En lösning som ordnar sig själv är att spelarna bryr sig om sina hästar om det är något särskilt med dem, som din paladin-häst eller din mearas. Det är ändå OK om man inte bryr sig så mycket om de vanliga hästarna, på samma vis som man kanske inte lägger ned besvär på hur lägret slås, när rollpersonerna får sina kläder tvättade, eller var i en dungeon man egentligen går på toaletten.
Paladinhästar och mearas är nog de minst intressanta hästarna i min mening
Det är ju "perfekta" och sådant är sällan kul, det är nackdelarna och skavankerna som oftast leder till intressanta saker.
Om en vanlig häst, t.ex. är väldigt temperamentsfull så kanske det i början leder till spelaren får avdrag på ett antal rida slag. Det leder till att spelaren börjar bli negativt inställd till hästen och funderar på att byta ut den. Eventuellt känner spelaren sig lurad av hästhandlaren också. Men sedan, mitt i natten, så anfalls rollpersonernas läger av orcher. Det ser riktigt illa ut för rollpersonerna eftersom de är överraskade, utan rustning, etc. Då, gör en av orcherna misstaget att gå för nära den temperamentsfyllda hästen som tokar ur och har ihjäl ett par av orcherna och köper tid för rollpersonerna att samla sig och driva tillbaka dem. Hästen har förvandlats från något negativt till en hjälte i spelarnas ögon. De kommer inte vilja göra sig av med den och de kommer att komma ihåg den. Hästen har blivit minnesvärd och tillfört något till spelet/upplevelsen.
Mitt exempel från tidigare med hästen som spelarna misstänkte hade ätit upp stallpojken är en annan minnesvärd häst. Inte för att den gjorde något speciellt annars i kampanjen, men den episoden räckte för att den skulle finnas där. VI hade iof ett par episoder till med samma häst, men det var bara kortare kommentarer, som att den t.ex. ville bita en annan spelares häst.
Och, som jag sa så funkade en pruttande ponny bra när man spelledde för barn. Han släppte givetvis vind i de mest pinsamma ögonblicken, men barnen försvarade och älskade ponnyn.
Det är den typen av effekter jag vill uppnå med egenskaper. Inte bara bonusar och avdrag. Och, som sagt, så är det oftast nackdelarna/skavankerna som leder till intressanta saker, inte bonusarna, de blir bara siffror på rollformuläret.