Nekromanti Den ultimata rollspelswikin

ripperdoc

Myrmidon
De senaste veckorna har jag ofrivilligt dragits in i Wikipedia. Det har blivit en drog att lägga till små bitar information till enckyklopedin. Man får inte credit för vad man gjort (snarare gnäll), men trots det är det beroendeframkallande - delvis för att målet med all information online hägrar någonstans i fjärran.

Så slog det mig - varför finns det ingen dylik encyklopedi för rollspel? Varje rollspelsvärld är ju teoretiskt sett material för en egen encyklopedi, på samma sätt som Wikipedia handlar om vår värld. Det finns ju gott om små spelwikis här och där, särskilt för indie-spelen i USA, men ingen wiki med samma pondus som Wikipedia eller på långa vägar med samma mängd information.

Jag drar mig till minnes det gamla INKA-projektet här på WRNU, som slutade i klassisk "ideellt-projekt-där-ingen-egentligen-vill-arbeta-flopp". I slutet tror jag Krille sade att INKA egentligen inte var något annat än en wiki, och följdaktligen har också Krille varit den största wikianvändaren bland de svenska spelmakarna.

Vad jag föreslår, i enkla ordalag, är en wiki (byggd på samma motor som Wikipedia, hostad av ex. mig) där, till att börja med, Sveriges rollspelare (läs "forumiterna") fyller på med informationen. Varje spelvärld får ett separat Namespace (alltså, en egen "adress på wikin) och sedan är det bara att fylla på. Kopiera texter från böcker är förstås inte tillåtet, men att skriva om, sammanfatta och dylikt är tillåtet. Sedan får man väl hoppas att spelmakare gärna lägger upp bra material om sina världar.

Lägg till detta en liten UBB-kod på forumen, så varje gång man skriver ex "Nobilis" länkas detta till wikin, som förklarar vad Nobilis är och direkt ger en läsare inblick i regler och värld. Skriver man något, till något rollspel, lägger man upp det på wikin. Man behöver inte redigera om man inte orkar - wikis bygger ju på principen att "det kan Någon Annan fixa till".

Är detta bara ytterligare en omöjlig vision, eller är det möjligt (eller ens intressant?)? Är svenska rollspelare för lata för dylikt? Vore det inte bra med ett ställe där vem som helst kan lägga upp sin rollspelsinformation utan att behöva skaffa en websida, koda HTML och krångla, bara för att upptäcka att ingen läser personliga rollspelssidor ändå? En wiki av Wikipedia-modellen är så enkel att använda att skriva ett forumsinlägg verkar besvärligt.

Så, bra eller inte? Jag kan lägga upp wikin ifråga på 10 minuter på en snabb server (om än amerikansk).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Slå ihop denna med rollspelsmuseet

Det kunde vara något. Jag tycker det är en bra idé och skulle bidra.

/M

Ackerfors

Alas, your rapids!
Den ultimata rollspelsdatabasen

IMDB är ju som bekant en rätt bra webbplats. I och med att rollspelsmuséets info ska omsättas i något reellt igen och Rollspel.nu ska göras om så kommer vi att ha en databas över rollspel likt den IMDB har över filmer. Det ska finnas all vettig info om rollspelen och produkterna, användarna ska kunna betygsätta och recensera produkter och liknande.
Jag vet inte om det är relevant i diskussionen (jag tycker uppenbarligen att det är det eftersom jag svarar :gremcrazy: ) men det är idén vi har - så är man intresserad av att bidra med det så kommer vi i första steget behöva kodknackare för att ha ett system för databasen, därefter kommer vi behöva information om produkterna. Känner ni er manade kan ni ju slänga iväg ett mail till red@rollspel.nu eller så.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Den ultimata rollspelsdatabasen

Men en wiki är ju en databas, bortsett från att man slipper koda den. Det var ju delvis kodandet som fällde INKA platt till marken. Dessutom, om ni ska ha en databas måste ju redaktionen ansvara för att fylla den (givetvis genom att lägga in inskickade bidrag, men ändå). En wiki fyller man mycket enklare i, och dess korrekthet blir på längre sikt större, eftersom fler besserwissriga nördar kan ta del av och korrigera texterna.

Nej, jag tycker verkligen inte ni behöver göra er besväret att koda en egen databas, när sådant tar många eoner i WRNU-tid :gremsmile: Kör på wikin - det går att integrera den på rollspel.nu i en handvändning - fast servern kanske inte behöver mer besvär än den redan har, så därför erbjuder jag mig att hosta. Är det något jag lärt mig i idella projekt är att på varje besvär/klick/väntetid så förlorar man 90% av potentiella medhjälpare. En wiki är (nästan) så enkelt det kan bli. En databas där man skickar in förslag, som läses av ett par hårt, utarbetade redaktörer och sedan postas inom en månad är inte så enkelt det kan bli.

/RD - vurmar för wiki

Jarre

Swordsman

Då måste jag fråga vad som ska skilja denna nya databas från Pen and Papers?

Den är omfattande och nästan så lik IMDb man kan komma för rollspelböcker. Visst, den saknar svenska böcker mer eller mindre, men detta är väl en detalj i frågan.

Jag kan på rak arm komma på två andra rollspelsdatabaser, som ger liknande information, An Encyclopedia of Role-Playing Games (Eller "Big Ass List") och Rollspelsguiden. Den första lider lite av databas-genom-redaktion-syndromet, den andra av liten uppslutning, trots redigeringsmöjligheter. Det vore således logiskt att låta en informationssamling om rollspel via wrnu använda wiki som format, så jag håller nog med RipperDoc i hans idé.

Troberg

Sinister eater

Kör på wikin - det går att integrera den på rollspel.nu i en handvändning
Var inte så säker på det. Det var rätt struligt att integrera PmWiki med UBB för mig på RPG Lab, och jag är fortfarande inte riktigt nöjd med resultatet. Med andra ord, om någon har en bättre PmWiki/UBB-integration så är jag intresserad...

fast servern kanske inte behöver mer besvär än den redan har, så därför erbjuder jag mig att hosta.
Jag kan också hosta (jag har dessutom en halsinfektion, så jag kan hosta på två sätt).

Är det något jag lärt mig i idella projekt är att på varje besvär/klick/väntetid så förlorar man 90% av potentiella medhjälpare. En wiki är (nästan) så enkelt det kan bli. En databas där man skickar in förslag, som läses av ett par hårt, utarbetade redaktörer och sedan postas inom en månad är inte så enkelt det kan bli.
Instämmer till 100%.

Sodivra

Champion
Det finns ju en rollspelsgrupp på Wikipedia med projekt att skriva om alla rollspel. Typ. Jag skulle hellre hoppa på den, istället för att splittra arbetet.

Är jag i minoritet?

Troberg

Sinister eater
Det finns ju en rollspelsgrupp på Wikipedia med projekt att skriva om alla rollspel. Typ. Jag skulle hellre hoppa på den, istället för att splittra arbetet.
Det beror på inriktningen. Wikipedia är ett uppslagsverk, med de begränsningar det innebär. Vill man dokumentera sådant som att borgmästaren i Hindenburg i MutantUA heter X och är på det här sättet, då har man lämnat wikipedia. Om man dessutom vill lämna öppet för utbyggnad av världen (tex någon lägger till en ny bar i Hindenburg), då har man gjort något som är totalt fi dong i wikipedia.

Jag skulle gärna se ett sådant projekt som ett sätt att skapa en levande, växande värld. Naturligtvis kan man införa en märkning på vad som är officiell kanon och vad som är skapat av fans, men det ska finnas utrymme för att göra tillägg.

Johan K

Gammal & dryg
Jag tycker att det är ett alldelses utmärkt initiativ. Så för m,in del så får du gjärna dra igång en wiki.
Ska bara få tummen ur & lära mig hur man använder en wiki åxå... :gremtongue:

Jonas Ferry

Swordsman
Medhåll, och Wikipediasnack

Jag håller med, RipperDoc pratar om något mer än bara uppslagsdelen. Däremot vill jag göra lite reklam för Wikiprojektet Arvid pratar om: WikiProject on Role-playing Games. Där försöker vi utöka Wikipedias täckning av rollspel och dess terminologi, och det är fritt att komma och hjälpa till.

Jag har startat kategorin Swedish role-playing games som tyvärr är ganska gles, så om någon vill peta in information om några sköna svenska rollspel är det bara att sätta igång och fylla kategorin. Det räcker med en stub-artikel för att andra ska ha något att bygga vidare på.

Troberg

Sinister eater
Ska bara få tummen ur & lära mig hur man använder en wiki åxå...
Det är bara att testa här. Den återställs vid midnatt, så det är bara att klanta dig tills du tröttnar och ingen större skada är skedd.

Sedan kan du prova på riktigt i resten av wikin.

Bra va?

EchonCique

Hero
Öh nej?

Det kommer kräva alldeles för mycket tid att strukturera upp och hålla ordning på. Framförallt om man vill ha kvalite på innehållet i wikin.

Det är således inte bara att installera på fem minuter och så är det klart, långtifrån det. Om du sedan skall integrera måste du koda om wikin delvis och det du skall integrera den till. Och ja. Jag har gjort detta två gånger om och det var inte gjort i en handvändning.

Så nej. Jag tror ditt förslag faller på det gamla vanliga i att det låter ballt men att ingen orkar göra något när det väl är igång.

Men lycka till om du ändå väljer att köra igång.

Och Yassilus tanke som han drog upp var faktiskt något liknande där användare skall få fylla i data och ändra och ha sig. Bara att det är mer styrt från början.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Öh jomenvisst!

Det finns alltid en skeptiker, och det är bra. Vi två brukar per definition ha olika åsikter om datorrelaterade saker, och säkert annat också för den delen :gremgrin:, men då känner man sig som hemma.

Min idé var inte helt tagen ur luften - jag lärde mig något av INKA trots allt (jag var ju (nästan) först in och först ut ur det projektet, så att säga). Noirkommer att ha en wiki, och den är integrerad och klar i skrivande stund (om än inte publik). Ja, nu är ju "integrerad" inte antingen eller, men den delar åtminstone login. Det var inte trivialt, men det är görbart och lätt att replikera. Så ja, det går att göra på kort tid, men sitt inte med stoppuret och vänta bara.

Anledningen att jag sade just fem minuter, eller vad jag sade, har dock att göra med att integration med WRNU inte på något sätt är ett måste. Wikin skulle nog stå alldeles utmärkt på egna ben, såtillvida att dess existens görs tillkänna på WRNU och annorstädes. Att dela login med WRNU är kanske inte ens önskvärt - och att lägga till en UBB-kod är trots allt inte förenat med stora problem. Så du har förmodligen rätt i att det är mycket besvär att integrera MediaWiki tätt med rollspel.nu, men det har jag inte för avsikt att göra heller - det kostar mer än det är värt.

Hela vitsen med wikin är tänkt att gagna WRNU och resten av rollspelssverige, så även om jag föreslår er, av tidsbesparingsskäl, att inte göra en egen databasmotor för rollspelsinfo så stödjer jag er. Jag är säker på att en sådan databas skulle länkas friskt från en eventuell wiki, så det råder väl ingen konkurrenssituation?

/RD

ripperdoc

Myrmidon
Som Troberg och Jonas skriver - wikin jag syftade på skulle inte framförallt vara korta artiklar om rollspel och vad de handlar om, utan mer om deras spelvärldar. Det är som att ta alla Pers, Kalles och Olles personliga rollspelssidor där, vispa samman med spelmakares officiella material och slänga upp på en wiki. Alla fiktiva världar samlade på ett överskådligt ställe, om jag får tillåta mig att låta lite visionär (vilket hör till ideella projekt men som ni givetvis ska ignorera som struntprat eftersom visioner är till för att inte uppfyllas :gremwink: ).

Wikipedia är numer ganska strikta med vilken info de tar in - det ska vara källbaserat, objektivt, nyhetsvärdigt och allt vad det är. Dagarna är förbi där man kan skriva en sida om sin katt. Så jag är helt för kortfattad rollspelsinfo på Wikipedia, men rollspelswikin skulle vara något annorlunda. Om det finns folk som är intresserade förstås?

/RD

EchonCique

Hero
Du läste inte vad jag skrev?

Jag är inte skeptisk till wikis i allmänhet eller hur man skall göra det integrerat med Rollspel.nu. Jag är skeptisk till att göra det på det sättet du beskriver, plus att det inte är så lätt som du skriver.

Om du utelämnar Rollspel.nu ur ekvationen blir det ett fem minuters jobb ja. Men vill du stoppa in Rollspel.nu i det hela blir det oändligt mycket mer aspekter att ta hänsyn till och i nuläget tror jag inte du kan ana hur mycket vi har på vår lista över saker att göra på nästa version.

Och du missade nog att jag redan gjort detta arbete två gånger själv med andra webbplatser. Det tar inte fem minuter. Inte ens för världens bästa kodare som går på droger för att kunna göra saker snabbare.

Det finns långt större vinster med en egenkodad RPGDB än en wiki, men därmed inte sagt att en wiki för den skull blir onödig. Man kan ha både ock utan att de inkräktar på varandras område. Och om du gjort din hemläxa, vet du att man enkelt kan mixa data ur dessa båda komponenter på alla webbsidor på webbplatsen. Det är denna samverkan som är intressant, att ha separata system som inte är ihoplänkade är inte intressant ur min synvinkel.

Om du vill göra en rollspelswiki utan koppling till Rollspel.nu finns det inget som hindrar dig. Om du vill göra en rollspelswiki med koppling till Rollspel.nu finns det en massa saker som måste gås igenom först. Det summerar det hela ganska fint.

Dessutom skulle jag inte välja MediaWiki som min wiki då den saknar en del saker jag vill se i en Wiki.

Och går du till mitt rollspelsprojekts hemsida så kan du själv se hur man integrerar en wiki med ett annat system samtidigt som man behåller ett unisont utseende och funktionalitet. Plus att den är integrerad med data från andra systemet så att båda kan visas samtidigt på alla sidor. Detta tog lite mer än fem minuter att koda. :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Så slog det mig - varför finns det ingen dylik encyklopedi för rollspel?"

Varför finns det så få bra rollspelssidor överhuvudtaget? Jag kan inget om de tekniska bitarna, men bara för att det blir ännu enklare att samla material så kommer inte folk att börja skriva artiklar. Hur svårt är det att starta en hemsida med rollspelsprylar liksom? Problemen uppstår när man ska hålla den levande och flytande, det är aldrig någon brist på ideér eller uppstarter. Det här är säkert en bra idé om du förväntar dig att kunna genomföra den mer eller mindre själv.

ripperdoc

Myrmidon
Problemen uppstår när man ska hålla den levande och flytande, det är aldrig någon brist på ideér eller uppstarter. Det här är säkert en bra idé om du förväntar dig att kunna genomföra den mer eller mindre själv.
Givetvis, vilket gör en wiki bra, eftersom all information är samlad på samma ställe. Bosses Rollspelssida är inte lätt att hitta på nätet, och Bosse glömmer lätt bort sin sida om han inte får någon respons på den. Om Bosse däremot lägger sina artiklar på en wiki kommer snart en pedantisk jävel och kategoriserar artikeln, ändrar stavfel, lägger till något eget påhitt och Bosse triggas sålunda att göra något själv (om inte annat reverta tillbaka på sina artiklar :gremsmile: ).

Wikipedia är oerhört levande, även i de mer obskyra hörnen av den. En rollspelswiki skulle förstås inte vara i närheten av den aktiviteten, men Krille har ju redan ett exempel i Neowikin, som inledningsvis var väldigt aktiv och nu, som jag förstår det, ändå lever vidare i lagom takt.

Vitsen att jag skrev min idé här var förstås för att det behövs en drös folk som gillar idén och gillar wikis för att projektet ska funka. Jag ska inte själv underhålla wikin, jag bidrar med idén, tekniken, lite administration och viljan. Som tur vad har åtminstone några visat intresse för idén, so far.

/RipperDoc

Troberg

Sinister eater
Re: Du läste inte vad jag skrev?

Och du missade nog att jag redan gjort detta arbete två gånger själv med andra webbplatser. Det tar inte fem minuter. Inte ens för världens bästa kodare som går på droger för att kunna göra saker snabbare.
Integration är ett väldigt underskattat kapitel när det gäller resursåtgång. Alltför ofta ser man som programutvecklare en trend att lösa problem genom att hänga på någon ny produkt, vilket nästan aldrig lönar sig.

Dessutom skulle jag inte välja MediaWiki som min wiki då den saknar en del saker jag vill se i en Wiki.
Håller med. Jag föredrar PmWiki, vilket var anledningen till att jag valde den framför MediaWiki. Så länge man inte ska bygga ett nytt wikipedia eller något av samma storlek så är den onödig.

Och går du till mitt rollspelsprojekts hemsida så kan du själv se hur man integrerar en wiki med ett annat system samtidigt som man behåller ett unisont utseende och funktionalitet.
Länk?

Om du vill göra en rollspelswiki utan koppling till Rollspel.nu finns det inget som hindrar dig. Om du vill göra en rollspelswiki med koppling till Rollspel.nu finns det en massa saker som måste gås igenom först. Det summerar det hela ganska fint.
Beroende på vilken koppling det handlar om (dvs omfattningen) så är RPG Lab också intresserat av ett samarbete där.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag ska inte själv underhålla wikin, jag bidrar med idén, tekniken, lite administration och viljan."

Min poäng var ju att det inte var de tekniska svårigheterna som var det stora problemet. Nu låter det som om du är på väg att göra ungefär samma misstag som många andra hoppfulla kreatörer. Bara för att du erbjuder världen en tom målarduk så kan du inte förvänta dig att någon annan ska fylla den. Om du verkligen vill att det här projektet genomförs så får du vara beredd på att även lägga ner arbete på textskrivandet.

"Som tur vad har åtminstone några visat intresse för idén, so far."

Att någon visar intresse på internet betyder väldigt lite när det kommer till kritan. Det finns väl ingen här som tycker att din idé är dålig, men det betyder inte att de genast kommer att rusa iväg och skriva saker åt dig.

Kontentan är att du ska strunta i vad andra tycker eftersom det mestadels kommer att vilseleda dig. Vill du att det här ska funka så får du vara beredd att göra det mesta av arbetet även när det gäller skrivandet. Har du tur så kan du kanske värva en liten skara pålitliga personer ur din bekantskapskrets som hjälper dig och efterhand som projektet växer så kommer säkert andra också att bidra. Men ideér är inte självgående oavsett hur bra de är.