Om man nu ska lära till exempel elever att vara kritiska till auktoriteter så innebär ju det att detta även gäller deras lärare och den fakta som han eller hon presenterar.
Japp. Det är därför lärares uppgift i mina ögon inte är att presentera fakta; fakta kan eleverna inhämta från andra källor - lärarens uppgift är att lära eleverna att sålla i informationen. Den lärare som dessutom inbillar sig att den presenterar Absoluta eller Objektiva fakta är ute på rejält djupt vatten; all sortering innebär subjektiva val.
Lärarens uppgift i mina ögon är sålunda tudelad: 1) väcka intresse för ämnet, 2) lära eleverna hur man hittar information och några vägar till hur man kan strukturera informationen på ett meningsfullt sätt. Inget av detta kräver att man ser läraren som en självklar auktoritet.
Jag är i alla fall inte ute efter att enbart uppmuntra människor att ifrågasätta precis allting.
Där skiljer vi oss, då.
Är det något som ungdomarna är bra på så är det att ifrågasätta, men det gör det inte alltid på de bästa av grunder. Att man tycker en lärare är ful eller jobbig är inte samma sak som att allting han säger är värdelöst. Även vuxna kan tycka att något är rätt bara för att det "känns bra" och utan någon djupare eftertanke. Ungdomarna är också duktiga på att utnyttja sina valmöjligheter, men dåliga på att göra välavvägda och informerade val.
Absolut. Det är därför man bör lära ungdomar till att tänka kritiskt - och jag är helt övertygad om att du vet vad jag menar med termen. Att väga möjligheter och information mot varandra, att skapa meningsfulla samband och att kunna ha fog för sina åsikter.
Att ifrågasätta är inte samma sak som att tänka kritiskt.
Egentligen ser jag ingen anledning till att "lita på" någonting. Man kan för tillfället anta att något stämmer hyfsat, men att
lite på någon eller någon upplever jag som ganska faligt, för att inte tala om ett uttryck för fullt naturlig men icke desto mindre olycklig "trygghetssträvan". Strävan efter trygghet är naturlig, men jag ser den absolut inte som något positivt. Det är den som får oss att lita på ledare, acceptera status quo, etc.
Det står i skolans styrdokument att vi ska lära eleverna att tänka kritiskt. Flera av måldokumenten för gymnasieskolan nämner att eleverna ska tränas i källkrisik (läraren och andra auktoriteter är också källor). Jag tycker med andra ord att jag har på fötterna när jagger min uppfattning av vad lärarens uppgift är.