och var, den kanske kan smaka och lukta på den, kanske kan höra den och åka karusell på fläktarna, men kan den greppa vad det är och hur den funkar? Inte en chans. (Även om jag har haft vissa ideer om att man med hjälp av tryckteknik skulle kunna preparera kretskort med feromoner och på så sätt dressera myror till att montera komponenter.)
På samma sätt så saknar en ouppvaknad förmågan att greppa verkligheten. De känner bara illusionen, allt de relaterar till är illusionen, allt de förstår är illusionen. Om de skulle råka få en skymt av verkligheten så räcker deras referensramar inte till, de är oförmögna att tolka intrycken på ett meningsfullt sätt. De kan få glimtar som är begripliga, symboler de kan relatera till, men helheten och sanningen att deras verklighet är en illusion och att verkligheten är något mycket mörkare ligger bortom deras fattningsförmåga. Det krävs en uppvaknad för detta, och de uppvaknade är knappast längre människor i den bemärkelse man normalt sett använder ordet.
Lyckas man som spelledare skapa en logisk och konsekvent bild av spelets verklighet så har man skapat något som är för enkelt. Även om bara spelledaren vet det så lyser det genom. Kults verklighet är obegriplig för alla ouppvaknade människor, även om de råkar vara spelledare.