Re: Gudar ≠ Demoner
enligt vissa magiteorier så är troendes olika ceremonierr och sysslor sätt att alstra psykotropi till guden. som att frivilligt ge bort sin kraft. fast det förklarar inte varför dom inte blir trötta av alstringen. men bortsett från det så kan det förklara många saker som offer som att alstra psykotropi från offret. man åldras ju inte av att alstra psykotropi. men en demon som tar energi från ett offer kanske orsakar qadoshförlust och att anledningen till att dom inte ber om psykotropi är just att dom är demoner, dom kan inte använda psykotropi till att överleva.
demoner och gudar liknar ju varandra väldigt mycket. båda kan manifestera sig osv. man skulle kunna säga att en gud är en mäktig demon och att en halv-gud är en demon. ur ett neutralt synsätt skulle man kunna säga motsattsen också. dom flesta tror ju att gudar är oerhört mäktiga pga andra källor. så om man skulle fråga någon EON spelare så skulle dom tro att en halv-gud är 10 gånger mäktigare än en demon. fast dom är motsvarigheter till varandra.
alltså det finns teotropiska själar (gudar) verkar få energi från frivilliga undersåtar som får positiv qadosh. daimotropiska själar (demoner) som stjäl energi och ger (förmodligen) negativ qadosh. och psykotropiska själar (neutrala) som inte behöver någon energi.
alla är en sorts själ.
för att detta ska bli mer som en balans så skulle man kunna anta att gudar ger energi för att överleva. det låter inte så troligt men man kan anta att dom ger energi genom sin närvaro. och för att öka i makt så får dom psykotropi som dom kan transformera lite hur dom vill. med teotropi så kan man öka qadosh, vilket kan tolkas som att guden ger energi.
om man får hög qadosh så ska man tydligen kunna bli en gud. så om man får hög negativ qadosh så skulle man kanske kunna bli en demon. vilket kanske är resultatet av en borttoning. man börjar som en ynklig demon som knappt syns. det vanligaste ödet är att demonen inte lyckas eller vill ta energi och återgår till att bli en själ igen, dock en svag sådan. men om man tar energi så kanske man till slut skulle kunna kalla sig en riktig demon. i balans syfte så krävs det nog mycket energi. så en mäktig demon skulle ha mycket låg qadosh. själva borttoningen sker pga att anden tappar sitt psykotropiska jag på en gång (pga misslyckat psy slag) anden orkar inte hålla kvar sin nuvarande existens längre. så en varelse med mycket hög psy skulle i teorin direkt bli en någotsådär lagom demon istället för att börja sin nya existens som en skuggliknande demon pga den låga qadoshen som krävs för att själen ska bli en demon. men nu finns det ju ingen med så hög psy. samma sak gäller kanske gudar. med skillnaden att de flesta inte motstår pga deras syn på gudomlighet.
om en gud skulle få låg qadosh, alltså mer runt 0. så skulle förmodligen guden bli en psykotropisk själ. och mäktiga demoner som får hög qadosh alltså runt 0. så skulle den ochså bli en psykotropisk själ. jag vet inte exakt hur gudar gör för att få energi dock. lever man som en svag demon/gud/själ så förlorar man sina minnen efterhand. så enbart om man får stor tillgång på energi på kort varsel så kan man minnas sin tidigare existens. detta förklarar återfödelse utan minnen då dessa orsakas av föredetta demoner och gudar. själar som lämnar kroppen lever oftast i andeplanet tills dom blir demoner eller gudar. själar som irrar runt på andeplanet blir svagare tillsa dom förlorar minnena och återföds. minnen från ett tidigare liv orsakas av att själen får tag på en kropp ovanligt tidigt, innan alla minnen försvinner. det är då små glimtar som bakgrunds tabellresultatet.
om man lyckas med ceremonier så kan man få positiv qadosh.
om man misslyckas med magi så kan man få negativ qadosh.
detta tyder på att ceremonier är heliga och magi är, eh, demonisk.
sammanfattning.
en demon har negativ qadosh.
en gud har positiv qadosh.
en själ (psykotropisk) har neutral qadosh.
en demon tar energi för att överleva och göra sig mäktigare och orsakar därför qadoshförlust på offret.*
en gud får energi från undersåtar och ger qadosh i utbyte.
en själ behöver inte energi. men kan inte manifestera sig utan måste förlita sig på existerande kroppar.
nya demoner skapas genom demoner som tar energi från själar.
(och magikers misslyckanden)
nya gudar skapas genom troendes dyrkande.
nya själar skapas pga demoner och gudar som inte tar energi.
--------------------------------
* = hmm. sänker någons qadosh för att sänka sin egen. ett ekvationsfel.
vi kan säga att demoner har demonqadosh och gudar har gudqadosh. och att om man blir demon med -20 qadosh så börjar man med 20 demonqadosh. det är ingen egentlig skillnad på qadoshen utom rent designmässiga.
reglerna om gudar och magi verkar vara gjorda för att spelarna även i verkliga livet inte ska vara överens om hur gudar fungerar. en som spelar magiker pratar om magiteori och en som spelar troende pratar om att gudar fungerar annorlunda. hållar ni med?
nå vad tycker ni?
notera att detta är teorier.
--syeth-hd skriver--