Nekromanti Deprimerande siffror

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nu har Ken Hite tittat på lite siffror igen. För rollspelstillverkarna i stort är det deprimerande siffror. Även om vissa har en stor marknadsandel, verkar den totala marknaden ha minskat rejält.

Läs mer här, och ta allt med en rejäl grabbnäve salt, ta i trä och allt sånt. Siffrorna är väldigt ovetenskapligt sammanställda, men är i alla fall siffror.

But Who Would Get Pie, If Pie There Were?
And now that we've done all that skull sweat for the market as a whole, we once more ignore 93 to 96 percent of it, and concentrate on the RPG market, such as it is. Normally, we can at least assume that the top five companies in the C&GR RPG sales derby are roughly identical to the top five companies in actual RPG sales, but that presumption gets harder and harder to justify outside the perennial Big Two. This is likely a result of the drastically shrunken market - the statistical variation in C&GR surveys is now probably greater, in some cases, than the actual results. In other words, if we have a 5% margin of error in the survey (a laughably small assumption), we can no longer trust any market share numbers below 5%, because they are now damped out in statistical noise. With that said, Wizards of the Coast is incontrovertibly the number one in the segment, as always; C&GR chalks up 53% of the core hobby RPG market to the home of Dungeons & Dragons, (up from last year's reported 43%) which still chugs along despite a 35% drop in C&GR-reported sales numbers. White Wolf is still number two with 19% of the market (down a touch from last year's 22%), although their sales curve is, if anything, even worse than D&D -- C&GR reports monthly World of Darkness sales down 61% over 2004!

All else is noise. C&GR puts FanPro at number three, with 3.66% of the market (around what they ascribed to it last year); with no ShadowRun 4th releases except the core book, ICv2 says the game "died a dog's death" in 2005 and leaves it out of contention. ICv2 gives third place to Warhammer Fantasy Roleplay and fourth to Green Ronin releases in general; C&GR lists Green Ronin as fifth, and gives them 2.5% of the market. However, the C&GR survey lists WFRP as a "Black Industries" product, not a Green Ronin one - if you combine them, I feel secure in giving Green Ronin a unified third place crown, and something in the neighborhood of 3.5% of the market. (I think FanPro is closer to fifth or sixth.) Fourth place in C&GR terms is Steve Jackson Games, with less than 3% of the market (down from their GURPS Fourth Edition-driven third place, 5% market share ranking in 2004); likely looking at the relatively thin releases for GURPS, the game gets only as high as seventh place in the ICv2 rankings. ICv2 charts Mongoose at fifth and Margaret Weis Productions' Serenity RPG at sixth place; C&GR lists a more believable Palladium at sixth and a little over two percent of the market. (ICv2 lists Rifts at tenth place.) For my money, it's not likely that there's much daylight between Steve Jackson, Palladium, Mongoose, and FanPro in the generic "fourth place" slot around 2%, and I'd toss Hero, Troll Lord, Privateer, Goodman Games, Margaret Weis, and AEG down around the "fifth place slot" and 1% or so each. With AEG seemingly out of the running in RPGs for a while, I'd say Green Ronin is probably the new third place holder as long as they can keep riding the Black Library, unless Steve Jackson or Palladium come roaring back.
Länken är här:

http://www.gamingreport.com/modules.php?...e&artid=186

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Visst

Om inte jag gör det, vet jag inte vem som ska göra det.

Jag har i dagsläget inga aktuella siffror att gå ut med, men jag tror på något sätt att listan i storleksordning är som följer:

1. Drakar och Demoner
2. Eon
3. Götterdämmerung
4. Mutant
5. Western
6. Neotech
7. Västmark och resten

DoD och Eon dominerar. En bit efter kommer plats 3 och 4. En bit efter dem kommer plats 5 och 6. Sedan kommer resten ytterligare längre ner.

Jag tror att DoD har cirka 1/3, Eon cirka 1/3, och resten delar på 1/3.

Gissningar, med viss grund i erfarenhet. Har säkert glömt nått stort och viktigt svenskt rollspel, men gissningar av detta slag brukar ju få någon att gå in och rätta mig, och det är egentligen det som är förhoppningen här.

Jämfört med den amerikanska marknaden, är den svenska mycket mindre, men också på något konstigt sätt mer hälsosam. För de som inte har det som jobb alltså. Vilket är kanske ... två. Typ.

/M

Hunk

Hero
Re: Visst

Min bedömning, utifrån försäljning i en enda spelbutik, är att det bara är Eon och Mutant som har någon försäljning värd att tala om för tillfället. Drakar och Demoner kommer dock säkert att ta förstaplatsen efter påskhelgen då den nya boxen släpps. Magnus lista är nog tämligen korrekt, men jag tror definitivt att Mutant ligger före Götter i normalförsäljning (d.v.s. rensat för den månad grundböckerna släpptes). Min spådom för rollspelsåret 2006 ser ut så här:

1. Drakar och Demoner
2. Eon
3. Mutant
(stort mellanrum)
4. Götterdämmerung
(stort mellanrum)
5. Övriga

Chans att få en egen plats på listan har Skymningshem, Corolis (om det släpps i år) och Western (om det släpps en nyutgåva i år).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hmmmmm

Där har jag ingen idé alls. Jag har ingen aning om hur mycket/lite utrikiska spel säljer i Sverige. I det stora hela har alltid Drakar och Demoner, samt senare Eon och sedan DoD igen, varit ryggraden i den svenska rollspelsförsäljningen.

/M

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Hmmmmm

Rent spontant skulle jag gissa på att Vampire och D&D är hyfsat stora och hamnar nog på en 3-4 plats. Vilket av dem som är störst kan ju diskuteras.

Detta är dock rena gissningar från min sida.

/Ulfgeir

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Shit, förresten, tredjeplatsen förvånar mig

Inte för att boken skulle vara kass, utan för att den kom ut för länge, länge sedan. En modern svensk rollspelsklassiker, med andra ord.

/M

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Shit, förresten, tredjeplatsen förvånar mig

Jag skulle tro att det är det rejält sänkta prisets förtjänst. De rear väl ut de gamla DoD-böckerna, och folk fattar väl att en monsterbok är rätt bra att ha även till de nya reglerna. :gremsmile: (Inte lika bra som en ren världsbok, men mycket bättre än regelböcker. Och så är ju Jorges så mysig.)

/Dimfrost

Hunk

Hero
Re: Hmmmmm

Lägg till Warhammer FRP och Call of Cthulhu, så har du nog de fyra utrikiska system som säljer hyfsat. Min känsla är dessutom att WoD är lite på nedgång även i Sverige. Jag tror också att Rune Quest kommer att kvala in på Top 5 i Sverige när det släpps, såvida inte Mongoose lyckas sabba spelet fullständigt.

Mitt siande angående utländska system 2006 är därmed följande:

1. Dungeons & Dragons
2. Warhammer FRP
3. World of Darkness
4. Rune Quest
5. Call of Cthulhu

Under perioden 25 februari-31 mars har försäljningen uppdelad per system sett ut ungefär så här i min butik:

1. Mutant
2. Eon
3. Call of Cthulhu
4. Warhammer FRP
5. Dungeons & Dragons/D20

Ordningen bygger inte på någon riktig statistik, utan mer på känsla... Försäljningen har påverkats rätt kraftigt av att Thalamur och Tatters of the King har släppts nyligen till Eon och CoC.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Någon som vågar uppskatta läget i Sverige?

Ett tips när man citerar med [citat]-taggen är att infoga <p>-taggen mellan alla stycken, annars blir det rätt kompakt.

För mer info kring vad som är populärast i Sverige så se detta: http://www.sfbokhandeln.se/div/rpgtopp.asp

/Han gör ett uttömmande inlägg

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: SF-bokhandelns topplista ...

Fast så sent som i februari toppades listan av Eon III-boxen (som legat etta i flera månader).

Listor av denna typ blir dessutom lätt missvisande eftersom så gott som alla produkter säljer bäst den första månaden. För att inte tala om att denna lista bara representerar två butiker i hela Sverige.

DoD6-prylarna klättrade för övrigt åtskilliga pinnhål i och med den avsevärda prissänkning som åtföljde tillkännagivandet av DoDT.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Citat

Ett tips när man citerar med </font><blockquote><font class="small">Citat:</font><hr />
-taggen är att infoga

-taggen mellan alla stycken, annars blir det rätt kompakt.
Kanske det men nu hade ursprungstexten bara två stycken. :gremlaugh:

/M

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Men varför går spelförlag i konkurs? Dåliga försäljningssiffror? Brist på visioner? Nedladdning från internet? Nej, John Wick har svaret. Det är den vita demonen, kokainet, som får spelförlagen att falla ihop som korthus:

"The details of Jared's legal problems stem from the fact that this industry is filled with back-stabbing pricks who will cut your throat for a nickel. You know why? Because most of the asshats in this industry--the ones who really run the show--are cokeheads. That's right: cokeheads.

Wanna know why game companies go out of business? Not because they're run by gamers and not businessmen (although that's partly true), and it's not because gamers are notoriously cheap bastards (although that's also partly true), but because most game companies are run by cocaine addicts who need their next fix.

I know this. Don't ask me how I know this. Slander is a bad, bad wrap.
"

(Hela denna tirad kan läsas en bit ner på den här sidan. Jag hävdar mig inte förstå exakt vad som menas, men klart är i alla fall att spelindustrin drivs av kokainberoende skithögar utan kreativitet. Åh, och D&D är dåligt.)

Eksem

Champion
Bra publicity stunt faktiskt. Fast det blev lite over the top va? Haha, men smart i vilket fall.

walium

Ganska töntig, faktiskt
John Wick är en balanserad människa

Och nu verkar han dessutom ha blivit bannad! Så oerhört chockerande. :gremshocked:
Om vi inte passar oss så kanske han kommer hit istället.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: John Wick är en balanserad människa

Nu var det visserligen en del av ett aprilskämt, vilket visserligen gjorde en hel del människor upprörda. Men det är ändå en god förklaring. När du undrar över vad som hände med Target, Lancelot, Cell... tänk bara på kokainet.

Big Marco

Läskig

När du undrar över vad som hände med Target, Lancelot, Cell...

Du får väl fråga Blixten och Rosen och se om du får några coola skandaler som svar?

"Ereb, ja för fan! Vi drog i oss maja och kastade dart på olika adjektiv som skulle finnas i varje land. Sedan döpte vi ärkeskurken efter en praktikant!" Vänta nu här... ,-)

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Nu var det visserligen en del av ett aprilskämt, vilket visserligen gjorde en hel del människor upprörda."

Fast John Wick är ju faktiskt så knäpp så att han skulle kunna säga något sådant och mena det.