"Den främsta innovationen"? Mycket, mycket svårt att säga. Framför allt i och med att hobbyn är så fragmenterad.
Men, jag undrar nog om inte jag upplever de största designinnovationen mer handla om en inställning till rollspelsdesign. Min upplevelse av äldre rollspel är att de är rätt samey, att man sällan gjort några större förändringar av regelsystemen för att passa en ny genre - i praktiken blir alla spel varianter av "äventyrargruppen som driver runt och gör quests" i olika miljöer.
Jag upplever det som att många spelmakare idag i högre grad tänker efter och omvärderar mer av regelsystemen - det är inte längre självklart att man ska ha grundegenskaper eller ens ett stridssystem, det är inte självklart att spelarna tillhör samma äventyrargrupp etc etc. Kort sagt, ett uppluckrande av traditionella strukturer.
Därmed inte sagt att det inte fanns pionjärer på området, eller att det inte idag skapas en massa ogenomtänkt smörja, regelsystem som har saker mer av tradition och gammal vana än pga genomtänkta designbeslut, men det är för mig den största förändringen: Mer medveten design.
Som exempel har vi väl förutom alla indiespel som kom ur Forge-grejen också saker som Gumshoe, som tar lite fräscha grepp inom deckargenren.