Nekromanti Den mörke riddaren ställer sig upp [SPOOOOILERS!]

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
The Dark Knight Rises är en bra film. Inte lika bra som The Dark Knight, men fortfarande bra. Däremot finns det i vanlig ordning en massa saker jag tycker inte är riktigt helt bra, och därför vill diskutera med andra nördar i en tråd på ett forum. Jag kommer att spoila en massa saker i det här inlägget, så den som inte har sett filmen läser vidare på egen risk.

Jag har egentligen inga invändningar mot skådespeleri, klippning, specialeffekter och liknande, bara mot manuset. Så det här inlägget är vad jag hade sagt till Nolan på manusstadiet om han av någon bisarr anledning gett mig manuset och bett mig ha en åsikt om det.

Jo, jag har förresten en sak att säga om något som inte är manuset: Ingen 3D! HURRA!

* Jag är fortfarande inte nöjd med slutet på The Dark Knight och hur det övergår till The Dark Knight Rises. Det var dumt att låta Harvey Dent dö, och det var helt meningslöst att låta Batman ta på sig skulden för det. Om Gordon med flera nu bestämt sig för att ljuga om vad som hände med Harvey i syfte att rädda Gotham City, varför inte bara säga att Jokern dödade honom, eller att Jokerns män dödade honom, eller att han satte ett kycklingben i halsen? Vad vinner man på att Batman tar på sig skulden och drar sig tillbaka? Jag hade hellre sett att Dent överlevt, blivit inlåst på Arkham under stort hemlighetsmakeri och officiellt förklarats död. Detta av tre anledningar:

1) Batman hade fortsatt vara aktiv. Jag återkommer till detta.
2) En del av Banes plan var att ogiltigförklara "The Dent Act" och detta gör han genom att läsa upp Gordons tal som berättar vad som verkligen hände med Dent. Varför skulle någon tro på det som Bane säger? Han är en terrorist och massmördare. Tänk hur mycket effektivare det hade varit om han istället grävt fram Dent ur en underjordisk cell i Arkham Asylum och visat upp honom livs levande (och spritt språngande galen).
3) Jonathan Crane (The Scarecrow) sitter som domare i Banes folkdomstol i det ockuperade Gotham. Vore det inte ballare att ha Dent där i full Two-face-mundering singlande slant för att avgöra de åtalades öden?

Att batman varit pensionerad i 8 år, ja. Det är ju kul, eftersom det är häftigt att se reaktionerna när han återkommer. Däremot tycker jag inte riktigt att det fungerar dramaturgiskt. För mig hade det fungerat bättre om Batman varit aktiv mellan filmerna och först försvinner när Bane spöar honom och låser in honom i fängelset. Det hade drivit hem budskapet att såhär illa går det när Batman försvinner.

Fängelset beskrevs förresten som helvetet på jorden. Jag tyckte att det verkade ganska harmlöst jämfört med det genomsnittliga amerikanska fängelset i den genomsnittliga amerikanska filmen eller tv-serien med våldtäkter i duschen och vässade tandborstar i njurarna.

Hade Talia aldrig tänkt avslöja för Batman vem hon egentligen var. Filmmässigt är det helt begripligt att hon avslöjar sig precis i slutet. Ur hennes egen synvinkel borde hon rimlightvis avslöja sig när Bane har besegrat Batman eftersom hon räknar med att aldrig få se honom igen efter det.

Var det bara jag som tänkte på Tillbaka till framtiden i slutet när allt ska utföras i sista sekunden och Gordon tappar dosan som ska stoppa bombens aktiveringssignal? Jag gillar Tillbaka till framtiden, men jag gillar inte när berättarknepen används i en film som inte är en komedi. Det blir bara långsökt och irriterande. För övrigt stör jag mig på hur bombens bäst-före-datum börjar som (ungefär 5 månader) och plötsligt är bestämt på sekunden inklusive klocka som räknar ner.

Det var allt tills vidare. Jag brukar kunna komma på mer saker efter hand.

/tobias

chrull

Stockholm Kartell
Spoilers ahoy!

Jag tycker att hela bomb-hanteringen i slutet är bra. Mest för att det kändes som en vink till det här:
http://www.youtube.com/watch?v=G4v1hAnfy1I

Faktum är att största anledningen till att jag älskade TDKR är för att den vinkar till samtliga versioner av Batman. Jag menar: http://cdn.screenrant.com/wp-content/uploads/Bane-Breaking-Batman.png
Eller graffitin från No Man's Land.

Manuset har stora hål och mycket frågor. Som hur lyckas Bruce läka ryggen på någon månad när benet inte blev bättre på 8 år? Hur äter Bane? Hur kan flera personer ha listat ut vem Batman är, när Gordon har misslyckats? etc etc.

Men allt det struntar jag i när jag ser Hardy och Bale agera ut en hel sida från Knightfall, när broarna stängs av som i No Man's Land, när filmen avslutas och jag inte vet om Thalia kom undan, och om hon i så fall om några månader kommer klämma ur sig Damian Wayne...

Förresten, Thalia och avslöjandet? sker inte det när hon hugger honom med kniven? Då tror hon ju att hon vunnit redan?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Förresten, Thalia och avslöjandet? sker inte det när hon hugger honom med kniven? Då tror hon ju att hon vunnit redan?
Jo, men det ingick väl knappast i hennes plan att Batman skulle komma tillbaka till Gotham så att hon fick hugga honom i ryggen med kniven? Hennes plan var väl att han skulle ruttna bort i fängelset, och hade han gjort det hade han aldrig fått veta att Talia över huvud taget existerade.

/tobias

chrull

Stockholm Kartell
Gurgeh said:
Jo, men det ingick väl knappast i hennes plan att Batman skulle komma tillbaka till Gotham så att hon fick hugga honom i ryggen med kniven? Hennes plan var väl att han skulle ruttna bort i fängelset, och hade han gjort det hade han aldrig fått veta att Talia över huvud taget existerade.

/tobias
Hon kan ju ha planerat att efter allt var kvar åka dit och visa upp sig, eventuellt med hans barn på armen?

:heart: :heart: :heart: Damian Wayne :heart: :heart: :heart:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hon kan ju ha planerat att efter allt var kvar åka dit och visa upp sig, eventuellt med hans barn på armen?
Det hade varit bättre, men jag fick verkligen inga indikationer på att hon planerade något annat än att förvandlas till atomer tillsammans med resten av Gotham City. Det var ju bara någon timme kvar till detonationen när Batman dök upp, och varken Talia eller Bane verkade ha några som helst tankar på att bege sig därifrån.

/tobias

Wyldstorm

Swordsman
En okay film med massor av småkorkade saker som nämnts.

Jag för egen del är bara sur att de gjorde Bane till ett miffo, och inte körde "knightfall"-serien uppdelat på 2 filmer.

It would have been awesome.

Edit:
Bane med munkorg.. Patetiskt.
Ett muskelberg med IQ & ventiler i skallskålen anyday...

chrull

Stockholm Kartell
Wyldstorm said:
En okay film med massor av småkorkade saker som nämnts.

Jag för egen del är bara sur att de gjorde Bane till ett miffo, och inte körde "knightfall"-serien uppdelat på 2 filmer.

It would have been awesome.

Edit:
Bane med munkorg.. Patetiskt.
Ett muskelberg med IQ & ventiler i skallskålen anyday...
Hur tycker du att han var ett miffo?

Jocke

Man med skägg
Jag har bara en fråga: Varför dricker Alfred Fernt Branca?

Wyldstorm

Swordsman
chrull said:
Hur tycker du att han var ett miffo?
Psykologiskt: Well, i serien så var han mera intelligent & närmare frankensteins monster i känslokall genialitet/psykisk distans (Blandat med monstruös styrka).
I filmen så säljs hans pondus i med kraftig rabatt för att ge hon-vad-hon-nu hette auktoritet som hon bara pissar bort imho. Samt han är alldeles för mänsklig & trevlig i sitt "revolutionssnack".
Och framför allt, han upplevs inte ens nästan lika monstruös, farlig & kallt beräknande..

Fysiskt så (kanske svårt att göra i film) var han faen så mycket större, samt med coolare hypersteriod-intag i nacken..
I filmen så har han munkorg för att slippa smärtan... (Inte ens en cool kommentar om hur smärtan ger honom skärpa, eller hur han inte har något emot att sprängas p.g.a. detsamma..)

Storymässigt så knäcker Bane batman totalt, och krasar hans ryggrad. (Vilket leder till att en annan plockar upp manteln, vilket får moraliska följder..) Och han är borta rätt länge, med allvarliga tankar på att bara ge upp..
I filmen så åker han till ett excentriskt vilohem med fysterapi i några månader & återgår.

Relationsmässigt så är ju jokern hans nemesis p.g.a. de är de galnaste radarparet i gotham, och även om Bane's relation till batman inte är lika kraftig så ska den ändå vara mer personlig imho, inte "Killen där som muppade sig & inte visade sig vara farlig"..
Lite djupare relation hade varit bra, imho.

Helt enkelt, dom sålde potentialen med Bane kort.
Ännu enklare, knightfall-storyns Bane är bättre än filmens variant.

chrull

Stockholm Kartell
I nolans Gotham är ju alla mer mänskliga och verkliga än i de flesta versioner. Att därför inte göra Bane till den groteskt store mannen som trillade i Venom-grytan när han var liten kändes självklart för mig. Han må inte vara den köttvägg eller hjärnkirurg han är i serierna, men han är ju helt klart stor (och batongresistant) och dessutom inte dum. Jag kanske tolkade fel, men jag tyckte inte det var självklart att Thalia var hjärnan bakom allt, utan att Thalia hade motiven, men att det var hon och Bane som tillsammans stått för utförandet.

Och visst fan är munkorgen han har på sig bättre än den mexikanska wrestlingmatchen han har i serierna?

Wyldstorm

Swordsman
Är du nöjd med filmen, så fint för dig.

Mindre allvar för batman & mindre monstruösitet/genialitet hos Bane gör mig sur iaf..
Munkorg eller wrestlermask.. To each his own. Men jag saknar fortfarande venom-ventilerna. Och batman's fall. (här snubblade han ju bara i nåt rehab-hem.)

Jämfört med jokerprestationen i förra filmen så föll denna Bane platt, imho.
Men som sagt, är du nöjd, så bra dig...

chrull

Stockholm Kartell
Wyldstorm said:
Är du nöjd med filmen, så fint för dig.
Ja visst är det? Eh?

Wyldstorm said:
Mindre allvar för batman & mindre monstruösitet/genialitet hos Bane gör mig sur iaf..
Munkorg eller wrestlermask.. To each his own. Men jag saknar fortfarande venom-ventilerna. Och batman's fall. (här snubblade han ju bara i nåt rehab-hem.)
Att Bruce läkte så snabbt har jag redan tagit upp som ett problem med manuset, och när jag lämnade salongen var jag besviken över att han inte låg kvar där och ruttnade ett tag till och att inte någon annan drog på sig huvan under tiden. Efter att ha sovit på saken kom jag fram till att jag nog tyckt att det blivit lite för mycket.

Jämfört med jokerprestationen i förra filmen så föll denna Bane platt, imho.
HL var en bättre Joker än vad TH var Bane helt klart. Men den HL lyckades ju göra Jokern bättre än någon annan superskurk på vita duken innan honom också.

Wyldstorm

Swordsman
chrull said:
Ja visst är det? Eh?
Kändes som en motargumentation mitt svar till varför jag tyckte lite skit om filmen. Kändes lite udda. Jag ska dra in nån tagg eller två..

chrull said:
Att Bruce läkte så snabbt har jag redan tagit upp som ett problem med manuset, och när jag lämnade salongen var jag besviken över att han inte låg kvar där och ruttnade ett tag till och att inte någon annan drog på sig huvan under tiden. Efter att ha sovit på saken kom jag fram till att jag nog tyckt att det blivit lite för mycket.
En uppdelad film med seriens script hade funkat bättre för mig.
Hela knäckandet & klättrandet kändes inte så mycket mer än en rocky-språngmarsh..
Sen ville jag ju se Azrael, han skänker ju lite moralisk relevans till batmans filosofi..
Och sen Robin's roll i det hela (som alfred kinda försökte ta, delvis) saknas lite..
Och massflykten från gotham.. Alla freaks hade varit kul att se...
Och venom-effekterna.. Lite Frankensteins monster mitt upp i alltihop..
Och! Och, Och...
Där har du känslan jag fick.. Att potentialen inte var i närheten av vad det kunde ha varit.
Och framför allt, det känns mer slutgiltigt om Batman inte kunde fortsätta, oavsett vilja.

chrull said:
HL var en bättre Joker än vad TH var Bane helt klart. Men den HL lyckades ju göra Jokern bättre än någon annan superskurk på vita duken innan honom också.
Tja, har ju imho nämnt vad jag tyckte skulle hjälpt honom till 0.9HL's. (Jag kan ju inte rå för att mina förhoppningar var höjda efter 2'an.)
Och, det är ju inte skådisen som spelar bane jag är mest missnöjd med, utan storyn & porträtterandet så att säga.
Herr baneskådis (whats-his-name) gjorde en hyfsad roll, givet hans premisser.
Och han bar sin munkorg rätt bra, udda nog.

Kortare sagt, jag är missnöjd men road av filmen, du verkar nöjdare..
Men det kan vara min nostalgi som trissar upp förväntningarna, multiplicerad med mitt intryck av tvåan..
Haru läst serierna, om jag får fråga?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu har jag också sett filmen. Skriver bara kort nu, sitter med surfplatta och haaaaaatar skriva på skärm...

Mina största problem;

- kvinnorollerna. Det finns två kvinnor i filmen, och båda är så äckel-spela-på-sin-sexualitet-stereotypa att jag bara mådde dåligt när de var med. Catwoman är en karaktär jag verkligen inte har någon kärlek för.

- Klassproblematiken. Jag får helt klart vibbar av 99%-grejen och så vidare, i Arkham är trasproletariatet alltid farligt för de goda och rika och välartade medborgarna. I Catwoman finns vaga, vaga spår av någon form av klassanalys, men Batman är och har typ alltid varit en tämligen fascistois berättelse. Så även denna gång.

Båda de här problemen är, tyvärr, också inbyggda i originalet. Jag är verkligen inget fan av Batman som symbol eller figur; en svårt psykotisk överklassidiot som spenderar sina resurser på att jaga individuella skurkar med bepansrad svävare istället för att lägga dem på vettiga sociala projekt.

Så... filmen var en OK action, men jag sällar mig till dem som har problem med delar av den. Men visst fanns det bra grejer också. Snygga, skitiga effekter. En skurk man kunde identifiera sig med - jag skiter ju i serieoriginalet och om filmens bane liknar denna. Cool teknologi. Snyggt filmhantverk.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
- kvinnorollerna. Det finns två kvinnor i filmen, och båda är så äckel-spela-på-sin-sexualitet-stereotypa att jag bara mådde dåligt när de var med. Catwoman är en karaktär jag verkligen inte har någon kärlek för.
Spelar verkligen Talia på sin sexualitet? Hon har visserligen sex med Bruce Wayne, men det är efter att hon uppnått sina mål och verkar vara något hon gör för att hon känner för det. Vad jag minns är hon proper affärskvinna i alla andra situationer.

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Gurgeh said:
Spelar verkligen Talia på sin sexualitet? Hon har visserligen sex med Bruce Wayne, men det är efter att hon uppnått sina mål och verkar vara något hon gör för att hon känner för det. Vad jag minns är hon proper affärskvinna i alla andra situationer.
Tja, hon spelades upp ganska ordentligt redan från början, innan de ens träffats, som en potentiell partner.

Och jag förstår verkligen inte alls poängen med kärlekshistorien mellan de två. Det kändes oerhört krystat, väldigt olikt Bruce, och överhuvudtaget säg jag inte riktigt vilken (vettig) funktion det hela fyllde i filmen, utom att det finns nåtslags Hollywoodlag om att det måste finnas minst ett kärleksintresse till den manlige hjälten...

Fram tills dess att de nuppade hade jag inte SÅ mycket emot henne. När de nu nuppade och det sedan dessutom visade sig att hon var genomond och, som alla genomonda kvinnor, listig snarare än stark... Bläh.

Filmen hade behövt fler kvinnor som inte på ett eller annat vis var symboler för den förledande, listiga kvinnligheten som lockar med sig män i fördärvet.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag var och såg filmen igår, och tycker att den är superbra. Problemet att diskutera den med nördar är att folk tenderar att fokusera på det negativa, och blåser upp småsaker till omotiverade proportioner. Det gör att jag blir lite trött. Så jag tänkte istället bara nämna de saker jag tyckte var bäst i filmen (kanske inte underlag för diskussion, men för att få lite positiva vibbar i tråden):

<ul style="list-style-type: disc">[*]Bane var asgrym. Som en Occupy Wall Street-aktivist på steroider (bokstavligen talat). Häftig röst, skön fighting-stil och en snubbe som man på något sätt kan sympatisera med. Hade ingen relation till Bane innan, förutom från den dåliga filmen där han var någon sorts henchman till Poison Ivy. Från och med nu är han dock en av mina favoritskurkar. [*]Relationen mellan Bruce och Alfred är gripande, och Michael Caine är världens bästa skådespelare. Darrade lite på underläppen. [*]Diggade verkligen slutet, särskilt hur man fick in Robin i matchen.
[*]Precis som i de tidigare filmerna så är själva filmhantverket superbt. Likaså musiken - briljant.
[*]Överlag mycket bra skådespelarprestationer. I och för sig förväntat med den line-upen.
[*]Enormt stark inledningsscen. Spektakulärt![/list]

Helt klart en värdig avslutning på en fantastisk filmsvit. Tvåan var starkast, men den här filmen ligger inte många steg efter. Hoppas nog inte riktigt på en Robin-film. Ska man använda universat igen vore det intressant med spin-offs, typ "Arkham Asylum" eller något sånt.

Eller en Judgement on Gotham - Nolan-style. *dräggel*

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hoppas nog inte riktigt på en Robin-film. Ska man använda universat igen vore det intressant med spin-offs, typ "Arkham Asylum" eller något sånt.
Jag hoppas verkligen att de väljer att inte bygga vidare på den här filmserien, eftersom den står bra på egen hand och bara skulle urvattnas om den följs upp av mindre bra filmer. (På samma sätt som jag idag inte klarar av att se de ganska okej Burton-filmerna utan att tänka på de vidrigt dåliga Schumacher-filmerna.) Naturligtvis kommer DC/Warner att vilja göra fler Batman-filmer, men jag tror att de flesta skulle bli gladare om de väntar några år och sedan startar om från början med en annan regissör och en annan vinkling på Batman.

/tobias