Rickard
Urverk speldesign
Jag satt och läste Four innovative models for digital story design och han nämner den skandinaviska berättarstrukturen som är i princip 4-5 egna historier som sammanfaller genom att de möter varandra. Jag funderar lite på om den ens används idag, för det känns för mig som Eddan och liknande följer den strukturen, med mer återberättande än fokus på ... tja, vad vi tycker är intressant idag.
Jag kan tänka mig filmer som har en massa historier som sammanfaller (i bilden är det bara möten där de berättar sina upplevelser för varandra) som Tic Tac eller Requiem for a Dream, där den senare förvisso är mer olika perspektiv av drogbruk. Jag funderar på om det finns några moderna motsvarigheter som man kan ta inspiration från när det kommer till rollspel.
I övrigt: den västafrikanska verkar spännande. Förstår de nigerianska filmerna bättre som jag sett när jag läst den. Fast de andra berättarstrukturerna lämpar sig bättre att diskutera i någon annan tråd.
Jag kan tänka mig filmer som har en massa historier som sammanfaller (i bilden är det bara möten där de berättar sina upplevelser för varandra) som Tic Tac eller Requiem for a Dream, där den senare förvisso är mer olika perspektiv av drogbruk. Jag funderar på om det finns några moderna motsvarigheter som man kan ta inspiration från när det kommer till rollspel.
I övrigt: den västafrikanska verkar spännande. Förstår de nigerianska filmerna bättre som jag sett när jag läst den. Fast de andra berättarstrukturerna lämpar sig bättre att diskutera i någon annan tråd.
Last edited: