HBT-personers roll i rollspelsäventyr och spelmoduler är förstås rätt liten, men å andra sidan är jag inte säker på att HBT-personer egentligen efterfrågar moduler som specifikt behandlar ämnet sexualitet.
Sexualitet och sexualitet, det är ju roligt att
känna igen sig i en spelvärld. Alltså, jag är skeptisk mot allt som görs av politiskt aktiva människor i Folkrörelsesverige, till och med när det är till syfte att vara sjysst med mig, men...
Det finns två sorts diskriminering av queera i rollspelssupplement. Den första är ganska sällsynt. Den andra är mycket vanlig.
Den första är negativa bilder av bögar, flator och dylikt folk. Ett exempel finns i min favoritäventyrsmodul till något rollspel, Griffin Mountain till RuneQuest II. Där finns en barbar-kung som blivit allmänt dekadent och soft, tillsammans med hela sin familj, och sas förrått sitt folk till en invaderande imperialistisk stormakt.
Så, kungen är en feg och girig typ som svikit sitt uppdrag. Så hur är det med hans familj? Jo, hans drottning är en intrigant bitch, hans dotter en galen subba som mördar sina älskare regelbundet...
och hans son är en transa.
Oooooh. SCAAAAARY!
Problemet är inte att han är queer och skurk*, problemet är att hans "skurkaktighet" uttrycks genom att han har långt mjukt hår och uppenbarligen gillar att klä ut sig till kvinna. Jämfört med sina mer tydligt störda släktingar blir det bara fånigt. (Fast OK, han har en förgiftad kniv också.) Man befäster fördomar - det är sjukt och dekadent att vilja klä sig som det motsatta könet, förstår ni.
Det är här nu tackålov ganska sällsynt. Oftas råkar man istället ut för den *andra* formen av diskriminering.
Niförstår, det FINNS inga bögar i de flesta rollspelsvärldar. Inga flator, transor eller bisexuella heller. Det är ännu värre än för kvinnorna, som åtminstone skymtar i förbifarten även om alla huvudroller innehas av män.
"Men det förekommer inget sex i mina rollspelskampanjer," säger vän av ordning, "alltså kan det inte förekomma någon homosexualitet heller." Vän av ordning visar sig därvid vara ganska korkad.
Det är inte sex det är frågan om, ser ni, utan förhållanden.
Svarta Baronen rövar bort prinsessan Boobi av Hormonien för att gifta sig med henne, inte prins Hecki.
När Bruce Kent bestämmer sig för att bli en maskerad vigilante och bekämpa bildårar som Rattman, eftersom hans föräldrar blev prejade ned i diket av en bildåre, vet man att föräldrarna var en mamma och en pappa, inte två mammor.
När rollpersonerna tar in på ett värdshus, är det ett par som äger det, och det är en man och en kvinna (förstås).
Och så vidare.
I verkligheten borde rimligtvis en viss ratio av fölk vara icke-hetero, men konstruktörer verkar inte kunna ha dem med utan att folk tror det är nån sorts jävla statement. Visst, alternativet blir oftast nån sorts jäkla inkvotering, vilket känns jävligt beige - men de som gör det försöker i alla fall.
Nå, det här problemet gör mej mest irriterad. Det är en fråga om igenkänning, helt enkelt. Jag kan förstå hur tjejer kan känna likadant ibland, helt enkelt för att det är ont om spelledarpersoner som är kvinnor**. Fast det börjar visst bli sällsyntare, tack och lov.
Jag kan förstå VARFÖR det uppstår - det är en inte alltför orimlig grej att anta att de flesta par man möter är heterosexuella, att ens fellow geeks tänder mer på Xena än Hercules, att det bara är kvinnor som behöver oroa sig för att deras partners skall misshandla dem, osv. Det värsta man gör sig skyldig till är väl lite mental slöhet. Men den finns där.
När jag skrev konventsäventyret Döden: In från vänster till Gondica kom jag mitt i skrivandet på att jag inte hade någon anledning till att de flesta rollpersonerna ELLER spelledarpersonerna var män eller kvinnor. Jag hade gjort 90% av deltagarna i dramat till män - på ren slentrian, inte för att jag hade någon sort konstnärlig vision där jag tänkte mig X som kvinna eller för att plotten krävde det. Så jag ändrade på saken. Det vimlar fortfarande av karlar, men nu är det åtminstone för att jag har svårt att tänka mig X som annar än man.
Observera att det finns världar där det inte direkt passar, förstås, på grund av bakgrunden - där det är omöjligt att vara öppet homsexuell, till exempel. Samtidigt finns det spel där man undrar varför folk är inte skulle visa det öppet.
Slutligen en brasklapp: Kvinnliga gamers som är lesbiska eller bisexuella har enligt vad de sagt mig råkat ut för extra slemmiga rollspelsnördar som, förutom brist på hyfs och hygien, haft konstiga sexuella idéer om att queera tjejer skulle vara extra lössläppta eller så, och därför trakasserat dem sexuellt. Jag har alltså träffat många queera tjejer som råkat ut för otrevligheter i rollspelsgrupper, men det verkar alltså bara vara en variant på vad straighta tjejer råkat ut för, i liknande situationer.
Erik, kvotbög, som knappast tror att Sverok kan göra något
åt situationen annat än att komma med politiskt korrekta deklarationer, och dem klarar jag mig helst utan. Men visst finns det "diskrinimering" - vilket inte är samma sak som "brutalt förtryck".
*Jag GILLAR queera skurkar, det är som när Peter Stormare är med i en amerikansk film och spelar psykad svensk hitman eller nåt, man sitter och hejar på Sverige.
**Och om tjejer börjar gilla ett spel, får man se heterosexuella killar bete sig som mig i det här inlägget - de
säger att de inte kan identifiera sig och definierar gärna det som "ett spel riktat till tjejer" eftersom mer än en spelare på tjugo är kvinna.