Alkemist
Veteran
... gråter när du hör/läser?
Jag kan börja med Sett/Sätt-förvirringen.
-Jag har SETT en sak
-Man kan göra på olika SÄTT
Jag kan börja med Sett/Sätt-förvirringen.
-Jag har SETT en sak
-Man kan göra på olika SÄTT
Tydligen så har en del idioter till lärare börjat lära ut att det är okej att alltid säga "dem" om man inte vet ifall det är "de" eller "dem" man ska använda.Arvidos MC said:Min polare säger alltid "dem", även när man ska säga "de". Jag har inte hjärta att säga till honom.
Fast det är väl ändå "dom" som funkar i båda fallen, inte "dem"?Rymdhamster said:Tydligen så har en del idioter till lärare börjat lära ut att det är okej att alltid säga "dem" om man inte vet ifall det är "de" eller "dem" man ska använda.
Man säger ju aldrig "dem", utan "dom". Det funkar ju. Iallafall här i Götlaborrrrrrg.Rymdhamster said:Tydligen så har en del idioter till lärare börjat lära ut att det är okej att alltid säga "dem" om man inte vet ifall det är "de" eller "dem" man ska använda.
Det får mig att gråta.
Snälla, snälla, säg att det där inte är sant. Jag har stångats hela vårterminen med att lära mina ettor skillnaden mellan subjekt och objekt. Det där gör mig sugen på att gå och dränka mig.Rymdhamster said:Tydligen så har en del idioter till lärare börjat lära ut att det är okej att alltid säga "dem" om man inte vet ifall det är "de" eller "dem" man ska använda.Arvidos MC said:Min polare säger alltid "dem", även när man ska säga "de". Jag har inte hjärta att säga till honom.
Det får mig att gråta.
Samma här. "Svensklärare" är en bugg i språket som vi gör bäst i att fimpa.Jocke Kofot said:Jag har problem med att finna mig i att Svensklärare är det korrekta. Missförstå mig rätt; jag vett att det riktiga är Svensklärare men jag tycker att min lärare i kemi också är svensk och att ämnet heter svenska, inte svensk.
Det här håller jag med om till hundra procent! Jag accepterar att svenskläarare är korrekt, men jag gillar det inte. Jag läste också svenska i skolan, inte svensk. Så om det hetter mattelärare och gympalärare så borde det heta svenskalärare.Jocke Kofot said:Jag har problem med att finna mig i att Svensklärare är det korrekta. Missförstå mig rätt; jag vett att det riktiga är Svensklärare men jag tycker att min lärare i kemi också är svensk och att ämnet heter svenska, inte svensk.
Din kemilärare är en en svensk lärare, men inte en svensklärare. Personer som talar svenska är svensktalande, inte svenskatalande. När ord sammansätts på det här viset faller helt enkelt slutvokalen bort; det är en allmän regel i svenskan.Jocke Kofot said:Jag har problem med att finna mig i att Svensklärare är det korrekta. Missförstå mig rätt; jag vett att det riktiga är Svensklärare men jag tycker att min lärare i kemi också är svensk och att ämnet heter svenska, inte svensk.
Jawohl. Och engelsklärare, fransklärare, etc.Rymdhamster said:Heter det föresten "tysklärare" också?