Recca said:
NEJ. Inte ett rollspel.
Descent är kul! Men i rollspel så tävlar inte spelledaren mot spelarna utan alla ska ha lika kul på samma villkor. I Descent så är spelledaren en ondskefull Overlord som ska försöka döda spelarnas karaktärer så snabbt och effektivt som möjligt. Det är jätteroligt att vara overlord och försöka döda spelarna, men det är verkligen inget rollspel.
Det här är en spännande reaktion, eftersom om Recca har rätt i det hon säger så spelar jag inte rollspel, tvärtemot vad jag själv trodde! När jag spelleder ser jag det som min uppgift att
inom reglernas gränser försöka ha ihjäl spelarnas rollpersoner. Vi spelar i fantasymiljö, och då löses många konflikter i spelet med våld, dvs. att rollpersonerna måste besegra monstret/skurken i strid.
Min roll som spelledare i sådana lägen är att "spela" monstren, och med hjälp av reglerna utgöra ett hinder för spelarnas framgång. Om jag då
inte försökte döda rollpersonerna så ser jag inte riktigt poängen med alla monster (och framför allt inte alla regler för strid).