Nekromanti Den stora julklappstråden !

Big Marco

Läskig
Någon som vunnit på tips eller rånat en bank?

Nej.

TV:n är min julklapp till mig själv dock. Och att spela dataspel på den är fantastiskt.

ro83rt

Swordsman
- En väska från något sånt där kvasismärkesmärke som dock kostat mer än jag någonsin skulle betalt för en väska. Ganska snygg var den och praktisk dessutom.

- En bok om Tyska Orden.

- SoldF (Pappsen har lite underlig humor)

- Ett cognacsglas med tennfot

- Watchmen och 300. Två pinsamma hål äntligen tilltäppta i seriesamligen.

- Trisslotter jag inte inte vann något på.

- Pengar.

- Hörlurar.

- Presentcheckar till närmaste ICA-Maxi affär.

Presenter jag inte fick var bl.a. den i media uppmärksammade personalpresenten från Kriminalvården. Som timvikare är man inte berättigad till de fulaste ljusstakar som sett dagens ljus. Jag såg dock till att sno åt mig ett paket från den stora hög med outhämtade för att kunna slå in vackert och ge till min heltidsanställde morbror. Som jag misstänkte var han mycket riktigt en av de bittra livstidsanställda som vägrat hämta sin.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Wilper fick

En elektrisk pepparkvarn (täckt i nån sorts specialplast som skall kännas organisk).

En bok om ockulta fenomen (i vilken man kan läsa att Bermudatriangelns skeppsätande förmåga förmodligen är gasreserver på havsbotten som, HÖR OCH HÄPNA, förstör ytspänningen på havet ovanför så båtar sjunker).

Pengar (som inte får läggas på vin, kvinnor eller sång, och fioler är tydligen att anse som ett specialfall av sång).

Före jul fick Wilper

Ett stort rött paket av Xhakhalen.

En flaska glögg av chefen.

Troberg

Sinister eater
Re: Wilper fick

En bok om ockulta fenomen (i vilken man kan läsa att Bermudatriangelns skeppsätande förmåga förmodligen är gasreserver på havsbotten som, HÖR OCH HÄPNA, förstör ytspänningen på havet ovanför så båtar sjunker).
Och här trodde jag att det var Arkimedes som höll båtarna flytande, inte ytspänningen...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Jo. Man kunde ju tro det. Om vattnet plötsligt blandas med gasbubblor så får det lägre bärighet/densitet. Men så är det inte; det är ytspänningen som förstörs. Bäst att inte terrorister får veta det, de skulle kunna sänka oljetankers med en flaska diskmedel.

Big Marco

Läskig

OId news, men säger den något om varför flygplan också störtar där?

ripperdoc

Myrmidon
Bermuda

Enligt metangas-teorin för Bermuda så kan samma appliceras på flygplan, förutsatt att de är hyfsat lågtflygande. En stor metangasbubbla som stiger genom luften ska tydligen göra det svårt för flygplan, men om det är sant är en annan sak.

Man Mountainman

Storsvagåret

Jag trodde att Bermudatriangelns hemlighet var att det inte finns någon hemlighet, att den bara är en statistisk synvilla, att i den mån fler haverier skett där än någon annanstans, så är inte avvikelsen större än att den kan förklaras med slumpen.

/Kalle

Foggmock

Myrmidon
Re: Wilper fick [OT]

Fler haverier är ju heller inte så konstigt när det tillhör en av världens mest trafikerade farleder... :gremgrin:

OT - Också tråko

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Den verkliga hemligheten (OT)

Jag trodde att Bermudatriangelns hemlighet var att det inte finns någon hemlighet, att den bara är en statistisk synvilla, att i den mån fler haverier skett där än någon annanstans, så är inte avvikelsen större än att den kan förklaras med slumpen.
Den verkliga hemligheten är att författare som vill sälja böcker som handlar om övernaturliga fenomen inte är så noggranna med sådana där småsaker som sanningen. För att göra sin påhittade triangel lite mer spännande så flyttar de in en del haverier i triangeln från helt andra platser, eller så påstår de att ett fartyg sjönk under mystiska omständigheter när det i själva verket gick under i en storm, och vips, när man tagit bort de felaktiga påståendena, då har man kvar ungefär lika många olyckor som man kan förvänta sig i ett område med den mängden sjötrafik.

Men vem skulle vilja läsa en bok om det?

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Bermuda

Enligt metangas-teorin för Bermuda så kan samma appliceras på flygplan, förutsatt att de är hyfsat lågtflygande. En stor metangasbubbla som stiger genom luften ska tydligen göra det svårt för flygplan, men om det är sant är en annan sak.
Är inte metan tyngre än luft?

I vilket fall så skulle det knappast gett ett diskret försvinnande, sättet det skulle kvaddat ett flygplan på skulle i princip vara en fuel-air-bomb...

Helmgast

Är inte metan tyngre än luft?

Metan är lättare än luft. Metans densitet är ungefär 0,72 kilogram per kubikmeter, medan kväve väger ungefär 1,25 på samma volym och syre ännu lite mer.

Troberg

Sinister eater

Metan är lättare än luft. Metans densitet är ungefär 0,72 kilogram per kubikmeter, medan kväve väger ungefär 1,25 på samma volym och syre ännu lite mer.
OK, bra att veta. Med andra ord, om någon lägger av en rökare så ska man lämna rummet krypande längs golvet.