Nekromanti Demoniskt aggregat...

AnVili

Warrior
Det är bara en enkel fråga... Jag undrar vad det kostar att köpa ett Demoniskt aggregat. Jag har inte hittat något pris i mystik och magi-boken, men någon här kanske vet?

Eon-Viktor

Veteran
Det borde nog variera ganska mycket, det känns inte som att demoniska aggregat är något man går och köper på marknaden direkt. M&M tycker man ska använda samma tabell som man kollar priset på laboratorier dock... jämförelsevis kan man säga att en bunden demon på magnitud 1 kostar 300 silver, magnitud 5 kostar 3000 silver och magnitud 10 klättrar upp till 600000 silver.

Dock är det nog roligare att behöva fixa demonen själv, gå till en demonolog osv... eller skriva kontrakt med blod på kolsvart papper. ;P

En sak jag funderar på med artefakter i allmänhet är detta med transformatorer; försvinner ett filament vid transformering eller inte?

Poseur

Swashbuckler
Kolla upp vilka komponenter det består av och ta priserna för var och ett av komponenterna(tror det blir runt 3 olika ungefär men kan vara mer eller mindre, dont got my books here)
Och lägg sedan ihop priset och gångra det X2 eller x4 ungefär för vem i helvete vill nedkalla och binda demoner i saker?
Sedan är det bara att hitta en alkemistmagiker som kan göra saken, har gjort saken och sedan är villig att sälja den...inte så troligt.

wallahad

Swordsman
Finns ingen anledning varför det inte skulle försvinna filament vid transformering, bara för att det är ett föremål.

Vidare för att binda en demon till ett föremål.
1, nedkalning
2, fängslande så den inte anfaller under steg 3
3, binda demonen till ett föremål.
4, övirga installationer.

Notera dock att demonen hela tiden riskerar att bryta sig fri från magikern innan steg 3 är fullbordat, var på ett redigt risk till lägg kommer att vara aktuelt.
Skulle också som magiker kärva att RP står i beredskap om det går söderut. Samt att RP betalar per försök och inte per lyckad.

DesertRain

Hero
Jag säger bara det är inte billigt, de simplaste kostar flera hundra silver medans de mer avancerade/mäktiga kostar flera tusen silver. Sedan är ju inte ett demoniskt aggregat något man kan köpa i en vanlig affär direkt, utan mycket sällsynta grejer som nog egentligen knappt finns att köpa om man själv inte specialbeställer ett. Om så är fallet så bör man nog fundera på hur många som kan kalla ner demoner, och sedan hur många av dem som är villiga att göra det.

Regmolar

Swashbuckler
För att inte tala om att man måste hitta en plats där en person med demonologi i yrket kan leva och verka... och hitta personen i fråga om platsens myndigheter är av den mindre accepterande sorten.

Hur vanlig är demonologisk alkemi, egentligen? (hm, trevligt namn... ska nog sno det begreppet till mitt spånande om nya system ^^)

Pendragon

Swashbuckler
En god riktlinje är ett arm och ett ben, eller möjligtvis din själ. Lyckligtvis behöver inte någondera av dem nödvändigtvis tillhöra köparen från början...

/Joel

DarkRaven_UBBT

Veteran
Det är inte så svårt som man kan tro.

1: Simma iväg till Ebhron (eller ta en båt om du är en riktig mes)
2: Ta dig till Sanctus akademin (demonologer)
3: Muta någon random maigsnubbe med otroliga mängder guld för att få en demon summonerad och instoppad i aggregatet.

Min karaktär skulle kunna hjälpa till om du är riktigt snäll (dvs, villig att betala) :gremgrin:

wallahad

Swordsman
Annars borde det också gå att springa runt och hävda att man är demonbetvingare.
I stället för att sända tillbaka demonen till andeplanet fängslar man den för obestämd tid på det här planet.
Lite lättare för normala människor att svälja än en klasisk Demonolog.

Men som du redan listat ut, det är lättare och trevligare om RP gör det själv, för att inte säga billigare.

Eon-Viktor

Veteran
Att köpslå med demonen tycker jag verkar rollspelsmässigt mysigt. Kanske kan en demon gå med på att bindas i ett svärd som ger demonen möjlighet att gripa tag och äta upp själarna för de personer dödas med svärdet... eller så kanske magikern lovar att på annat sätt ge demonen vad den vill ha i utbyte mot dess tjänst. Sen kan dom skriva kontrakt med blod på kolsvart papper...

Måste skapa en effekt som gör folk oförmögna att bryta löften. Typ som i Wheel of Time... *spinner vidare*

Regmolar

Swashbuckler
Eller kanske något i stil med "jag sitter i svärdet i 5 år och sen får jag din själ (eller 5 andra)"? ^^ (fast då är det nog en mesig demon... rang 1 eller möjligen 2)

Det är nog ganska svårt att övertala en varelse att bindas i ett objekt, enligt schamanismreglerna ligger ju svårigheten att övertala på Ob5T6 eller så, med ett i ökad svårighet för varje rang utöver 1. Fast det blir kanske lättare om man ger den ett bra erbjudande?

Eon-Viktor

Veteran
Yep, men man vill ju helst inte utlova sin egen själ. Lättare att erbjuda andras. ;P Demoner har ju inte samma tidsuppfattning som människor heller... men man kan ju undra hur många själar de behöver sluka för att inte börja tyna bort. 1 per år? 1 per 10 år?

Man kanske kan komma upp med en intrikat plan att offra en hel stad med människor vid bindningen? Á la Full Metal Alchemist... fast det kräver ju att rollpersonen är ganska klanderlig. De flesta normala människor skulle ju vämjas vid tanken att döda någon för egen vinning.

Är det nåt ni ofta stöter på föresten? Att rollpersoner ofta är solipsister? Liksom att de behandlar resten av världens människor som saker.

DesertRain

Hero
Det är nog ganska svårt att övertala en varelse att bindas i ett objekt, enligt schamanismreglerna ligger ju svårigheten att övertala på Ob5T6 eller så, med ett i ökad svårighet för varje rang utöver 1. Fast det blir kanske lättare om man ger den ett bra erbjudande?
Sedan behöver man nog inte en allt för bra demon, de kommer antagligen få svärdet "att leva sitt eget liv" eller helt enkelt bryta sig fria och döda svärdets ägare.
Men med bra erbjudanden går det säkert att få lägre svårighet.

Regmolar

Swashbuckler
Städer och solipsister (ganska OT)

Man kanske kan komma upp med en intrikat plan att offra en hel stad med människor vid bindningen? Á la Full Metal Alchemist...
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Eller à la cirefalierna i Helm hundra år före Eons "nu"? Med den kraften lär föremålet typ upphöra att existera pga överbelastning... och resurserna som krävs avskräcker nog de flesta :gremwink:</font></td></tr></table>

Är det nåt ni ofta stöter på föresten? Att rollpersoner ofta är solipsister? Liksom att de behandlar resten av världens människor som saker.
Nej, faktiskt inte, och skulle de göra det utan att det var en uttrycklig del av en i övrigt mycket extrem karaktär (den som jag tror kommit närmast var en utstött nekromantiker med en obotlig och dödlig sjukdom) skulle jag ta det som att jag varit en mycket dålig på att beskriva och gestalta mina SLPer och världen i stort... fast det gäller ju min grupp. (dubbelsvarade för spelarna också nu, men strunt i det).

wallahad

Swordsman
Re: Städer och solipsister (ganska OT)

Anser att en varelse bunden till ett föremål är förslavad under föremålets ägare, tills föremålet förstörs.

Det sagt, så har jag inte heller sett något problem att vissa SLP´s ska kunna täckna tidigare förslagna avtal med demoniska makter men det är något som ska vara endast för SLP´s eller Uber spelare som är inne som Lich´s.

Har inte hittat något stöd för det än men, anser att avlidnas själar, från tex magiker, bör kunna användas för att alstra någon form av aspekt... Igentligen Daimotropi, då jag inte sett någon annan vettig aspekt för andar. Kanske psykotropi...

Regmolar

Swashbuckler
Re: Städer och solipsister (ganska OT)

Anser att en varelse bunden till ett föremål är förslavad under föremålets ägare, tills föremålet förstörs.
Då reglerna varken säger för eller emot (en demon i ett aggregat tvingas förvisso alstra, men det kan lika gärna bero på naturen hos den alkemiska process som band/binder den), kan jag bara ge min personliga åsikt, vilken är att då får du ge mig en magiteoretisk förklaring, eller åtminstone uppslag för den :gremwink:

Har inte hittat något stöd för det än men, anser att avlidnas själar, från tex magiker, bör kunna användas för att alstra någon form av aspekt... Igentligen Daimotropi, då jag inte sett någon annan vettig aspekt för andar. Kanske psykotropi...
Se L&H sid 71. Vad gäller aspekter utgör psykotropi enligt regelboken "andekraft", vilket borde räcka för att göra slut på bryderierna. Jag har för mig att det framgår ganska tydligt att andar är en mäktigare släkting andeplanssläkting till själar, och då själar är källan till psykotropi gäller ju då detta även för andar. Du behöver inte ens en magikersjäl för att kunna alstra psykotropi ur den, bara en magiker som kan alstra aspekten (se alternativa alstringsmetoder för psykotropi i SLG).

Daimotropi har inget med själar att göra (förutom att de är de daimotropiska varelsernas (=demonernas) mat, då) och kan mig veterligen enligt reglerna bara alstras av demoner ur demoner, fast om magikern haft mycket låg qadosh kan man ju alltid spekulera...