Eftersom jag så sällan spelar rollspel numera utan mest läser dem, så vet jag inte hur relevanta mina designfrustrationer är, om vi talar frustrationer i allmänhet.
Men jag blir frustrerad när någon som har en licens till ett IP som jag är intresserad av gör ett, i mina ögon, mediokert spel där varken spelvärld eller regelsystem eller spelledartekniker är speciellt bra genomförda eller passar materialet. Ligans spel är väl OK, åtminstone hyfsat väldesignade även om meta-mekanikerna gör dem mindre intressanta för mig. Men jag tänker på t.ex. Transformers, Stargate och Terminator… Jag har också hört att Avatar inte är superbra, och visst läste jag något om ett kasst utfört Dark Soul-spel? Att just IP-licens kombineras med obra speldesign frustrerar mig nog nästan mer än bara obra speldesign.
Min huvudsakliga designfrustration är däremot, till ingens överraskning, att många (trad)spelmakare i mina ögon lägger för mycket tid och energi på att designa regelsystem och för lite på att designa SL-tekniker. "Hur man faktiskt gör när man spelleder" och "hur man designar ett välstrukturerat äventyr som är roligt att spela" är ju i mina ögon betydligt viktigare grejer, och dessutom mycket svårare, än "hur läker man en skada" eller "hur exakt ska man sköta brottning egentligen". Ändå spenderas sida upp och sina ner med grapplingregler och fallskada och gifteffekter, medan man på sin höjd ägnar 1-2 sidor åt att ge några äventyrsfrön och en översikt över dramatiska kurvan.
Men jag blir frustrerad när någon som har en licens till ett IP som jag är intresserad av gör ett, i mina ögon, mediokert spel där varken spelvärld eller regelsystem eller spelledartekniker är speciellt bra genomförda eller passar materialet. Ligans spel är väl OK, åtminstone hyfsat väldesignade även om meta-mekanikerna gör dem mindre intressanta för mig. Men jag tänker på t.ex. Transformers, Stargate och Terminator… Jag har också hört att Avatar inte är superbra, och visst läste jag något om ett kasst utfört Dark Soul-spel? Att just IP-licens kombineras med obra speldesign frustrerar mig nog nästan mer än bara obra speldesign.
Min huvudsakliga designfrustration är däremot, till ingens överraskning, att många (trad)spelmakare i mina ögon lägger för mycket tid och energi på att designa regelsystem och för lite på att designa SL-tekniker. "Hur man faktiskt gör när man spelleder" och "hur man designar ett välstrukturerat äventyr som är roligt att spela" är ju i mina ögon betydligt viktigare grejer, och dessutom mycket svårare, än "hur läker man en skada" eller "hur exakt ska man sköta brottning egentligen". Ändå spenderas sida upp och sina ner med grapplingregler och fallskada och gifteffekter, medan man på sin höjd ägnar 1-2 sidor åt att ge några äventyrsfrön och en översikt över dramatiska kurvan.