Cybot said:
Möller said:
Genre är typen av berättelser som vi spelar, settingen är den fond som vi placerar dem framför.
Jo. Jag håller med.
Om vi definierar Genre och Setting så så skulle jag säga att det är svårt (och inte värt det) att spela samma system cross-genre om det inte finns mycket överlappning. Setting är vanligtvis ett mindre problem, och om setting en antingen är generisk eller om systemet är modulärt så är settingproblem vanligtvis överkommliga.
Ja.
Jag är normalt en opponent av BRP, dels för att jag likt krank anser att BRP-spel, oavsett allt egentligen, urartar till äventyrande (en genre). Men det är en hårddragning.
Ta
Drakar och Demoner 6:R, Riotminds andra grundbok i DoD och det rollspel min karriär började med. Det är ett rätt klassikt BRP-spel i vilket man spelar äventyrare i fantasy-miljö. Mina spelsessioner i det såg, helt ärligt, ut såhär:
Ni sitter på ett världshus. En trollkarl med grått skägg kommer in och ger er en skattkarta. Ni ska resa en bit och döda trollen som vaktar skatten.
Men, jag vill kanske köra Cyperpunk. Så jag byter ut färdigheten Rida mot Fordon osv. Jag slänger ut reglerna för Magi och Relgion, istället stoppar jag in en lång lista med cybernetik. Ändrar vapenlistan. Kanske förmågor att använda i virtuell verklighet. Klart.
Om äventyret blir ...
Ni sitter på en kantin. En företagsledare med röd mohikan-frilla kommer in och ger er en karta till en värdefull server-del. Ni ska ta tunnelbannan en bit och döda cyborgerna som vaktar serverdelen.
... så har jag inte bytt genre. Det är fortfarande äventyrande.
Men går det att byta genre men behålla min DoD-grund då? Ja. Spelledaren skulle kunna göra detta utan något somhelst stöd i reglerna. Skapa en berättelse där företag är onda men oundvikliga. Där cybernetik tar i från dig din mänsklighet. Där du blir beroende av virtual reality.
Det är inte att arbeta mot reglerna, tycker jag. Bara att reglerna inte hjälper till. Och de flesta spelledare skulle nog behöva lite stöd från reglerna för att det inte ska bli äventyrande.
(som ett exempel; kanske ha ett värde i mänsklighet som sänks när du skaffar cybernetik. Sånt skapar genre)
Ursäkta om jag svamlar, jag behövde skriva av mig lite =)