metuzalem;n204730 said:
Rollpersoner dör gärna lite då och då genom kampanjer, det lämnar ofta oss spelledare med den obekväma uppgiften att behöva väva in nya karaktärer i gruppen. Hur brukar ni göra för att introducera nya ansikten i era äventyrsgrupper utan att få det att verka påtvingat och hur undviker ni att förmedla känslan av att det alltid kommer någon ny och tar den avlidnes plats
Lösning #1: spela rollspel med väldigt, väldigt lite strid och där default är "utslagen" snarare än "död".
Lösning #2: se till att rollpersonerna tillhör någon form av organisation med ett intresseområde som passar rollpersonernas typiska äventyr. Jag brukar använda BPRD i Hellboy som ett exempel; de har massvis med agenter och det är inte ens något konstigt om någon dör och ersätts av en ny. Plus att man slipper hålla på och hitta på krystade anledningar till varför äventyrarna är ute och äventyrar. I Kutulu har jag "Angelicaklubben", en klubb vars medlemmar är välbemedlade män och kvinnor med intresse i utforskning av det naturliga och det övernaturliga. Upptäcktsresanden, hollow earth-fantaster och spiritister. Hur jag skulle göra i fantasy vet jag inte eftersom jag inte spelar fantasyspel generellt, men jag föreställer mig att man skulle kunna ha motsvarande även där.
Lösning #3: Låtsas som att det regnar. Agera som om personen alltid varit en del av gänget, och låt bara bli genom tyst överenskommelse att ens prata om att det funnits en tid då personen inte var med. Undvik att prata specifika saker i dåtid som skulle kunna bryta illusionen. =)