Såhär gör jag med layout:
- Skapar mallar i InDesign. Dels sidmallar med bårder och sådant, dels stilmallar för rubriker, brödtext, citatblock, tabeller, etc.
- Ser till så att jag har ett workflow i bakgrunden som gör att jag så enkelt som möjligt kan få in texten från programmet jag skriver i till InDesign.
Här har jag förälskat mig i formatet InDesign Tagged Text, som InDesign kan importera plättlätt. Dessutom är det ett väldigt enkelt format, så det är inte svårt att skriva verktyg som förvandlar andra format till det. Hittills har jag byggt ett plugin till wikimotorn DokuWiki, och ett separat program som förvandlar från docx.
Och när jag väl ska layouta blir det väldigt lite krångel, eftersom alla mina mallar redan är färdiga. File->Place, välja textfilen, hålla nere shift, klicka övre vänstra hörnet på första sidan. Vips så har det automagiskt skapats en massa sidor. Har jag döpt mina stilmallar korrekt behöver jag nästan inte göra något mer, utöver "finlir" och att lägga in bilder.
Men, det är väl mina två huvudpunkter när det gäller layoutdelen. Sedan finns det såklart en uppsjö småtips om hur man kan arbeta i själva layoutprogrammet, med stödlinjer och formatmallar och marginaler och grejer. Men det hör inte riktigt hit känner jag =)
EDIT: I övrigt tycker jag om dina punkter, framför allt när det gäller struktur och planering. Jag har sällan problem med "skrivkramp" utan när jag väl sätter mig så funkar det - förutsatt att jag har en ordentlig struktur. Så snart jag har hyfsad koll på hur jag vill ha spelet börjar jag göra hierarkiska listor över rubriker, underrubriker, och stödord för innehållet.