Det är gratis att producera rollspel

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
Tar en ny tråd för att inte skräpa ned den andra.

Det är möjligt att jag tolkar dig fel, men jag håller inte med. I så fall är väl all kultur gratis att producera?

Daniel Ek, vd på Spotify, uttalade sig för några dagar sen och fick massiv kritik:

Artists and music fans from across the globe have hit back at Spotify’s CEO, after he claimed that “the cost of creating content” in today’s world is “close to zero”.

https://www.nme.com/news/music/musi...-of-creating-content-is-close-to-zero-3761004

Med sina $4.8 miljarder på banken är hans uttalande extremt provocerande, när många musiker knappt tjänar kaffepengar på Spotify.

Det är alldeles för lätt att nedvärdera kulturproduktion, även bland oss som producerar material. Att skapa är aldrig gratis även om de fysiska produktionskostnaderna är små. Varken idéer, kunskap, hantverksskicklighet eller nedlagd tid är gratis, oavsett vad man skapar.
Jag har skrivit massor av rollspel, och de enda pengar jag spenderat på det har varit för att beställa tryckexemplar från Lulu, men inte alla mina rollspel trycks som böcker. Visst, jag har använt dator för att skriva ned spelen, men jag hade haft en dator i alla fall, så jag räknar inte det som en kostnad. Mina idéer, min hantverksskicklighet och min nedlagda tid är också gratis. Visst, jag har spenderat lite pengar på att köpa rollspel, men jag hade inte behövt göra det. De flesta spel jag spelar är gratis, och jag har en ganska hög tröskel för att behöva betala för ett rollspel, eftersom det finns så mycket bra som är gratis.

Det kostar såklart massor av pengar att anlita illustratörer och redaktör och korrläsare och skribenter och layoutare och att trycka upp en massa böcker på ett riktigt tryckeri och sälja dem ute i handeln. Inget av detta är nödvändigt för en rollspelsproducent att göra. Många gör det, de vill skapa vackra kvalitetsprodukter och de vill sälja många exemplar av dem. Att skapa kvalitetsprodukter, själva boken, kostar en massa pengar, men ett rollspel är inte boken, det är dess regler, kanske dess text, och att skriva text kostar inget om du har en dator, eller till och med papper och penna. Du kan till och med bara memorera reglerna och berätta dem för dina kompisar.

I min del av hobbyn är stora proffslayoutade böcker med snygga illustrationer ganska ovanliga. Jag är med på att många gillar den delen, produktdelen, både som producenter och konsumenter, men den är ingalunda essentiell för att producera rollspel. Många av de spel som spelas mest i Indierummet har regler på en dubbelsidig A4. En del finns inte ens nedskrivna, för de är i speltestfasen. De är fortfarande rollspel, och för mig och många jag känner konkurrerar de utan problem ut DoD23. Får jag välja mellan att spela DoD23 eller @Murmelgnus Glöd och trauma, som mest existerar som några paragrafer råtext, så väljer jag det senare varje gång. Det ger mig en bättre upplevelse runt spelbordet. Alla illustrationer och fyrfärgstryck och skribenter och redaktörer gör DoD23 till en bättre produkt, men de gör det inte till ett bättre spel.

Det är det jag menar med att rollspel är gratis att producera. Man kan välja att lägga ned en massa pengar på det, man kan välja att försöka livnära sig på det, till och med, men man måste inte. Man kan bara skriva sitt spel som några paragrafer råtext som man har i mobilen, och det spelet kan vara roligare än ett som producerats av ett av världens mest framgångsrika rollspelsföretag.

Det tycker jag är skitballt. Och man kan tycka att jag nedvärderar kulturproduktion, men jag älskar när rollspel är en gruppgrej. När jag bollar idéer med någon jag känner och skriver ett spel och så spelar vi det, och sedan spelar vi ett spel som min kompis har gjort. Och detsamma kan man göra med musik, om man har det som hobby. Man måste inte lyssna på Spotify. Man kan dra ihop några kompisar och jamma tillsammans, skriva några låtar, träffa andra musikentusiaster och byta låtar och idéer med varandra. Musik tenderar inte att vara så, utan det tenderar att skapas av musiker och skivbolag och sedan konsumeras av folk som aldrig träffat dessa musiker. Rollspel är också ofta på det viset. Men det behöver inte vara det, och åtminstone i min bekantskap så spelar jag nästan bara spel skrivna av mig själv eller folk som jag har träffat, bytt idéer med, spelat tillsammans med. Vi jammar tillsammans och skapar och spelar varandras musik och det är gratis och det är fantastiskt.

Rollspel måste inte vara så. Men det kan vara så.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,223
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det tycker jag är skitballt. Och man kan tycka att jag nedvärderar kulturproduktion
Passus. Allt kulturutövande kan vara gratis att utföra (eller väldigt billigt). Men det är inte detsamma som att man kan få någon att uföra kulturella tjänster åt en. Men som jag förstår så är det inte vad du @Genesis säger, men många (!?) har svårt att förstå.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,387
Location
Örebro
Gratis sett till hur mycket pengar, absolut. Men det är en väldigt förenklad syn på kostnad och ekonomi. Tid är en faktor som i sig själv ses som ett pris.

Med det sagt förstår jag din tanke, men du räknar bort en hel del från kostnadsfrågan utöver pengar i den tanke du presenterar.
 

Vimes

Spenderar tid på Casino Svensk
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,079
Tid är en faktor som i sig själv ses som ett pris.
Om man gör något på hobbybasis för att man tycker att det är roligt är det väl inte helt orimligt att mena att tiden man lägger på det inte är en kostnad?

Och, om man nu ser tiden som en kostnad, ligger man då i badkaret och tänker "fan, det här är mysigt och något jag vill göra, men jag blir stressad över att det kostar mig 600 kronor i timmen [eller vad man nu tänker sig att ens tid är värd]"?

Är kostnaden för ett fyra timmars spelmöte med fem personer 20 arbetstimmar?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,161
Location
Rissne
Det är såklart olika perspektiv. Å ena sidan kostar det ingenting i rena produktionskostnader, om man inte absolut vill, att rollspelsskapa.

Å andra sidan finns såklart en opportunity cost. Jag har lagt ner en hel del tid på att bli någorlunda duglig på InDesign. Det är en förmåga jag i princip bara har användning av när jag gör mina rollspel; jag tjänar inga pengar på det. Snarare har jag ju förlorat pengar på nästan alla spel jag skrivit, eftersom jag ju är en av de som betalar för grejer för att jag vill ha snygga produkter.

Men – den där tiden jag lagt ner på InDesign hade jag såklart kunnat lägga på något som jag kunnat tjäna pengar på. Nu vet jag inte riktigt vad, men åt oss t.ex. säga att jag kunnat lägga tiden på att bli jättebra på att handla med aktier. Då hade jag kunnat gå plus! Jag hade också kunnat förkovra mig inom de ämnen jag undervisar i, och gjort mig mer anställningbar. Jag hade kunnat lägga mer tid i akademin, och blivit anställd som lektor för att få upp min lön. Och så vidare. Min tid är med andra ord inte gratis, utan jag har lagt tid på rollspelsproduktion och den tiden har ett värde.

Sedan bortser såklart det här resonemanget helt från det faktum att jag lärt mig InDesign för att jag tycker att det är roligt, och det ger mig mer upplevt värde än de kronor i plånboken jag kunnat få. Men "roligt" är ju också ett värde, såklart.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,740
Location
Göteborg
Många saker inom kulturområdet är i stort sett gratis. Att teckna ett blyertsporträtt, att spela upp en teaterföreställning i ett gathörn, att skriva en bok. Rent materiellt är det nästan gratis. Och det i sig är coolt. Skapar man saker tillsammans är det ännu coolare, som att spela i band eller spela rollspel.

Det tror jag vi allihop är överens om.

Men för en proffsmusiker, till exempel, finns andra kostnader än de materiella. Studielån efter 5 år på musikhögskolan, många många timmars övning, många många dåliga riff, idéer och låtar som behövde komponeras för att nå fram till de riktiga gulkornen. Om någon då säger att det i stort sett är gratis att spela musik - det räcker ju med en gammal gitarr - så känns det inte rätt.

Men vi pratar kanske om varandra?
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Tid är pengar är ju uttrycket.
Men jag tycker inte om det, för det reducerar mig till en maskin som skapar "Content".
Att skapa är en belöning i sig, iallfall för mig, och jag är helt med på att det är annorlunda för många andra.

Jag skriver på 2.5 olika indierollspel just nu, om de någonsin släpps kommer det vara som en Grattis PDF.
Jag har inte lagt och kommer inte lägga en krona på dem.
Om någon påstår att jag betalat med min tid så tänker jag slå dem i huvudet och säga "nej, jag fick betalt genom att jag hade möjlighet att skapa det här"

Nej det betyder inte att du ska göra saker grattis, speciellt inte om någon annan kommer tjäna pengar på det.
Är du musiker och Spotify, youtube eller något skivbolag kommer tjäna pengar på dina skapelser så förtjänar du betalt.
Men snälla reducera inte min tid till pengar, se istället ni skaparglädje som något fint i sig.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,284
Location
Stockholm
I was reflecting on the event “Free RPG Day”. As you so vividly describe, creating, playing and sharing RPGs can easily be done without taking money out of your pocket. Ironically, “Free RPG Day” costs money to participate and comes from a consumerist view on our hobby. Every day is free rpg day.
Det kostar generellt pengar att få tillgång till bra lokal. En tråkig faktor för mycket kulturutövande.

Sen är rollspel förstås enklare genom att man kan spela tillsammans över internet, men konvent är (imo) roligare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
Gällande alternativkostnad så är det ett viktigt ekonomiskt koncept och en bra övning, men det innebär inte att det är en rimlig definition av ordet ”gratis” att det inte har några kostnader, inklusive alternativkostnader. Definierar man ordet på det sättet så refererar ju ordet inte till någonting alls. Om jag säger att idag bjuder min arbetsgivare på lunch, så jag tänkte gå dit, för det är ju gratis mat, hade ni då också protesterat och sagt att jag hade kunnat skippa att äta och istället spendera lunchen med att spela in en YouTube-video som hade kunnat ge mig pengar? Att något har en alternativkostnad är inte samma sak som att det kostar pengar.


Men för en proffsmusiker, till exempel, finns andra kostnader än de materiella. Studielån efter 5 år på musikhögskolan, många många timmars övning, många många dåliga riff, idéer och låtar som behövde komponeras för att nå fram till de riktiga gulkornen. Om någon då säger att det i stort sett är gratis att spela musik - det räcker ju med en gammal gitarr - så känns det inte rätt.
Jag har inga åsikter om det. Förutom att det självklart är i stort sett gratis att spela musik. Man behöver inte vara proffsmusiker för att spela musik. Vilket inte innebär att Spotify-musiker inte ska ha betalt; det är ju en helt separat fråga.

Men principen gäller rollspel i än högre grad än musik, för spelar man rollspel, snarare än att bara läsa rollsppelsböcker, så är man redan en del av skapandeprocessen. Om man inte spelar inför publik så finns det ingen passiv konsumtion. Du skapar redan en stor del av rollspelet, och det krävs inte mycket för att själv börja skapa de andra delarna. Husreglande är jättevanligt inom rollspel,medan ganska få musikkonsumenter sitter och mixar ihop sina egna versioner av låtar, eller spelar in sina egna ackord och lägger till.

Vi behöver inte Wizards och The Free League. Vi behöver inte Kickstarter. Jag säger inte att dessa saker är dåliga, bara att de är frivilliga. Min enda kritik är nog mot det här att man hela tiden nedvärderar de små producenterna. Och då menar jag inte de som ”bara” säljer 50 ex av sitt spel på Kickstarter, utan de som skriver ihop något och lirar med sina kompisar. De är också rollspelsproducenter. Vi har någon sorts gräns för vad som räknas som ”publicerat”, där tio paragrafer råtext i en forumspost inte räknas. Åt helvete med det. De där tio paragraferna råtext är gjorda av en rollspelsproducent, och det kan vara precis lika givande att spela dem som att spela ett flådigt fyrfärgstryckt rollspel på 300 sidor. Reducera inte rollspel till anonyma producenter och passiva konsumenter. Har du hittat på ett eget rollspel så är du rollspelsmakare, och kan hålla huvudet högt. Vad du gjort är ett rollspel, punkt. Vad du inte har gjort är en produkt. Men rollspel behöver inte vara produkter.

Jag älskar sådant som våra utmaningar här på forumet. Om något skulle jag vilja se att fler av resultaten blev spelade också. Att spela något som är gjort av någon jag känner, att diskutera med andra, spela varandras alster, det är för mig otroligt givande. Och i dessa tidevarv av AI-skapad kultur är det något AI aldrig kan ersätta. Att förstå det personliga uttrycket i verket, inte för att jag behöver läsa in det iverket, utan för att jag känner personen som skapat det, och jag kan fråga hen och diskutera det med hen. Författaren är inte död, hen sitter här framför mig! Det tycker jag är skitballt, och ju fler som gör detta, ju fler som skapar och spelar varandras verk, desto lägre blir tröskeln.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,072
Location
Ereb Altor
I min del av hobbyn är stora proffslayoutade böcker med snygga illustrationer ganska ovanliga. Jag är med på att många gillar den delen, produktdelen, både som producenter och konsumenter, men den är ingalunda essentiell för att producera rollspel.
För att dra det vidare så går det ju enligt samma princip att både illustrera och layouta "gratis" med. Så länge man behärskar hantverket.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,072
Location
Ereb Altor
Vi behöver inte Wizards och The Free League. Vi behöver inte Kickstarter. Jag säger inte att dessa saker är dåliga, bara att de är frivilliga. Min enda kritik är nog mot det här att man hela tiden nedvärderar de små producenterna. Och då menar jag inte de som ”bara” säljer 50 ex av sitt spel på Kickstarter, utan de som skriver ihop något och lirar med sina kompisar. De är också rollspelsproducenter. Vi har någon sorts gräns för vad som räknas som ”publicerat”, där tio paragrafer råtext i en forumspost inte räknas. Åt helvete med det. De där tio paragraferna råtext är gjorda av en rollspelsproducent, och det kan vara precis lika givande att spela dem som att spela ett flådigt fyrfärgstryckt rollspel på 300 sidor. Reducera inte rollspel till anonyma producenter och passiva konsumenter. Har du hittat på ett eget rollspel så är du rollspelsmakare, och kan hålla huvudet högt. Vad du gjort är ett rollspel, punkt. Vad du inte har gjort är en produkt. Men rollspel behöver inte vara produkter.
Det här håller jag verkligen med om. Jag känner visserligen inte igen det. Men det betyder ju inte att det inte finns. Själv har jag just nu en tråd som handlar om ett sådant projekt. Typ iaf. Och folk verkar rätt glada. Kanske bara får tre likes och ett svar då och då. Men det räcker. Skriver lite om det på en discordkanal men ffa är ju min spelgrupp målgruppen och de är jäkligt nöjda, och bidrar och peppar.

Men ja, jag håller med 100%. Rollspel utan den här starka DIY-mentaliteten på gräsrotsnivå är för mig närmast meningslös.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
För att dra det vidare så går det ju enligt samma princip att både illustrera och layouta "gratis" med. Så länge man behärskar hantverket.
Javisst! Jag layoutar ju alla mina egna rollspel själv, även om jag inte (längre) gör mina egna illustrationer, utan använder gratisbilder eller inga bilder alls. Och @Vitulv brukar ju tala varmt om att själv rita, även om man inte är jätteduktig. Sedan blir det såklart inte lika snyggt som en proffsprodukt, men min poäng är ju att hur bra produkt det är är skiljt från hur bra rollspel det är. Eller, eftersom ordet ”produkt” ofta läses som negativt laddat, vilket inte är min avsikt här, hur bra bok det är är skiljt från hur bra spel det är.

Och, såklart, jag menar heller inte att vem som helst som spelat rollspel kan göra ett rollspel som är lika bra som någon som skapat rollspel i decennier. Men tröskeln är väldigt låg, och man har en tjuvstart som rollspelare som husreglat, på ett annat sätt än någon har som lyssnat på mycket musik men aldrig spelat något.
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,295
Location
Helsingborg
Det enda som kostar är om man har som mål att vilja sälja in sina prylar till andra.

Jag tycker det är rätt att ifrågasätta spelproduktionen, oavsett om det är filosofiskt eller konkret.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,054
Tid har med åren blivit mer och mer värdefullt för mig. Jag tror att det är rätt vanligt när man blir äldre, och hänger sannolikt ihop med insikten att jag troligen har kortare tid kvar att leva än vad jag har levt (eftersom jag fyller 45 i år och medellivslängden för män i Sverige är 81). Så för mig är tid inte pengar, det är mycket värdefullare än så. En nördig metafor skulle kunna vara att pengar är som guld (långt från oviktigt, märk väl!) medan tid är som XP.

Med det sagt är inte tidsåtgång nödvändigtvis en förlust för mig, så länge jag gör något jag tycker om. Tvärtom känns väl spenderad tid som en belöning. Den tid jag lägger på något jag inte tycker om känns däremot som en kostnad.

Det var någonstans i det här resonemanget jag kom fram till att jag bland annat inte ritar åt andra och inte arbetar med något jag inte tycker är viktigt. Jag är alldeles för mån om att fylla min tid med det jag tycker om.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,072
Location
Ereb Altor
Jag tycker att uppdelningen mellan att skriva rollspel och att illustrera (eller för den delen layouta) känns artificiell. Mörk Borg och @Vitulv s kommande grej är väl två exempel på där det visuella är en minst lika stor del av spelets eventuella "braighet"? Om vi nu ska ifrågasätta hur ett spel ska/kan se ut så går det ju att tänka sig mängder av alternativ till sidor av skriven text.

@Gurgeh s Supergänget kvalar absolut också in här. Lady Blackbird, iaf dess första version, var mest bara layout. Visst var det text med, men skulle säga att det var layouten som gjorde att det stack ut. Layout och format.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,851
Jag tycker att uppdelningen mellan att skriva rollspel och att illustrera (eller för den delen layouta) känns artificiell. Mörk Borg och @Vitulv s kommande grej är väl två exempel på där det visuella är en minst lika stor del av spelets eventuella "braighet"? Om vi nu ska ifrågasätta hur ett spel ska/kan se ut så går det ju att tänka sig mängder av alternativ till sidor av skriven text.

@Gurgeh s Supergänget kvalar absolut också in här. Lady Blackbird, iaf dess första version, var mest bara layout. Visst var det text med, men skulle säga att det var layouten som gjorde att det stack ut. Layout och format.
Håller med. Skulle även kvala in en del rätt traditionella spel här, exempelvis Riotminds spel om Trudvang.

Det är även en målsättning med modulen om östra Afrika till Neotech, att låta den afrofuturistiska estetiken få så stor plats som möjligt och bli en central del av boken.
 
Top