Nekromanti Designdokument

Max Raven

T12-kultist
  • Fokus. Spelet bör(ska) ha ett mål. Vad är det spelet går ut på? Uppfyll detta. Resten är bonus.
  • Tydlig disposition. Kapitel, underkapitel. Sparas separat. Justeras.
  • Organisering. Texten ska, åtminstone i början, delas upp i separata kapitel i separata dokument för ökad överblick. Dessa, rollformulär och annat spelmaterial läggs i samma online-folder för enkel överblick och åtkomst (det senare främst för speltestare).
  • Tidsplanering. En viss mängd tid ska läggas regelbundet på arbetet. Rätt mycket tid går åt till att jag till exempel slösurfar, vilket är rent slöseri. Tror det är bra med något minimum på, typ, 10 minuter dagligen, så tröskeln är låg. Brukar sitta längre ändå.

Max Raven

T12-kultist
Re: Designfilosofi

Hm. Kanske något om att ha Parallella projekt.

Vilka designdokument har ni när ni gör era byggen?

God45

#PrayersForBahakan

•Fokus. Spelet bör(ska) ha ett mål. Vad är det spelet går ut på? Uppfyll detta. Resten är bonus.
Man kan ha flera mål tycker jag, att snöa in för mycket på ett enda spåe kan vara kontraproduktivt. Annars en bra ide.

•Tydlig disposition. Kapitel, underkapitel. Sparas separat. Justeras.
Absolut :gremsmile:

•Organisering. Texten ska, åtminstone i början, delas upp i separata kapitel i separata dokument för ökad överblick. Dessa, rollformulär och annat spelmaterial läggs i samma online-folder för enkel överblick och åtkomst (det senare främst för speltestare).
Låter bra :gremsmile:

•Tidsplanering. En viss mängd tid ska läggas regelbundet på arbetet. Rätt mycket tid går åt till att jag till exempel slösurfar, vilket är rent slöseri. Tror det är bra med något minimum på, typ, 10 minuter dagligen, så tröskeln är låg. Brukar sitta längre ändå.
Jag föredrar att skriva saker i frenetiska rusher av inspiration. Men det här är en personlighets grej. Det finns berömda författare som kört på och rekomenderat flera olika och helt motsatta metoder att skriva på.

Max Raven

T12-kultist

Fokusbiten är jag nog mest osäker på. Fast jag tror det beror en del på hur bred ens målbeskrivning är.

När det gäller inspirationsrushen - jag har varit där. Får inte nog skrivet på den tiden (runt 1-2 veckor, i regel), dock, och jag har inte haft någon egentlig skrivkrämpa. Skriver jag normalt så blir en del texter bättre och andra sämre. Dåliga texter kan man förbättra, men prioriteringen för min del tycker jag bör vara att ha dem skrivna.

Inspiration är delvis anledningen till att jag funderade kring att ha parallellprojekt. Att skriva håller hantverket i form och det blir större chans att man får motivation och skriver på sitt projekt, tänker jag. Kan ha fel här.

God45

#PrayersForBahakan

Max Raven said:
Fokusbiten är jag nog mest osäker på. Fast jag tror det beror en del på hur bred ens målbeskrivning är.

När det gäller inspirationsrushen - jag har varit där. Får inte nog skrivet på den tiden (runt 1-2 veckor, i regel), dock, och jag har inte haft någon egentlig skrivkrämpa. Skriver jag normalt så blir en del texter bättre och andra sämre. Dåliga texter kan man förbättra, men prioriteringen för min del tycker jag bör vara att ha dem skrivna.

Inspiration är delvis anledningen till att jag funderade kring att ha parallellprojekt. Att skriva håller hantverket i form och det blir större chans att man får motivation och skriver på sitt projekt, tänker jag. Kan ha fel här.
Testa att ha några små projekt emelanåt sammtidig som du jobbar på det stora. Ta en paus från det ibland och skriv ett snabb rollspel på en dag eller så :gremsmile:

Ditt stora projekt nu är sci-fi så ta en dag och skriv ett fantasy spel eller något när du börjar bi trött på rymd grejerna.

Arfert

Facit

Max Raven said:
Hm. Kanske något om att ha Parallella projekt.

Vilka designdokument har ni när ni gör era byggen?
Inga alls. Jag bara skriver.

Möjligen så skriver jag en lista över vilka kapitel som ska finnas och kort vad de ska innehålla. Och deras inbördes ordning.

Planerar jag för mycket så blir inget gjort. Jag tvingar mig själv att skriva nåt varje dag bara.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Såhär gör jag med layout:
- Skapar mallar i InDesign. Dels sidmallar med bårder och sådant, dels stilmallar för rubriker, brödtext, citatblock, tabeller, etc.
- Ser till så att jag har ett workflow i bakgrunden som gör att jag så enkelt som möjligt kan få in texten från programmet jag skriver i till InDesign.

Här har jag förälskat mig i formatet InDesign Tagged Text, som InDesign kan importera plättlätt. Dessutom är det ett väldigt enkelt format, så det är inte svårt att skriva verktyg som förvandlar andra format till det. Hittills har jag byggt ett plugin till wikimotorn DokuWiki, och ett separat program som förvandlar från docx.

Och när jag väl ska layouta blir det väldigt lite krångel, eftersom alla mina mallar redan är färdiga. File->Place, välja textfilen, hålla nere shift, klicka övre vänstra hörnet på första sidan. Vips så har det automagiskt skapats en massa sidor. Har jag döpt mina stilmallar korrekt behöver jag nästan inte göra något mer, utöver "finlir" och att lägga in bilder.

Men, det är väl mina två huvudpunkter när det gäller layoutdelen. Sedan finns det såklart en uppsjö småtips om hur man kan arbeta i själva layoutprogrammet, med stödlinjer och formatmallar och marginaler och grejer. Men det hör inte riktigt hit känner jag =)

EDIT: I övrigt tycker jag om dina punkter, framför allt när det gäller struktur och planering. Jag har sällan problem med "skrivkramp" utan när jag väl sätter mig så funkar det - förutsatt att jag har en ordentlig struktur. Så snart jag har hyfsad koll på hur jag vill ha spelet börjar jag göra hierarkiska listor över rubriker, underrubriker, och stödord för innehållet.