Nekromanti Den "öde" ön (jabub får fortfarande inte läsa)

Kanturi

Swordsman
Jag ber bara om lite hjälp om mitt äventyr; jag håller på att skruva ett äventyr till mina kompisar. Kortfattat så handlar det om att R/p:erna skall åka på en båt och det blir storm. De går på grund, strandar på en ö. Där bygger de upp ett läger tillsammans med ett par SLP:s. En morgon så försvinnar en dvärg (SLP) och jakten börjar. De vandrar ett tag och hittar en ruin. Där finns det en ruin av något form av tempel. De går ner i en tunnel och väl där nere så finner dom en alvkult som utplånar alla dvärgar de "kommer över". Nu är frågan: nån idé om vad som kan hända då?

Hjalle

Swashbuckler
Nå, då kan du fråga dig - vad är det som gör att alvkulten har en sån aversion mot dvärgar att deras livsmål är att döda dem en efter en? Samt, och det är nästan det viktigaste; varför håller de till på ön? När du klurat ut det är det nog lättare att komma på vad som ska hända, eftersom det formas av platsen, och platsen förmodligen är speciell eftersom alvkulten valt den...

(Förresten, är det inte dumt att vara på en ö om man vill döda dvärgar?)

-Hjalle, föreslår.

antorax

Swordsman
Kliché

Håller med lite. Det vore mkt dumt att leta dvärgar på en öde Ö, ö av alla ställen, och därtill en öde... hmm... men man kan ju inte direkt skylla alver för att vara smarta heller...

Men jag tycker att det är lite väl mkt kliche eller va man säger, strandsatta på en öde ö... hmm... ganska vanlig grej. försök att hitta på något annat, tyvärr så vet jag inte vad men tänk iaf...

Dock så skall jag inte säga att det kommer att bli dåligt, inte alls, snarare tvärt om. Men det är nog lite mer spännande om man som spelare får erfara något nytt...

GoblinGurra

Swordsman
Kortfattat så handlar det om att R/p:erna skall åka på en båt och det blir storm. De går på grund, strandar på en ö. Där bygger de upp ett läger tillsammans med ett par SLP:s. En morgon så försvinnar en dvärg (SLP) och jakten börjar.
...och vad gjorde en dvärg på en båt? :gremconfused:

Rickard

Urverk speldesign
Till Hjalle och Fryksdal [OT]

Istället för att klanka ner på vad ni tyckte var felaktigheter, kunde ni inte istället försöka sätta er in i vad Kanturi ville ha fram ur sitt speltillfälle och skriva saker som hjälpte honom istället? Särskilt funderade jag lite på vad du Fryksdal skrev när du får fram "lite väl mkt kliche" och "Men det är nog lite mer spännande om man som spelare får erfara något nytt... ".. Tänkte du ens på att Kanturi kanske inte har spelat ö-äventyr någon gång?

Det här gäller inte bara er två, så det är därför jag inte tar detta via PM.. Det gäller de flesta på dessa forum.. Försök inse vad den andre vill ha fram istället för att gå i era egna invanda banor.. Det gjorde i alla fall jag i denna tråd..

/Han som hellre tar svar till det här inlägget via PM (för han antar de ändå bara är rätt menlösa undanflykter)

<font size="1">[edit] Detsamma gäller GoblinGurra, som skrev inlägg medan jag skrev detta</font size>

G

Guest

Guest
Till att börja med skulle jag vilja påstå att det låter som extremt onda Alver, och t.o.m. som Drows. Eftersom det verkar utspela sig under ruiner, måste Drows passa väldigt bra!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Om det inte vore för att de saknas i Eons världsbild skulle de säkert passa in. Eons dvärghatande, före detta underjordslevande alver henéa skulle dock kunna passa.

Hjalle

Swashbuckler
Jo, det kan juh vara en ö nära Takalorr, och henea-alver som blivit bortdrivna därifrån av en eller annan anledning. *se mystsk ut*

-Hjalle, ska till skolan...

Kanturi

Swordsman
Denna kulten tyckte att denna öde ön var bäst ef. att den var ÖDE. Ingen kommer att upptäcka dom, tills nu. Dom åker typ på "korståg" och kidnappar dvärgar, som bor i större städer, som sover.

Kanturi

Swordsman
Re: Kliché

ja. det kanske är en kliché men jag är värsta n00ben på EON (jämfort med er, tror jag) och jag ville testa detta temat! :gremmad:

antorax

Swordsman
Re: Kliché

Ok, visste inte att du var så ny... och det var inte alls illa menat. Men försök som någon annan skrev att få fram en anledning varför alvkulten bor där på ön i en ruin.

Jag vet inte, hade just en häftig disskution på dnd forumet och de där verkade inte bry sig heller så mkt om varför det var som det var med allt. Detta är lite OT, men jag kommer till poängen, jag tycker att det är mycket roligare att spela något som verkar lite mer "realistiskt" om det nu är möjligt i ett fantasyrollspel.

Jag har för mig att du skrev att det var en dvärg ombord på skeppet, som efter att ni blivit utsatta för skeppsbrott och gjort upp läger så försvann en dvärg... Hmm, visserligen så "kan" dvärgar åka båt, men det är inte alls ofta och de brukar ogilla det kraftigt, så chansen att det är en dvärg med på skeppet (och överlever stormen, jag tror inte att dvärgar brukar kunna simma) är rätt så liten.

Och att alvkulten bor på en liten ö i en ruin verkar också ganska konstigt, och att de vill utrota dvärgar, som jag tidigare skrev inte alls brukar åta med båt, och därför inte brukar komma till öde öar. Jag tror inte heller att alver brukar bo i ruiner.

Så försök tänk om kanske... Du behöver ju inte skippa iden om öde ö grejen, så du kan ju istället bara byta ut ruinen och dvärgar. Det kan ju vara så att alverna är rasister i allmänhet och ogillar verkligen människor, och särskilt cirefalier som de finner mycket jobbiga. Ruinen kan du byta ut till en liten alvby som ligger i en skyddad hamn där de har sina snabba skepp för att jaga människo-skepp och utrota dem!

antorax

Swordsman
Hmm, nu kommer negativa jag, så du måste inte lyssna på mitt klagande... Men jag tror att en båtåkande lönnmördar dvärg är något väldigt sällsynt, VÄLDIGT sällsynt...

Dvärgar har en mycket stark heder och de håller nästan aldrig på med ohederliga saker, som att lönnmörda. Det står bland annat i dvärgarboken (som jag antar att du inte har) att man inte kan spela tjuvar och sånt. Så jag tror att lönnmördare också kan räknas som ett icke-yrke för dvärgar.

fryksdahl, klagar

GoblinGurra

Swordsman
Så jag tror att lönnmördare också kan räknas som ett icke-yrke för dvärgar.
Om man inte väljer att vara utslängd från dvärgfästet av den anledningen att man tagit något.

Hjalle

Swashbuckler
Givetvis finns det undantag. Detta är väl undantaget som bekräftar regeln, antar jag...

Och är dvärgen så udda så att han är lönnmördare kan han nog åka båt också...

(För övrigt, det är Kanturis Mundana, och han får ha dvärgiska piratlönnmördare, alviska stråtrövare och tirakiska kavaljerer om han känner för det.)

Visst är det "väldigt sällsynt, VÄLDIGT sällsynt..." med båtåkande lönnmördardvärgar, men det finns nog. Iallafall jag skulle utan större problem kunna tänka ut varför det blev si och varför det blev så för den dvärgen, det är inte så jävla svårt.

-Hjalle, håller faktiskt på Kanturi (och inlägget som Han klagade på, mitt alltså, var fullständigt välmenat, men det har jag redan sagt Honom i ett Pm)

antorax

Swordsman
Javisst, klart han får göra som han vill med sitt mundana, men om han skall ändra en massa så kanske han ska lägga det på "Rollspel"forumet istället. Jag utgick ifrån att han spelade i det mundana som neogames har gett ut.

Och det är ju lite dumt att fråga om tips till en värld som vi inte känner till.... om han nu skulle vilja köra en specialvariant av mundana eller den "riktiga".

antorax

Swordsman
Men jag tror fortfarande att man inte bör ha med lönnmördardvärgar om man spelar det "riktiga" mundana.