Den stora tråden om fiktiva hästar

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
"Black Horses" i Glorantha - köttätande demonhästar från Underjorden där det är en ständig kamp om ryttaren eller hästen ska kontrollera den andre telepatiskt.

1729689062334.jpeg

Den mentala bilden av Black Horses som "betar" på de döda kropparna på ett slagfält tycker jag är extremt effektiv.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Någon nordisk gud, kanske Frej, hade ett skepp som kunde vikas ihop som en duk. Och så skulle den optimala rollspelshästen vara. Vi vet ju alla hur mycket problem det blir att komma ihåg husdjur och att fundera över hur hästarna ska tas om hand medan gruppen utforskar en grotta. Häst som kan vikas till en duk och stoppas i ryggsäcken är svaret.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Vi vet ju alla hur mycket problem det blir att komma ihåg husdjur och att fundera över hur hästarna ska tas om hand medan gruppen utforskar en grotta.
Mängden hästar som dött fastbundna vid ett träd utanför en dungeon är enorm. Kan finnas en special monsterkategori som bara lever på att käka upp slarvigt parkerade hästar.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,531
En av de grejer jag minns jag gillade i böckerna om Aurian var att det fanns ett folk som kunde förvandla sig till hästar som de ville.

Men egentligen hade de i en grå forntid varit hästar, och fått förmågan att bli människor närhelst de ville av sina tidigare mästare som en avskedsgåva. Det har sedan genom seklerna glömts bort helt. När mästarfolket återvänder vill de ha sina hästar tilbaka, och vips börjar de ta tillbaka sin mänsklighetsgåva...

Rätt bra skräck att hämta där. Men böckerna är genuint skräp, så läs dem inte.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Men egentligen hade de i en grå forntid varit hästar, och fått förmågan att bli människor närhelst de ville av sina tidigare mästare som en avskedsgåva
I Glorantha finns kategorin skepnadsbytare som kallas "hsunchen" - de har en djurisk och mänsklig dubbelnatur, även om det beroende på folkslag kan vara så att de ser sig som människor som kan förvandla sig till djur, djur som ibland förvandlar sig till människor, eller att djur och människa bara är två aspekter av folket.

Stora delar av Gloranthas befolkning är sådana folkslag som tappat bort sina traditioner och tagit upp civilisationen över tidsåldrarna, men som ofta har en stor roll för det djuret i sin kultur och mytologi. Ett exempel är Galanini-folket som ursprungligen var häst-hsunchen, och fortfarande har hästkulter och bra kavalleri.

(De två största kvarvarande grupperna är Rathori, björn-hsunchen, och Uncolingarna, ren-hsunchen som typ är Gloranthas samer.)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Hur gör man hästar, detta vardagligaste av fantasydjur, intressanta och spännande? Har ni bra exempel? Kommer ni på något sätt att sätta hästen i centrum? Ge mig alla era tankar om hästar! i rollspel
Lite som med husdjur, ha en relation till dem. Bry dig om dem. Både du som spelare och du som i din karaktär. Ge den ett namn, prata om den som att den vore något på riktigt. Och som SL behandla den som en karaktär du spelar.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
När det gäller hästar, och djur i allmänhet, så är det bra att hitta en "lagom" nivå.

Om de blir som rollpersoner eller SLP så är risken att de tar upp för mycket tid och plats. Reaktionen från (en del) spelare blir att inte befatta sig med hästar eller djur. Som spelare är det irriterande om det finns saker och ting som stjäl för mycket fokus. Spelare måste redan tävla med varandra om fokus och då får inte hästen trava in och bli en konkurrent. Det är att jämföra med att SL vill införa SLP i gruppen som tar upp för mycket fokus.

Det gäller att hitta en nivå där djuren tillför något till spelupplevelsen. De ska inte stjäla från upplevelsen.

Den nivån kommer säkerligen variera mellan olika spelgrupper och olika spel.

Men, jag tror hårt på att ge hästar ett par egenskaper som kan dras in i spelet vid rätt tidpunkt för att tillföra något. Sen om det rör sig om comic relief, hinder, karaktärsspelande eller vad det nu är spelar ingen större roll. Vad man vill tillföra till spelet kan styras med egenskaper (spelar man med barn så kan en pruttig men gullig ponny tillföra mycket skoj vid spelbordet kan jag intyga).

Men om de bara är ökad bärförmåga och förflyttning som kan köpas, då har man slarvat bort en chans att tillföra något mer till spelet. Se trimningen av havremoppen som en möjlighet att tillföra något.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
När det gäller hästar, och djur i allmänhet, så är det bra att hitta en "lagom" nivå.
En lösning som ordnar sig själv är att spelarna bryr sig om sina hästar om det är något särskilt med dem, som din paladin-häst eller din mearas. Det är ändå OK om man inte bryr sig så mycket om de vanliga hästarna, på samma vis som man kanske inte lägger ned besvär på hur lägret slås, när rollpersonerna får sina kläder tvättade, eller var i en dungeon man egentligen går på toaletten.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
En lösning som ordnar sig själv är att spelarna bryr sig om sina hästar om det är något särskilt med dem, som din paladin-häst eller din mearas. Det är ändå OK om man inte bryr sig så mycket om de vanliga hästarna, på samma vis som man kanske inte lägger ned besvär på hur lägret slås, när rollpersonerna får sina kläder tvättade, eller var i en dungeon man egentligen går på toaletten.
Paladinhästar och mearas är nog de minst intressanta hästarna i min mening :) Det är ju "perfekta" och sådant är sällan kul, det är nackdelarna och skavankerna som oftast leder till intressanta saker.

Om en vanlig häst, t.ex. är väldigt temperamentsfull så kanske det i början leder till spelaren får avdrag på ett antal rida slag. Det leder till att spelaren börjar bli negativt inställd till hästen och funderar på att byta ut den. Eventuellt känner spelaren sig lurad av hästhandlaren också. Men sedan, mitt i natten, så anfalls rollpersonernas läger av orcher. Det ser riktigt illa ut för rollpersonerna eftersom de är överraskade, utan rustning, etc. Då, gör en av orcherna misstaget att gå för nära den temperamentsfyllda hästen som tokar ur och har ihjäl ett par av orcherna och köper tid för rollpersonerna att samla sig och driva tillbaka dem. Hästen har förvandlats från något negativt till en hjälte i spelarnas ögon. De kommer inte vilja göra sig av med den och de kommer att komma ihåg den. Hästen har blivit minnesvärd och tillfört något till spelet/upplevelsen.

Mitt exempel från tidigare med hästen som spelarna misstänkte hade ätit upp stallpojken är en annan minnesvärd häst. Inte för att den gjorde något speciellt annars i kampanjen, men den episoden räckte för att den skulle finnas där. VI hade iof ett par episoder till med samma häst, men det var bara kortare kommentarer, som att den t.ex. ville bita en annan spelares häst.

Och, som jag sa så funkade en pruttande ponny bra när man spelledde för barn. Han släppte givetvis vind i de mest pinsamma ögonblicken, men barnen försvarade och älskade ponnyn.

Det är den typen av effekter jag vill uppnå med egenskaper. Inte bara bonusar och avdrag. Och, som sagt, så är det oftast nackdelarna/skavankerna som leder till intressanta saker, inte bonusarna, de blir bara siffror på rollformuläret.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
I mitt hästfokuserade spel med step dice-versionen av År noll har jag vidareutvecklat Manouverability från Blade Runner. Ryttarens Rida kombineras då med hästens värde för Närkamp, Styrka, Smidighet eller Uthållighet utifrån situationen.

Givetvis går det att slumpa fram om hästen tycker extra mycket eller illa om något – morötter, äpplen, att bli kliad på mulen, regnigt väder, osv.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,098
I Bretonnia-boken Knights of the Grail till Warhammer FRP 2E finns Hagranyms, intelligenta, köttätande och mordiska hästar som lever i bergen och gärna lockar till sig resenärer för att lura dem vilse och äta upp dem. De allierar sig ibland med orker; orkerna tror att det är de som är hjärnan och hästarna musklerna men det är snarare tvärtom.

Tydligen löst inspirerade av Cheval-mallet i fransk folktro.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Just bäckahästen är annars en häst från folktron som kan användas. Enligt en del berättelser så kunde man tämja den (ofta genom att använda stål på något sätt), men i de flesta berättelser så kommer den till sist loss och lyckas fly till något vattendrag.

Pegasus är en annan häst som kan tämjas och ridas.

Och så har vi så klart enhörningen.

Hästen har varit så vanlig och viktig i samhället att det finns massor av mytiska varianter på den. De kan alla vara intressanta på sitt sätt.

---

Vill man titta vidare på folktron så finns också förhållandet mellan hästar och tomtar och annat oknytt som kan utnyttjas för intressanta berättelser.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Och bara för det så visade det sig att dottern har extra ridningar inbokade så jag ska till stallet tre dagar i rad och frysa :p
 
Top