Brödbane
Kristallkrönikör
- Joined
- 1 Oct 2020
- Messages
- 880
Talanger, Förmågor, Feats eller Stunts, kärt barn har många namn.
Jag inser nu att just talanger är mitt gebit, då jag nu har tagit fram regeltillägg för tre olika rollspel på just det temat*. Jag tycker de är oerhört intressanta då talanger ofta öppnar upp ny inspiration och vägar för att spela rollpersoner. I mitt tycke är talangen därmed ohemult mer intresseväckande som karaktärsutveckling än den lite beigea sifferhöjningen av färdighetsnivåer eller grundegenskaper.
Kort sammanfattat är en talang eller Feat är en regelteknisk förmåga som din rollperson har från start eller får via erfarenhet. Förmågan ger bonusar eller fördelar under vissa specifika situationer. Dessa fördelar kan vara aktiva eller passiva. En talang skiljer sig från exempelvis magiskolor eller dylikt, då de ofta handlar om att representera en specifik kunskap, kompetens eller fallenhet hos rollpersonen. Den är ofta skiljd från fysisk utrustning såsom cybernetiska implantat eller dylikt, då de inte kan köpas för valuta. Talanger som helhet är också oftast tillgängliga för alla typer av rollpersoner i rollspelet, oavsett yrke eller klass (även om vissa talanger kan vara öronmärkta för vissa klasser).
Jag kan dock inte se att det funnits någon allmän diskussion om fenomenet tidigare, så därför vill jag gärna höra vad WRNU tycker om talangen och dess många avarter. Ta gärna avstamp i dessa diskussionsfrågor:
1. Vilka för- och nackdelar ser du med rollspel som använder sig av talanger som regelmekanisk funktion?
2. Vilka för- och nackdelar har talangen i jämförelse med andra typer av karaktärsutveckling?
3. Föredrar du “platta” talanger som är tillgängliga direkt för alla eller är det bättre när de finns i nivåer som exempelvis är låsta bakom utvecklingsträd och tiers/ranker?
4. Vilken typ av talang föredrar du?
A) De som ger bonusar på vissa färdigheter under vissa omständigheter (ex Fyllehund = ger +2 vid strid om rollpersonen är berusad).
B) Talanger som öppnar upp nya tillvägagångssätt (ex Zonkock = du kan nu tillaga upp till 1t6 ransoner rötskadad mat per dag)
5. Vilken är din favorittalang till ett spelsystem och varför?
*Coriolis, Mutant: År Noll och Vindsjäl.
Jag inser nu att just talanger är mitt gebit, då jag nu har tagit fram regeltillägg för tre olika rollspel på just det temat*. Jag tycker de är oerhört intressanta då talanger ofta öppnar upp ny inspiration och vägar för att spela rollpersoner. I mitt tycke är talangen därmed ohemult mer intresseväckande som karaktärsutveckling än den lite beigea sifferhöjningen av färdighetsnivåer eller grundegenskaper.
Kort sammanfattat är en talang eller Feat är en regelteknisk förmåga som din rollperson har från start eller får via erfarenhet. Förmågan ger bonusar eller fördelar under vissa specifika situationer. Dessa fördelar kan vara aktiva eller passiva. En talang skiljer sig från exempelvis magiskolor eller dylikt, då de ofta handlar om att representera en specifik kunskap, kompetens eller fallenhet hos rollpersonen. Den är ofta skiljd från fysisk utrustning såsom cybernetiska implantat eller dylikt, då de inte kan köpas för valuta. Talanger som helhet är också oftast tillgängliga för alla typer av rollpersoner i rollspelet, oavsett yrke eller klass (även om vissa talanger kan vara öronmärkta för vissa klasser).
Jag kan dock inte se att det funnits någon allmän diskussion om fenomenet tidigare, så därför vill jag gärna höra vad WRNU tycker om talangen och dess många avarter. Ta gärna avstamp i dessa diskussionsfrågor:
1. Vilka för- och nackdelar ser du med rollspel som använder sig av talanger som regelmekanisk funktion?
2. Vilka för- och nackdelar har talangen i jämförelse med andra typer av karaktärsutveckling?
3. Föredrar du “platta” talanger som är tillgängliga direkt för alla eller är det bättre när de finns i nivåer som exempelvis är låsta bakom utvecklingsträd och tiers/ranker?
4. Vilken typ av talang föredrar du?
A) De som ger bonusar på vissa färdigheter under vissa omständigheter (ex Fyllehund = ger +2 vid strid om rollpersonen är berusad).
B) Talanger som öppnar upp nya tillvägagångssätt (ex Zonkock = du kan nu tillaga upp till 1t6 ransoner rötskadad mat per dag)
5. Vilken är din favorittalang till ett spelsystem och varför?
*Coriolis, Mutant: År Noll och Vindsjäl.