Dimfrost
Special Circumstances
T12-systemet
Okej, det här är horribelt försenat, men jag skyller på utlandsvistelse.
Jag jobbar för tillfället med T12-systemet. Det är ett system jag har ordentligt klara mål för.
Systemet ska behandla huvudpersonerna i en berättelse, inte personer i en värld. Reglerna är berättelsens naturlagar, inte naturlagarna i spelvärlden. Endast det som är intressant i berättelsen har spelvärden.
Samtliga spelare ska uppmuntras att hitta på coola saker. Målet är att spealrna tillsammans ska skapa en berättelse som är så häftig (eller tragisk, spännande, actionfylld eller vad man nu eftersträvar) som möjligt. Därför ska spelledarmakten fördelas mellan spelarna. Man ska även kunna välja att spela helt utan spelledare.
Spelarna ska uppmuntras att ställa till med jävelskap för varandras huvudpersoner eftersom det är kul.
Eftersom alla hjälper till att skapa berättelsen ska förberedelsetiden inför ett spelmöte kunna hållas låg.
Grundmekanismen ska vara mycket snabb och smidig. I konflikter prioriteras snabbhet framför taktiska val. Utmaningen handlar om kreativt berättande, inte spelmässig taktik.
---
Systemet är tänkt att användas i diverse spel jag skriver i framtiden, men främst som spelsystem i spelgruppen när vi vill testa spel där vi inte trivs med originalsystemet. Det är så jag lär speltesta det.
(Jag vet att det här är rätt ofokuserat. Jag borde kunna åstadkomma något bättre, men det här är i alla fall en skiss på mina målsättningar.)
/Dimfrost
Okej, det här är horribelt försenat, men jag skyller på utlandsvistelse.
Jag jobbar för tillfället med T12-systemet. Det är ett system jag har ordentligt klara mål för.
Systemet ska behandla huvudpersonerna i en berättelse, inte personer i en värld. Reglerna är berättelsens naturlagar, inte naturlagarna i spelvärlden. Endast det som är intressant i berättelsen har spelvärden.
Samtliga spelare ska uppmuntras att hitta på coola saker. Målet är att spealrna tillsammans ska skapa en berättelse som är så häftig (eller tragisk, spännande, actionfylld eller vad man nu eftersträvar) som möjligt. Därför ska spelledarmakten fördelas mellan spelarna. Man ska även kunna välja att spela helt utan spelledare.
Spelarna ska uppmuntras att ställa till med jävelskap för varandras huvudpersoner eftersom det är kul.
Eftersom alla hjälper till att skapa berättelsen ska förberedelsetiden inför ett spelmöte kunna hållas låg.
Grundmekanismen ska vara mycket snabb och smidig. I konflikter prioriteras snabbhet framför taktiska val. Utmaningen handlar om kreativt berättande, inte spelmässig taktik.
---
Systemet är tänkt att användas i diverse spel jag skriver i framtiden, men främst som spelsystem i spelgruppen när vi vill testa spel där vi inte trivs med originalsystemet. Det är så jag lär speltesta det.
(Jag vet att det här är rätt ofokuserat. Jag borde kunna åstadkomma något bättre, men det här är i alla fall en skiss på mina målsättningar.)
/Dimfrost