Re: Rättvisa?
"Jepp. Och varför sträva efter att få en så rättvis värld som möjligt? Det är onaturligt med rättvisa."
Tja, det är mycket som är vanligt i naturen som ändå är önskvärt att slippa i samhället. Avancerad kirurgi, demokrati eller för den delen kapitalism är alla människoskapade företelser. Dock har människan en naturlig önskan att förbättra livet för sig själv och sina närmaste, något som har gett upphov till mycket av det som vi idag tar för givet.
Men allt detta vet du förstås redan, så jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Varför skulle det vara fel att sträva efter en så rättvis värld som möjligt? Jag är inte ute efter att skapa ett samhälle där alla människor är tvingade att ha det lika dåligt, utan efter att förbättra framtidsutsikterna för några av de sämre lottade människorna, i Sverige och annorstädes.
Jag tycker inte att det är rättvist att underbetalda kinesiska flickor syr kläder som sedan köps för dyra pengar av föräldrarna till bortskämda medelklassbarn. Jag tycker inte att det är rättvist att sjukdomar som är närmast utrotade i Västvärlden fortfarande hemsöker den tredje världen och orsakar oräkneliga dödsfall varje dag. Jag tycker inte att det är rättvist att vi slänger bort massor med mat varje dag samtidigt som det finns de som svälter. Tycker du att detta är rättvist?
Jag är övertygad om att det går att skapa ett samhälle där man minimerar lidandet och orättvisorna, även om det aldrig går att utrota helt. Och det samhället tycker jag inte att vi lever i idag. Sedan skiter jag uppriktigt sagt i huruvida detta samhälle sedan är "naturligt" eller inte.